Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sanslösa begagnatpriser

Produkter
(logga in för att koppla)
För lågt pris, då skall köparen alltså avstå köpet?
Det var något nytt!

F-n vilken onödig tråd!
Passar i sandlådan!

Om priset är för lågt finns det god anledning att vara försiktig. Hundratals människor har lärt sig den läxan den
den svåra vägen.
Om priset är för lågt finns det anledning att köparen ifrågasätter.
Det är inget nytt.

Egentligen finns det väl bara ett sätt att ta reda på, och sätta en varas rätta värde/pris - att auktionera ut den och sälja till högstbjudande. Den som sätter ett pris på t.ex. Fotosidans prylmarknad försöker väl bara att efter bästa förmåga gissa vad en sådan auktion skulle resultera i - med risken att en för hög gissning leder till att varan inte säljs, och en för låg gissning leder till att varan säljs till underpris. (eller att säljaren tvingas in i någon slags budgivningshantering, men då är vi tillbaka på ruta ett)

Problemet med en Prylmarknad som Fotosidans är väl just att säljaren måste förhålla sig till bud som är lägre än det som annonserats, och förhålla sig till situationen som uppstår om någon eller några vill bjuda högre. Alla säljare är inte så bra på det..

Problemet med en Prylmarknad som Fotosidans är väl just att säljaren måste förhålla sig till bud som är lägre än det som annonserats, och förhålla sig till situationen som uppstår om någon eller några vill bjuda högre. Alla säljare är inte så bra på det..

Tja, och alla köpare måste förhålla sig till säljarnas gissningar - alla köpare är inte så bra på det heller.. ;)

För lågt pris, då skall köparen alltså avstå köpet?
Det var något nytt!
...

Tvärtom, det är mycket gammalt. För låga priser kan vara bedägeriförsök eller stöldgods och det finns all anledning att vara misstänksam.

Har du hört talesättet "Om något verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen inte det." ?

Egentligen finns det väl bara ett sätt att ta reda på, och sätta en varas rätta värde/pris - att auktionera ut den och sälja till högstbjudande. Den som sätter ett pris på t.ex. Fotosidans prylmarknad försöker väl bara att efter bästa förmåga gissa vad en sådan auktion skulle resultera i - med risken att en för hög gissning leder till att varan inte säljs, och en för låg gissning leder till att varan säljs till underpris. (eller att säljaren tvingas in i någon slags budgivningshantering, men då är vi tillbaka på ruta ett)

Då är det väl utmärkt att både köpare och säljare kan säga sitt om priset. Varför är det så svårt att pruta?
Om säljaren begär 5 och jag vill betala fyra så säger jag det. Om säljaren går med på det så är allt frid och fröjd; bägge är nöjda.

Då är det väl utmärkt att både köpare och säljare kan säga sitt om priset. Varför är det så svårt att pruta?
Om säljaren begär 5 och jag vill betala fyra så säger jag det. Om säljaren går med på det så är allt frid och fröjd; bägge är nöjda.

Precis, jag håller helt med; så länge både köpare och säljare har ett sunt fårhållningssätt finns inga problem. Man skulle kunna styra upp det genom en massa regler kring prissättning och budgivning, men det vore bara fjantigt och skulle förmodligen leda till ännu mera tjafs.

Om säljaren inte i annonsen uttryckligen undanbett bud under det angivna priset så tycker jag att en köpare bör kunna lägga ett lägre bud utan att oroa sig över att säljaren går i taket och spammar mailkontot i sank. Och på samma vis bör en spekulant acceptera att en säljare kränger sin pryl till någon som ger ett högre bud, även om han varit beredd att betala vad som ursprungligen begärts.

Det är väl lixom själva grejjen med prylmarknader?

Prisnivån på begagnat, avgöres helt av skicket och hur populär / het varan är på marknaden, inget annat...
Det finns en ytterligare faktor, kanske den viktigaste: Folk orkar inte kolla upp nypriset på det de tänker köpa. Därmed är de helt ovetande om att de blir svindlade.

Det finns en ytterligare faktor, kanske den viktigaste: Folk orkar inte kolla upp nypriset på det de tänker köpa. Därmed är de helt ovetande om att de blir svindlade.

De blir inte svindlade. Det blir man inte heller om man betalar i en butik som håller högre pris än riktpris. Däremot gör man en dålig affär, men det är inte samma sak som att bli lurad.

De blir inte svindlade. Det blir man inte heller om man betalar i en butik som håller högre pris än riktpris. Däremot gör man en dålig affär, men det är inte samma sak som att bli lurad.
Man kan väl säga att man lurar sig själv:) Själv brukar jag förresten sätta låga priser för att bli av med prylarna snabbt.

Vad som är riktpris är lite luddigt också, det brukar vara ett väldigt stort spann på nypriserna och då hänvisar en del till fantasipriser från nätföretag som knappt kan leverera.

Svindlad?
De tär väl upp till köparen att fundera ut hur mycket han är beredd att betala. om han får varan för de pengar han är beredd att lämna ifrån sig för den, så är väl allt fird och fröjd.

Men vi kanske borde förtstatliga alla handel så att vi fick raka och tydliga prissättnignar som var enhetliga överallt?

Petter ...

...

F-n vilken onödig tråd!
Passar i sandlådan!

Det är alltid lika roande (?) med inlägg som liksom sätter sig över alla andra. Personer som anser sig ha rätten att döma om vad som kan anses vara ett intressant samtalsämne.
Så länge det finns någon som har något att diskutera, och någona annan också tycker att det är intressant - då har väl tråden ett värde?

Petter ...

Är folk tokiga? Hoppas inga går på prisnivåerna för begagnat. Börjar bli blocket här, folk begär 90 % av nuvarande nypriset. Sälja en utgången kompaktkamera och begära 300 spänn under vad nya modellen kostar med full garanti, köp/sälj här börjar bli parodi, och så var det inte för ett par år sedan. Håll er till blocket i så fall, och Låt oss som har koll ha nån fristad. 70 procent av lägsta nypris om det är nyskick är ganska etablerat

Hur många trådar har du startat nu för att beklaga dig över den höga prisnivån på begagnade prylar...?
Driver du någon form av korståg mot säljare eller vad är det du pysslar med?

Är seriöst nyfiken.

Tja om jag nu skulle bjuda ut min EOS 7D för låt oss säga 13 000:- och ange att nypriset var 18 349:- vilket är sant i mitt fall, så tycker jag inte att jag ändå vore riktigt ärlig då Rajala nu säljer nya med alla garantier för 11 400:- . det vore att spekulera i folks ukunnighet och godtrogenhet. Sen att det finns andra försäljare som begär väldigt mycket mer är en annan sak.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto