ANNONS
Annons

SB-400 och d700

Produkter
(logga in för att koppla)

runohm

Aktiv medlem
Hej.
Jag funderar på att köpa mig en sb-400 till min d700 för att kunna ha en liten smidig blixt som jag kan använda som bl.a upplättningsblixt mm. (har också sb-900 och sb-700 så inga sådana köpråd:)) )

Min fråga är om jag kan göra manuella inställningar för sb-400 via d700´s meny, eller om jag bara kan använda den med iTTL till just min kamera?
Någon som har motsvarande och vet om det fungerar eller ej?

Jag har googlat och sökt runt men inte riktigt kunnat få fram svaret.

mvh
Runar
 
Varför köper du inte bara en sb-700 eller en sb-900?

(var bara tvungen)

Sb-400:an funkar bara manuellt med instegskameror. Endast iTTL fungerar med D700. Ett helt meningslöst inköp enligt mig (enligt mig, okej?) /Hannes
 
Hej Hannes och ett stort tack för ett svar på frågan. Äntligen någon som förbarmade sig över mig:)
Om sb-400 bara fungerar som iTTL blixt så blir den inte vad jag tänkt mig.

Förstod att du var tvungen att säga det om sb-900/700:) Det hade nog jag också gjort:)) ha ha

Tanken var iaf att kunna ha en liten och smidig blixt som bl.a upplättningsblixt utomhus på nära håll och då kunna styra blixteffekten manuellt, som jag kan med exvis min sb-900. Det är bara att en sb-900 är en rejäl klump att släpa på:) även monterad!! Tar bara med mig den när jag vet att jag verkligen behöver den. Även fast jag tycker sb-900 är en riktigt bra och kompetent blixt som hittils aldrig gjort mig besviken. En sb-400 hade kunnat slinka med i väskan för jämnan, ungefär som en 50/1.8

Så var tanken, fel eller ej, men nu vet jag att det inte blir någon sb-400:)

/Runar
 
Förstår tanken. En sb-700 är inte alls så stor som 900 och väger inte så mycket. Menyerna är liknande sb-900ans och alla funktioner är samma. Skillnaden är styrkan och zoomomfånget.
Den kommer att kännas liten jämfört med sb-900an som är stooor!
Mindre blixt kan du nog inte hitta, som är mordern dvs.

/Hannes
 
Jag har en sb-700 också:) bra blixt det med.
Men den är fortfarande inte så liten att den är smidig att ha med sig..
 
Har provat den inbyggda blixten på D700, t o m med 200 mm tele (MF AIs dessutom) visserligen bara tvärs över vardagsrummet då, men resulatet blev jättebra. DEN (inbyggda blixten då) är synnerligen smidig och verkar tillsammans med D700s (FX) mycket goda egenskaper vid höga ISO-tal räcka långt för _mina_ ändamål.
 
Du kan tänka Dig SB400 som en "inbyggd blixt som man kan rikta i taket"

Jag föreslår alla gånger i veckan hellre en begagnade SB-600 eller ännu hellre en SB-800 (ungefär samma peng) Med SB-800 kan Du använda som Master om Du har flera blixtar.

/Peter
 
Jag kör ibland SB-400 på min D700, t ex har man nästan en kompaktkamera tillsammans med en 50/1.4 men såklart att SB-900 (som jag också har) ger bättre ljus men för storleken och priset tycker jag det är ett trevligt sätt att fotografera lite mer diskret på en fest t ex utan att behöva köra iso 6400. Att rikta ljuset snett i taket eller komma över kanten på större objektiv utan att behöva vingla med en SB-6/7/8/900 på toppen av kameran känns bra.
 
Du kan tänka Dig SB400 som en "inbyggd blixt som man kan rikta i taket"

Jag föreslår alla gånger i veckan hellre en begagnade SB-600 eller ännu hellre en SB-800 (ungefär samma peng) Med SB-800 kan Du använda som Master om Du har flera blixtar.

/Peter

Nja, SB-800 kostar bra mycket mer än SB-600. Sen skulle jag dessutom inte säga att den uppfyller trådskaparens krav om smidighet heller, då den trots allt bara är snäppet mindre än SB-900.

SB-600 däremot är ett utmärkt tips, och precis vad jag rekommenderar för ändamålet också.
 
En sr-200 föreslår jag. Den är lika liten som sb-400 men måste utlösas trådlöst. Den ställer du in på samma sätt som dina stora blixtar när du utlöser dem med hjälp av den inbyggda blixten.
 
Som jag ser det är hela idén med D700 i stället för D3 att man har just den inbyggda blixten. Skall man i stället få lite fjutt på akjan, vilket alltså inte räknas såsom upplättning utomhus, bör man köpa åtminstone en 600 om man hittar någon.
JB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.