Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannerprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Labbnisse

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av Nikon scan3,1 samt Silverfast M.

Jag har länge arbetat med Nikonprogrammet till Nikon super coolscan 8000 ED och varit nöjd, men jag har hört att Silverfast skall vara bättre. Är det snabbare, och/eller blir resultatet bättre?

Jag har laddat hem en demo, men jag får det inte att fungera riktigt, tumnaglarna blir ok, men den scannade bilden blir helt svart. Väldigt tacksam för svar.

Jag har ju iofs inte en 8000 ED, utan en 4000 ED. Jag tycker allt att scanning med SilverFast blir bättre (detaljrikare). Om det sedan beror på programmet i sig eller på att det i SilverFast går att styra mer över inställningarna, det ska vara osagt. Jag är ingen expert på att scanna (än iaf, men jag övar flitigt:)). Jag har konstaterat att jag kan klämma ur SilverFast betydligt större bildfiler än vad som är möjligt med Nikons pgm (ca 140 MB mot ca 50 MB).

/AnnaKarin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar