Annons

Sd Wifi eller SD Eye-fi

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Vad är skillnaden mellan dessa?
Jag vill enkelt kunna komma åt en kopia av bilden å ta den till ipaden eller telefonen.

Jag har en 5D mk III och undrar också om man kan föra bilder mellan korten på kameran eller har man det som en spegel fast med mindre upplösta bilder?

Jag har provat SD wifi. Lämnande tillbaka på öppet köp. Tekniken är inte mogen, den är omständig. långsam och bökig. Dessa kort kommer att försvinna inom ganska snar framtid då alla kameror får inbyggd wifi.

Till min Canon 5D Mark III har jag ett vanligt CF kort som kameran lägger RAW
filerna på samt ettTranscend SD Wifi som kameran lägger små jpge filer på
funkar jättebra tycker jag inget krångel med det
Mvh Jörgen

Jag har en EyeFI ProX2 i min kamera och har den uppkopplad mot en Samsung TabPro 8.4 SM-320. Tycker det funkar smidigt och överföringen har aldrig klickat, prylarna hittar varandra så fort man börjar fota. Beroende på vilken upplösning man sätter på jpg:erna så kan det bli lite tungt och ta tid. Men det är ett bra sätt, tycker jag, att utan krångel få upp bilderna på en platta och kunna visa dem för andra.

Till min Canon 5D Mark III har jag ett vanligt CF kort som kameran lägger RAW
filerna på samt ettTranscend SD Wifi som kameran lägger små jpge filer på
funkar jättebra tycker jag inget krångel med det
Mvh Jörgen

Precis detta jag vill göra. Köra mot dator tror jag blir bättre med sladd.
Inge krångel att "installera"

Värt att tänka på är skillnaden mellan Eye-Fi Pro X2 och Eye-Fi Mobi.
Beställde Mobi först, men blev då varse att kortet skickar över ALLA bilder kameran tar till sin iPad, telefon eller vad man nu har för enhet kopplad till.
Det var inte vad jag behövde. Onödigt tyckte jag. Plus äter ju batteri på både kamera och mobil hela tiden. Jag ville snarare kunna välja vilka bilder som förs över, så jag lämnade åter och köpte Pro X2 istället. Där väljer man bilder för överföring. Pro fixar även att överföra RAW om man så vill.

Liiite krångligare konfigurering eftersom man måste göra konf i datorn med en programvara först. Men när det väl är gjort en gång kan är det bara att tuta och köra.

Köpte 16 GB Pro X2. Den fyller sitt syfte om man vill föra över bilderna till mobil eller padda.

Läs- och skrivhastigheten är dock låg. 16,1-19 MB/s i skrivning och 20 MB/s i läsning.

Jag antar att 5DIII, precis som 6D, har en flaskhals på runt 41 MB/s för SD-kort

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar