Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sanslösa begagnatpriser

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar vad du tycker alternativet till fri marknad ska vara - en regel på FS som säger att begagnatpris får vara max 70% av nypris?

Du kanske inte gillar nuvarande system, men föreslå då ett bättre, helst ett som inte får absurda konsekvenser.

Jag undrar vad du tycker alternativet till fri marknad ska vara - en regel på FS som säger att begagnatpris får vara max 70% av nypris?

Du kanske inte gillar nuvarande system, men föreslå då ett bättre, helst ett som inte får absurda konsekvenser.

Klart att vi har en fri marknad men det vore väl trevligt om vi på detta forum satte den moraliska målsättningen lite högre... var sjysst här och försök inte utnyttja någon annans okunskap genom att "testa" med orimliga priser.

Inget hindrar "dig" från att sälja parallellt på andra marknadsplatser.

Det var ju skönt att höra att Du i alla fall skämdes lite! Det kan nog bli en bra människa av Dej också!

Nej, skämdes gjorde jag absolut inte. Det var en auktion, och då är de dessa spelregler som gäller. Det är upp till köparen att göra den priskoll jag gjorde i efterhand, och det finns gott om verktyg på nätet för att göra det. Mitt utropspris för gluggen var 1:-, så det enda som har påverkat köparens bud var de andra budgivarna (som inte låg långt efter).

Klart att vi har en fri marknad men det vore väl trevligt om vi på detta forum satte den moraliska målsättningen lite högre... var sjysst här och försök inte utnyttja någon annans okunskap genom att "testa" med orimliga priser.

Inget hindrar "dig" från att sälja parallellt på andra marknadsplatser.

Vem bestämmer vad som är orimliga priser? Så snart någon säger sig ha facit för vad varan är värd för andra så sätter man sig ju över den fria prissättningen. Det enda du vet är vilket pris som är acceptabelt för dig själv; vad andra är beredda att betala, och varför, vet du inte. Det är lite storebrorsaktigt att bestämma åt säljaren vad denne får sätta för pris, och vad köparen får betala, båda har ett ansvar och köparen har all möjlighet att tacka nej. Naturligtvis är det trist om det är rena lurendrejare i farten, men bortsett från det så får ju faktiskt köpare ha lite koll på vad som är deras högsta acceptabla pris. Köper man begagnat är det väl för att man tycker att nypris är för dyrt, och jag förutsätter att man då tagit reda på vad det priset är. Om någon sedan t.ex dras med i budgivningar kan man inte lasta säljaren det minsta.

Man får tycka vad man vill om det men systemet är vad det är och som dom säger på andra sidan vattnet - deal with it.

Nej, skämdes gjorde jag absolut inte. Det var en auktion, och då är de dessa spelregler som gäller. Det är upp till köparen att göra den priskoll jag gjorde i efterhand, och det finns gott om verktyg på nätet för att göra det. Mitt utropspris för gluggen var 1:-, så det enda som har påverkat köparens bud var de andra budgivarna (som inte låg långt efter).

Jag säljer helst på Tradera och jag sätter då också ett lågt utropspris typ 100kr. för en grej som
jag förväntar mej få 800-1000kr. i slutändan. Och får jag inte det priset, ja då får annonsen stå
en period till, vilket brukar hjälpa. Du har naturligtvis rätt i det Du skriver och är det någon som
blir "lidande" så är det väl köparen som nog skulle "kollat in läget" lite bättre innan han köpte. En auktion är en auktion så att det är bara gilla läget.

Marknadsekonomi :)

kallas det visst...

Är folk tokiga? Hoppas inga går på prisnivåerna för begagnat. Börjar bli blocket här, folk begär 90 % av nuvarande nypriset. Sälja en utgången kompaktkamera och begära 300 spänn under vad nya modellen kostar med full garanti, köp/sälj här börjar bli parodi, och så var det inte för ett par år sedan. Håll er till blocket i så fall, och Låt oss som har koll ha nån fristad. 70 procent av lägsta nypris om det är nyskick är ganska etablerat

Inom elektronik- och kamerabranschen så kostar nytt mer än äldre modeller, men det går fort. Så jag förstår att man har svårt att ta in, att det man betalat högt pris för förra året faktiskt är föråldrat nu (snyft, snyft). Speciellt som själva kvaliten på bilderna redan för flera år sedan var helt ok även med kritisk granskning. Sedan tror jag att många, speciellt på blocket, har en för stark tro att man håller i lösningen på världens problem och då kan ta motsvarande betalt:)

Jag köpte en Zeiss Ikonta på Tradera, den hade kostat 342 kronor stod det skrivet i den. Jag betalade bara lite mer!

Inom elektronik- och kamerabranschen så kostar nytt mer än äldre modeller, men det går fort. Så jag förstår att man har svårt att ta in, att det man betalat högt pris för förra året faktiskt är föråldrat nu (snyft, snyft). Speciellt som själva kvaliten på bilderna redan för flera år sedan var helt ok även med kritisk granskning. Sedan tror jag att många, speciellt på blocket, har en för stark tro att man håller i lösningen på världens problem och då kan ta motsvarande betalt:)

Jag köpte en Zeiss Ikonta på Tradera, den hade kostat 342 kronor stod det skrivet i den. Jag betalade bara lite mer!

Inom elektronik och kamerabranschen kostar ju nya produkter mindre än motsvarande äldre. Hur menar du?

Ser jag bakåt har alla mina kameror och det mesta av min elektronik kostat mer och mer. Vad gäller kameror började jag med en Yashica FX-D, sen kom en EOS100, en EOS 350D, EOS 20D och nu EOS 5d2. Alla dyrare och dyrare. Så för mig kostar sakerna mer och mer hela tiden...

Du jämför ju då kameror i olika och allt dyrare kategorier.
Jämför du olika generationer inom samma kategori ser det kanske annorlunda ut.

Ser jag bakåt har alla mina kameror och det mesta av min elektronik kostat mer och mer. Vad gäller kameror började jag med en Yashica FX-D, sen kom en EOS100, en EOS 350D, EOS 20D och nu EOS 5d2. Alla dyrare och dyrare. Så för mig kostar sakerna mer och mer hela tiden...

Haha, det är ju inte samma grejer direkt.

Om du köper en 15"-skärm ena gången och en 27" nästa gång kan du ju inte säga att skärmar blir dyrare bara för att du lägger ut mer pengar för inköpen.

Låt mig gissa; ni som klagar är framförallt beg-köpare och inte säljare?

Var klämmer skon egentligen, har det blivit för svårt att fynda begagnade fotoprylar eller vad är det frågan om?

Låt mig gissa; ni som klagar är framförallt beg-köpare och inte säljare?

Var klämmer skon egentligen, har det blivit för svårt att fynda begagnade fotoprylar eller vad är det frågan om?

Jag är inte heller en av de som klagar på höga beg-priser. Jag har insett att marknaden är fri. Det gäller i lika stor grad på ny-marknaden som på beg-marknaden.

Petter ...

Du jämför ju då kameror i olika och allt dyrare kategorier.
Jämför du olika generationer inom samma kategori ser det kanske annorlunda ut.

Såklart. Men ofta köper jag inte "enklare" leksaker än jag redan har. Nu har jag iofs inte klagat på att begpriserna är för höga men jag förstår de som tror att de sitter på dyrgripar, när de vill ha ut så mycket som möjligt av den för att finansiera nästa steg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto