Annons

Scanna

Produkter
(logga in för att koppla)

Therése.L

Medlem
Ska scanna bilder till en kalender. (A3) Vilken upplösning (heter det så?) är bäst när man scannar? Jag testade 600 men det kanske ska vara högre?
 
Skall du skanna till en kalender i A3-format så är det från filmen du bör skanna om du skall få bra kvalitet. Eller åtminstone från hyggligt stora påsiktskopior. Småkopiorna innehåller inte den information du behöver för att det skall se bra ut.
 
Ok, tack! :)
Då får jag ta och leta upp något ställe som gör det för jag tror inte min scanner gör det så bra....
 
jag scannade in papperskopia 10x15 i färg i upplösningen 1200x1200. Det funkade finfint att beställa i 50x75. Stor och fin bild, skarp och detaljrik, bra färg, och utan minsta antydan till digital framkallning.
 
Det är som JIM säger så stora bilder kräver stora filer, du måste rejält upp i pris på en scanner för att klara av vad killarna på tryckeriet begär. Då det gäller en kalender så antar jag att den ska tryckas. T.ex. en Nikon coolscan 8000 ED med ett pris på 30.000:- klarar det nästan inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.