Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sanslösa begagnatpriser

Produkter
(logga in för att koppla)
Svindlad?
De tär väl upp till köparen att fundera ut hur mycket han är beredd att betala. om han får varan för de pengar han är beredd att lämna ifrån sig för den, så är väl allt fird och fröjd.

Men vi kanske borde förtstatliga alla handel så att vi fick raka och tydliga prissättnignar som var enhetliga överallt?
Man kan väl bli svindlad trots att det är ens eget fel? Folk får göra vad fan de vill såklart. Vill man sitta i okunnighet och betala överpriser så får man gärna göra det.

Det finns väl gott om trådar och inlägg om att nya grejer är för dyra, t.ex. Jämfört med butiker i Holland eller att någon köpt något i en butik och insett att de betalat 50% för mycket.

Visst, en fri marknad är inte fel, men det är till viss del frihet under ansvar. Om alla håller priser så att man kan köpa något utan att komma hem och inse att man kunde köpt samma sak mycket billigare någon annanstans är det ju bra mycket trevligare. Såklart att alla får sätta vilka priser de vill, men eftersom vi bor i en demokrati får man också ifrågasätta dem hur mycket man vill!

Har man en smartphone så man kan kolla prisjakt på plats i butiken eller om man inte behöver den direkt utan kan forska lite är det väl inga problem men om man inte har chansen till det ska man väl inte behöva känna sig skinnad.

Nu tog diskussionen en annan vändning, riktigt obehaglig faktiskt.

Du verkar faktiskt inte riktigt klok om du lägger in sådana tolkningar i vad jag skrev, om du inte fattar vad jag menar så behöver du inte insinuera som du gör. Var väl uppenbart för de flesta att jag syftade på att vi inte har någon prutartradition i Sverige som man har i många andra länder.

Du verkar faktiskt inte riktigt klok om du lägger in sådana tolkningar i vad jag skrev, om du inte fattar vad jag menar så behöver du inte insinuera som du gör. Var väl uppenbart för de flesta att jag syftade på att vi inte har någon prutartradition i Sverige som man har i många andra länder.

Jag är också svensk, men jag tycker att det är OK att pruta om man vill. Så länge som jag kommer ihåg har prutning varit accepterad i Sverige.
Till den som anser att du bara skämtar och att jag borde fatta det så undrar jag var det framgår att dina uttalanden är menade som slämtsamma; jag uppfattar dem som upprörda och irriterade.

Jag är också svensk, men jag tycker att det är OK att pruta om man vill. Så länge som jag kommer ihåg har prutning varit accepterad i Sverige.
Till den som anser att du bara skämtar och att jag borde fatta det så undrar jag var det framgår att dina uttalanden är menade som slämtsamma; jag uppfattar dem som upprörda och irriterade.

jag har inte skämtat, jag har bara sagt att många svenskar finner det jobbigt och besvärande att pruta, att vi inte har den traditionen. Sen verkar det väl som det är du som är upprörd och irriterad, antagligen för att du inte tycker jag har rätt i min uppfattning, som jag för övrigt har all rätt att få ha.

Höga begagnatpriser.

Snälla, förklara lite kortfattat vad du menar med för höga begagnatpriser.

Jag håller med om att begagnatpriserna på fotogrejor är på tok för höga. Jag själv brukar sälja
min optik efter kanske ett år för att då köpa nytt. Jag begär då 50, högst 60 procent av nyvärdet.
Det menar jag är ett ärligare sätt att prissätta. Begärda begagnatpriser på 90 procent skall man
bara bemöta med iskall tystnad.

Det omvända problemet finns också, potentiella köpare med drömmar som slösar ens tid. Jag sålde ett objektiv nyligen, hade behov av pengar innan bröllop/bröllopsresa och satte därför direkt ett mycket attraktivt pris.

Resultat: Snabbt en köpare och två andra som stod på kö för det fall de första skulle hoppa av, suveränt! Mindre bra: En massa mail med skambud fortsatte ramla in långt efter att affären var klar...

Ja tänk vad bra det vore om alla priser (för såväl nytt som begagnat) kunde beslutas i EU-parlamentet. Då slapp vi bli blåsta. Då slapp vi skambud.

Petter ...

Tvärtom, det är mycket gammalt. För låga priser kan vara bedägeriförsök eller stöldgods och det finns all anledning att vara misstänksam.

Har du hört talesättet "Om något verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen inte det." ?

Sunt förnuft gäller här också. Jag har köpt mängder med prylar till rena klippet-priser, men alltid öga mot öga. Mina krav är orginalkvitto (om prylen är relativt ny så garanti gäller) och/eller skrivet kvitto mot uppvisat körkort.

/K

Vilken diskussion! Vi har en fri marknad. Det betyder att det är upp till var och en att sätta vilka priser han/hon vill. Det betyder också att jag som köpare måste bedömma om prylen jag är intresserad av är värd sitt pris. Köparen har alltså ett ansvar för sitt eget agerande.

Ärligt pris? Vilket dravel! Det ligger väl i mitt eget intresse att få så mycket betalt som möjligt för de prylar jag säljer. Sätter jag för högt så blir det ingen affär. För lågt så förlorar jag pengar. Däremot är jag alltid väldigt "ärlig" när det gäller varans skick. En affär innebär för mig att två parter skall vara tillräckligt nöjda men affären. Inte en av parterna tuan bägge. Det ligger i sakens natur att säljaren vill ha så mycket betalt som möjligt medan köparen vill betala så lite som möjligt. Det tar dock fortfarande inte bort ansvaret från köparen att kolla upp så att prylen verkligen är värd sitt pris, Om inte så går det alltid att avstå.

Prutkultur har vi ingen i Sverige bland svenskarna. Punkt slut! Det är inte samma sak som att inga ursprungssvenskar prutar. För er som inte har arbetat i butik eller med annan försäljning så kan jag berätta att det är stor skillnad på invandrare från vissa regioner och nordeuropeer (om jag nu får använda dessa termer) när det gäller att pruta. Även i svenska butiker. Svensken i gemeneman tycker att prutkulturen i vissa länder är kul att titta på men jobbig i längden.

Hej!

Jag förstår inte problemet. Utnyttja situationen istället, det är väl bara att köpa billiga grejer beggat och sedan kränga det vidare dagen efter för ett dyrt pris som folk irriterar sig på och kamma hem cashen.

Hans

Det omvända problemet finns också, potentiella köpare med drömmar som slösar ens tid. Jag sålde ett objektiv nyligen, hade behov av pengar innan bröllop/bröllopsresa och satte därför direkt ett mycket attraktivt pris.

Resultat: Snabbt en köpare och två andra som stod på kö för det fall de första skulle hoppa av, suveränt! Mindre bra: En massa mail med skambud fortsatte ramla in långt efter att affären var klar...

Du har ett mycket förnuftigt sätt att sälja Dina grejor på! Och skambuden behöver Du naturligtvis
inte bry dej om. Dom värsta kan Du möjligen "snyta till" och säga att Du inte är någon välgörenhets-inrättning! Lycka till i fortsättningen med Dina försäljningar!

Köparen

Jag lade för något år sedan ut en begagnad glugg på Tradera. Den som vann budgivningen betalade *mer* än vad en ny likadan glugg kostar hos en seriös svensk näthandlare. Jag tyckte nästan synd om köparen...

Jag lade för något år sedan ut en begagnad glugg på Tradera. Den som vann budgivningen betalade *mer* än vad en ny likadan glugg kostar hos en seriös svensk näthandlare. Jag tyckte nästan synd om köparen...

Det var ju skönt att höra att Du i alla fall skämdes lite! Det kan nog bli en bra människa av Dej också!

Är folk tokiga? Hoppas inga går på prisnivåerna för begagnat. Börjar bli blocket här, folk begär 90 % av nuvarande nypriset. Sälja en utgången kompaktkamera och begära 300 spänn under vad nya modellen kostar med full garanti, köp/sälj här börjar bli parodi, och så var det inte för ett par år sedan. Håll er till blocket i så fall, och Låt oss som har koll ha nån fristad. 70 procent av lägsta nypris om det är nyskick är ganska etablerat

Marknaden liksom.. ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto