ANNONS
Annons

Scanna dia, vilken storlek på fil????

Produkter
(logga in för att koppla)
skall scanna in alla mina gamla fina dia.... Men hur stora filer skall man spara de som. Och vad är bäst mellan "BMP" "JPEG" och "tiff"??? Hjälp...

jpg är bäst, 2400x4800 är lagom sen kan du göra mindre kopior för vissa endamål men spara den större filen som orginal, sedan kan man altid åter skanna dian senara om man vill.

Nej, det finns ingen gräns egentligen, eller jo, men den gränsen når man endast med riktigt dyra scanners.

Jag scannar mina dia som ~80mb's tiff, men då är det okomprimerat.

/Henri

Är man inte så kritisk och bara skall printa ut småbilder så är väl jpeg ok..

Jag scannar oftast till 60mb tiff filer.

Hade jag bara en bättre scanner så hade jag nog kört ut filer runt 100mb..

Mvh Niclas,

Okomprimerat som sagt. Jag sparar dessa .tif filer sedan och ändrar inte på dom. Sen skalar jag ner och gör de ändringar som krävs, och sparar som .jpg i den storleken jag vill ha dom.

Men det är givetvis "overkill" ifall man bara vill ha upp lite bilder på webben i mindre storlek etc.

/Henri

Isf bör du nog scanna i den maximala upplösningen din scanner ger dig och spara som .tif så ingenting försvinner på vägen.

/Henri

Joi skrev:
jpg är bäst, 2400x4800 är lagom sen kan du göra mindre kopior för vissa endamål men spara den större filen som orginal, sedan kan man altid åter skanna dian senara om man vill.

Öhhh hur kan du påstå att Jpeg är bäst?

BMP= Bitmappad fil, har även ingen komprimeringsgrad och eftersom filen från scanern blir en bitmappad fil så är *.BMP helt ok, Dock skulle jag spara i TIFF formatet. Jpeg är helt förkastligt format förutom för jpegs specifika uppgift, men ska du redigera, printa, arkivera så är TIFF i högsta uplösning det enda formatet

För 1.5 år sedan scannade jag alla mina negativ, inte så många men ändock 10000 st. Det enda jag ångrat är att jag inte körde i högsta möjliga upplösning.

Hårdisk är billigt, tid är dyrt.

Jag tänkte att om jag behöver, kommer jag scanna om med högre kvalitet/brusredusering etc men så har det inte riktigt blivit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar