Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannern förstör bilderna!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena79

Aktiv medlem
När jag scannar in bilderna "förstörs" dem. De blir mycket mörkare än på kortet. Jag har ändrat lite inställningar vad gäller ljushet och färg, men tycker då att de ser tillgjorda ut. Scannade häromdagen in vita moln mot ljusblå himmel. himmlen blev nästan helt svart och molnen syntes knappt.

Är det scannern som är av för dålig kvalitet? Det var en billig scanner, eller finns det något annat att göra? Jag får alltid ändra intensiteten i Photoshop, men tycker att det till viss del förstör korten. Vad göra??....

Mvh Helena

jag är ingen skannerexpert, men jag tror det underlättar att svara om du berättar vad det är för skanner du har och vicket skannerprogram du använder och sen lite mer exakt hur du går tillväga när du skannar och vilka inställningar du har..
skannar du papperskopior? dia? negativ? i färg? s/v?

Ja, du får nog ändra inställningarna i scannerns styrprogram.
Det är väl av den anledningen man gör en förscanning i låg upplösning.
Nu skriver du inte vad det är för scanner du har eller vilket scannerprogram du använder men är din scanner så enkel att den inte har möjligheterna att ställa in några variabler är den nog inget att satsa på.
Us

Scannern är en Epson Perfection 640U. Fick ställa in den på "Configuration - ICM/sRGB" Då blev det något bättre. Såg också att det går att reducera skuggorna lite. Är bara rädd för att det ska förstöra andra delar av bilden, där man ev vill ha lite skugga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar