Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sanslösa begagnatpriser

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Är folk tokiga? Hoppas inga går på prisnivåerna för begagnat. Börjar bli blocket här, folk begär 90 % av nuvarande nypriset. Sälja en utgången kompaktkamera och begära 300 spänn under vad nya modellen kostar med full garanti, köp/sälj här börjar bli parodi, och så var det inte för ett par år sedan. Håll er till blocket i så fall, och Låt oss som har koll ha nån fristad. 70 procent av lägsta nypris om det är nyskick är ganska etablerat

Vissa håller pinsamt hög nivå på sina begagnade prylar. Men mitt bästa vapen mot sådana är att slänga iväg ett mail med mitt bud, när jag blir ignorerad letar jag vidare ;-)

Folk får begära vilka fantasipriser de vill för sina prylar, om de dessutom hittar någon som är intresserad, bra för dom!

Frågade en som sålde en 24-70 L för 90% av nypriset, bad honom maila mig när han fick den såld, och jo, det fick han för utsatt pris till sist!

... 70 procent av lägsta nypris om det är nyskick är ganska etablerat

Jaså, säger du det?
Då borde ju FS:s köp och sälj införa en sådan sökfunktion där du kan välja bort allt som inte klassar in.
Sedan kan vi andra leva på en öppen marknad där priset avgörs av att köpare och säljare är överens.
Den som vill ha mycket kan få vänta länge på att få sälja, men tills slut kan även han hitta en köpare. Har han råd att vänta kan det var värt det.

Petter ...

Är folk tokiga? Hoppas inga går på prisnivåerna för begagnat. Börjar bli blocket här, folk begär 90 % av nuvarande nypriset. Sälja en utgången kompaktkamera och begära 300 spänn under vad nya modellen kostar med full garanti, köp/sälj här börjar bli parodi, och så var det inte för ett par år sedan. Håll er till blocket i så fall, och Låt oss som har koll ha nån fristad. 70 procent av lägsta nypris om det är nyskick är ganska etablerat

Är det inte fritt, att sätta ett pris på en vara, vad det än må vara?
Mitt kamerahus Sony A900, i perfekt skick, med kvitto, orig.kartong, en ägare, bara använd vid torrt väder, - säljes till endast DIG, för medlemspris Fotosidan, 45 000:-.

Och precis som folk får sätta vilka priser de vill, får jag tycka vad jag vill. Ni som tjatar om fri öppen marknad, självklart, men istället för att jag är dum så kan ni väl argumentera för att begagnat ska kosta 90 procent av nypris, som ni ju verkar tycka. Det är själva frågan, inte att man får begära vilket pris man vill, det fattar väl jag med.

Jag brukar ignorera priset som folk skriver och artigt lämna ett bud som speglar vad jag är beredd att betala. Så får de avgöra själva om de vill bli av med grejerna eller fortsätta vänta på nån som vill betala mer.

Och precis som folk får sätta vilka priser de vill, får jag tycka vad jag vill. Ni som tjatar om fri öppen marknad, självklart, men istället för att jag är dum så kan ni väl argumentera för att begagnat ska kosta 90 procent av nypris, som ni ju verkar tycka. Det är själva frågan, inte att man får begära vilket pris man vill, det fattar väl jag med.

"...att begagnat ska kosta 90 procent av nypris..."?
Prisnivån på begagnat, avgöres helt av skicket och hur populär / het varan är på marknaden, inget annat, vissa varor kostar även mera än nypris, då de är svåra att få tag på, tillverkningen har upphört.
Men det vet väl alla, nästan?

Det verkar som om folk ger sina prylar ett visst affektionsvärde de plussar på med. Eller så har de helt enkelt noll koll på vad deras prylar kostar nytt idag.
Sök på D90 på blocket, så förstår ni vad jag menar. Jag skulle aldrig ge mer än 4k för en sån begagnad med kit 18-105. Helt ny får man ju för 6700:-. Men säljaren kanske köpte den för 9k. Sedan har den ju varit så bra, varit med på resor och aldrig krånglat....*vem f-n bryr sig...*

Men kom inte dragande med snacket om att vi har en fri marknad igen... Det är inte kritik mot marknadsekonomi och demokrati i största allmänhet att säga att folk håller för höga begagnatpriser.

Om säljarna förstod vad som är ett vettigt pris för begagnat slipper de få vad de tycker är skambud och köparna slipper ge dem.

Jag tror att ett stort problem är att folk inte följer med prisutvecklingen. Kolla på prisjakt vad grejerna kostar idag innan ni sätter priset.

Men kom inte dragande med snacket om att vi har en fri marknad igen... Det är inte kritik mot marknadsekonomi och demokrati i största allmänhet att säga att folk håller för höga begagnatpriser.

Om säljarna förstod vad som är ett vettigt pris för begagnat slipper de få vad de tycker är skambud och köparna slipper ge dem.

Jag tror att ett stort problem är att folk inte följer med prisutvecklingen. Kolla på prisjakt vad grejerna kostar idag innan ni sätter priset.

Snälla, förklara lite kortfattat vad du menar med för höga begagnatpriser.

... så kan ni väl argumentera för att begagnat ska kosta 90 procent av nypris, som ni ju verkar tycka.
Ja men Håkan! Det det är det väl då ingen som har påstått?! Lite naivt att klistra åsikter på andra bara för att du får lite mothugg...

...att man får begära vilket pris man vill, det fattar väl jag med.
Men vad är då syftet med din tråd?

Håller med dig om att en del begagnatpriser är orimligt höga. Tror också, som någon skrev, att det beror på att man inte håller koll på utvecklingen. Men vad är problemet egentligen? Är priset för högt så strunta i just den annonsen och gå vidare... Eller?

.... Kolla på prisjakt vad grejerna kostar idag innan ni sätter priset.

Det rådet kan man ju ge till butikerna ocså!
En snabb flukt på prisjakt visar att butikspriser för en Canon EF 70-200/2,8 IS USM II skiljer nästan 10% mellan de tio billigaste butikerna. Kollar man de fyrtio billigaste butikerna skiljer priset nästan 20%.
Hur dumma kan en del butiker vara?

Petter ...

Det är inte kritik mot marknadsekonomi och demokrati i största allmänhet att säga att folk håller för höga begagnatpriser.

Fol "håller" inte för höga begagnat priser. Antingen får de varan såld och då var itne priset för högt, eller så får de det inte. Då får de antingen behålla prylarna eller sänka priset.

Jag fattar inte grejen om jag ska vara ärlig.

Jag fattar inte grejen om jag ska vara ärlig.
Håller fullständigt med dig!

Möjligtvis skulle grejen kunna vara att det inte är de som sätter sina priser som har en skev bild av prisläget på begagnatmarknaden? Tycker att jag ganska ofta ser sådana här diskussioner om att begagnatpriserna är för höga? Kanske är det så att det är köparna som gör sig orimliga förhoppningar?

Lite "Sh*t vilket pris! Här kan jag inte göra något tokfynd! Det priset måste vara för högt!"

Håller fullständigt med dig!

Möjligtvis skulle grejen kunna vara att det inte är de som sätter sina priser som har en skev bild av prisläget på begagnatmarknaden? Tycker att jag ganska ofta ser sådana här diskussioner om att begagnatpriserna är för höga? Kanske är det så att det är köparna som gör sig orimliga förhoppningar?

Lite "Sh*t vilket pris! Här kan jag inte göra något tokfynd! Det priset måste vara för högt!"

Ja, att man sitter och tänker att "den där grejen vill jag ha", och så blir man bitter för att priset är så högt och att det finns andra begagnatköpare som är beredd att betala det så man själv blir utan.

Det finns väl ingen tumregel som säger 70% av nypris, det varierar väl kraftigt? Vem är beredd att betala 70% av nypris för en Canon 1D första versionen? Å andra sidan skulle man troligvis få mer än 70% av nypris för ett EF 500/4L eftersom de mycket sällan dyker upp begagnat.

Har jag bråttom att sälja så sätter jag vad jag tycker är ett "bra" pris. Har jag gott om tid sätter jag hellre ut den lite högre, och får i sådana fall sänka om ingen hör av sig eller acceptera ett bud som jag får in.

Håkan - pruta!

Det är alltid köparen som bestämmer priset

Det är en vanlig missuppfattning, tex av trådskaparen, att det är säljaren som sätter priset. I själva verket är det alltid köparen som bestämmer priset på en vara.

Säljaren kan bara föreslå ett pris. Jag vill ha xx kronor för min kamera.

OM köparen accepterar det föreslagna priset kan det bli affär, men det är alltså alltid köparen som bestämmer om det överhuvudtaet är intressant.

Tycker köparen att det föreslagna priset är för högt så kan han/hon pruta eller strunta i att köpa.
Det är köparen som bestämmer.

Tycker köparen att priset är på tok för lågt så är det säkert det och köparen väljer även nu att avstå.

I själva verket skall trådskaparen rikta sin irritation mot de köpare (som enligt honom) betalat alltför höga priser för begagnad fotoutrustning.

Jag missuppfattar ingenting, är inte bitter heller, utan är ju bara en åsikt jag vädrade, ni behöver inte bli bittra för det eller ge er på mig, men ni får gärna tycka annorlunda .

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto