Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-28 på Fuji S3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Hur ligger det till egentligen? Kommer en äldre blixt, typ SB-28 att funka på en S3:a eller måste det vara SB-80 eller nyare? Tips på bra blixtar i stil med Sigma eller Metz som ger mer bang for the buck?
 
S3 har mellanvarianten d-ttl. Det betyder att de enda nikonblixtar som ger ttl är SB-28DX, SB-50DX och SB-80DX och SB-800. Observera att SB-600 inte har d-ttl.

Om du letar piratblixtar så kan du kolla i specifikationerna om de är kompatibla med D100, D1, D1h och D1x. I så fall bör de funka även med S3.

Med tanke på att d-ttl är en återvändsgränd så får du nog mest för pengarna om du köper en begagnad DX-blixt. Eller en SB-800, som du då kan använda även om du byter kamera.
 
Ja, du har rätt. Jag har sett det hos flera källor efter att jag skrev det där. Det var bara något jag fått för mig.
 
Tackar väldans för tips. Känns som att piratmodeller är lite överflödiga med Nikons prissättning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.