Annons

SB800 eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej!
Äger en D80 med enbart kit-objektiv 18-135.

Gillar att fota och har börjat lite att försöka fota lite macro. Men annars är det mest "vanliga" bilder, alltså sikta och try på autoprogrammet som gäller.

När jag använder blixt, vilket nästan alltid behövs och pluppar upp, så blir det fula svarta skuggor baom och i ansikten m.m. Hur får jag bort dem?

Är det bäst att köpa ett objektiv (men då vill jag ha ett macro med ganska bra zoom, upp till 300) eller är det bäst att köpa en SB800 och sätta på kameran?

Det är inte bara jag som använder kameran utan också min fru, som om möjligt är ännu sämre än jag på att fota...

En ljuskälla precis intill objektivet, som enbart lyser rakt fram, är ofta sämsta tänkbara ljuskälla. Därför blir bilder med den inbyggda blixten ibland inte vad man tänkt sig.

Om ljuset når motivet från flera håll upplevs det ofta som mjukare och vackrare belysning. Enklast fixar man det genom att vrida blixten och studsa i tak eller vägg. Reflexskärmar, slavblixtar osv kan ibland vara nödvändiga. Se http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Jag är mycket nöjd med min SB-800. Blixtautomatiken är nästan kusligt bra. Titta också på SB-600 innan du bestämmer dig.

ANNONS