Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna filmremsor

Produkter
(logga in för att koppla)

antonro

Medlem
Hej!
Jag har en Canon Canonscan 5600F scanner som kan skanna in filmremsor i 35 mm format, men jag undrar om någon vet var man kan köpa en filmhållare/adapter som gör att scannern även klarar att scanna film i 120 mm format?

Tacksam för hjälp!

Hälsningar
Anton

Lomography har en stabil och bra filmhållare till 120 film.Jag köpte min på Fotokompaniet här i GBG,men den butiken är tyvärr nerlagd.

Ok, har de någon hemsida? Har du också en Canon 5600F scanner eller passar filmhållaren till den scannern?

Finns inga dumma frågor :)

Vid filmscanning används en annan ljuskälla än den för reflekterande original, som pappersbilder t.ex. Denna ljuskälla sitter i scannerns lock och skall lysa genom filmen/diat. För att klara 120-film måste den vara minst ca. 6 cm bred. Troligen måste du först ta bort den vita skivan i locket för att kunna se ljuskällan. (Jag har ingen 5600F själv)

Finns inga dumma frågor :)

Vid filmscanning används en annan ljuskälla än den för reflekterande original, som pappersbilder t.ex. Denna ljuskälla sitter i scannerns lock och skall lysa genom filmen/diat. För att klara 120-film måste den vara minst ca. 6 cm bred. Troligen måste du först ta bort den vita skivan i locket för att kunna se ljuskällan. (Jag har ingen 5600F själv)
Ok, jag kollade det och ljuskällan är ungefär 4 cm bred, om jag mätt rätt. :-/

Då kan du sluta leta efter en 120 filmhållare, tyvärr.
Ok, jag antar att de gör så bara för att tjäna pengar, att man måste köpa en ny scanner för att kunna scanna i det formatet. Jag trodde att 5600F kunde scanna i 120 format, därför köpte jag den, men jag blev väl lurad.

Canon Canoscan 9000F klarar ju 120 mm filmremsor som är 22 centimeter långa, men går det att scanna längre filmremsor än så med den? Om inte, vilken scanner klarar längre filmremsor än 22 cm?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar