Curt L
Aktiv medlem
Det finns säkert, men då blir det dyrt. Denna t.ex. kan scanna upp till 245 mm
http://webshop.goecker.se/product/HAS70380201
http://webshop.goecker.se/product/HAS70380201
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej tyvärr inte. Har dock problem med att scanna in filmnegativ med den nya scannern, Canon 9000F. Kan någon förklara för mig varför jag fått dessa två olika resultat, när jag har scannat samma bild två gånger? Det är ju stor skillnad på de inscannade bilderna.Ville inte butiken låta dig byta?
Ja, jag måste mata remsan själv. Jag scannar ju en bild i taget, men scannern förhandsgranskar ju remsan (inte hela samtidigt, men några bilder), sen markerar man ju den bild man vill scanna in, så jag förstår inte riktigt hur du menar.Har ingen aning om hur den scannern används, men det ser i vilket fall ut som tappad data i något led. Måste du "mata" remsan själv? Har du provat att scanna en ruta i taget för att se om det blir skillnad?
Jaha, då förstår jag dig. Det kan säkert vara matningen som är problemet. Tyvärr har jag inget singel-negativ som jag kan pröva.Jag försöker förstå om själva matningen är problemet. Har du inget singel-negativ i den storleken du kan prova flera gånger?
Hur gör man annars om negativremsan är längre än scanningsytan på scannern?Ska man verkligen "mata" negativremsan? Jag har en föregångare till Canon 9000F som heter 8000-nånting. Den har en negativhållare för småbildsfilm som rymmer remsor om 6 negativ. Man placerar hållaren i skannern och sen behöver man inte peta på hållaren eller negativremsan medan man skannar de sex negativen.
Det är inte mina negativ, jag hjälper en kompis med att scanna in dem. Ok, jag får försöka klippa dem, men bilderna är dubbelexponerade så det gäller ju att vara stadig på hand i så fall...Om du stoppar i en filmremsa som är längre än vad filmhållaren är avsedd för så kommer du att få problem med planhållningen. Klipp filmen i remsor om 6 negativ (eller hur många nu filmhållaren klarar av).