Annons

SanDisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hittills aldrig haft annat än "mekaniska " problem med minneskort. SD-kort har ganska ömtåligt hölje där låsknappen kan trilla bort.
CF-korten är robusta. Något kort har gått i 6 år nu och kanske 50.000 bilder passerat. Statistiskt borde det vara fara och färde.
Bilderna tankas över varje gång jag kommer hem och korten formateras minst en gång i månaden i kameran, eller när bilderna finns tryggt på två andra platser.

Tack! Nu kan jag åtminstone läsa men det är inte säkert jag förstår allt :) men där finns ju en massa man kan läsa när man har lust.
Men jag förstår att detta ska man bara göra om man märker att kortet börjar krångla väl?
Nu behöver jag väl inte formatera eller?
Och jag tömmer ju kortet varje dag jag fotat något här hemma.

Hoppas att du tömmer kortet efter att du kopierat bilderna till datorn och inte samtidigt. Det var i en annan tråd där man flyttat bilderna från minneskortet istället för att kopiera och bilderna hamnade i limbo utan att kunna läsas vare sig i datorn eller från minneskortet.

Hoppas att du tömmer kortet efter att du kopierat bilderna till datorn och inte samtidigt. Det var i en annan tråd där man flyttat bilderna från minneskortet istället för att kopiera och bilderna hamnade i limbo utan att kunna läsas vare sig i datorn eller från minneskortet.

Nejdå, jag tömmer nog allt innan jag börjar mixtra med något!

Finns det statistik över hur många läsningar/skrivningar ett kort ska tåla?

Jag har själv inte sett någon mer omfattande statistik. Jag har pratat med dataräddningsföretag och enligt dem håller minneskort "generellt länge".

All min samlade (men inte statiskt underbyggda) erfarenhet kan sammanfattas så här:
a) enstaka kort går sönder, det kan ske både när de är helt nya eller efter lång användning. Men det stora flertalet kort går länge, länge utan problem.
b) det är märkbar skillnad på billigare kort och dyrare märkeskort (Sandisk, Lexar), de senare har en lägre felprocent.

Punkten b) är inte så konstig. Saken är ju att alla kort egentligen, rent tekniskt, rymmer rejält mycket mer än vad som står på etiketten. Det kan vara två, tre, fyra gånger eller ännu mer än vad som står på utsidan. Under kortets livslängd flyttas ju data gradvis från minnesceller som använts et visst antal gånger eller från celler som börjar signalera fel, till nya hittills oanvända minnesceller. Hur stort "överskott" man har är en stor faktor i priset. Rent fysiskt kan ju ett 16 GB-kort vara identiskt med ett 32 GB-kort, att det senare programmerats till att ge ett större utrymme kan bero på att det kommer från en tillverknikngsbatch där tester visar att det är relativt få fel på varje kort. Då kan man låta det rymma 32 GB och vara rimligt säker att det håller tillräckligt länge. Men om det hittas fler fel i testerna av en batch, ja då programmerar man korten från den batchen att uppträda som 16 GB-kort och kan ändå vara rimligt säkra på att de håller så länge som man kan förvänta sig. I påkostade kort tar tillverkarna helt enkelt till större marginaler vilket gör att de statistiskt sett håller länge. Medan en tillverkare som säljer sina kort extremt billigt chansar lite mer med oddsen och ställer lägre krav.

Om man sedan köper exceptionellt billiga minneskort (ofta märkta med stora fabrikats namn) av en handlare på en bakgata i Shanghai, jag då finns risken att någon helt enkelt fått tag i och märkt upp en batch kort som skulle gått till destruering för att de hade för dåliga testresultat. Sådana kort kan funka jättebra. Men oddsen att de inte gör det är ofantligt mycket högre. Eller så har man köpt in 16 GB-kort, och programmerat om styrkretsen så de plötsligt rymmer 64-GB. Vilket funkar, utrymmet finns ju där - fast inte alls lika länge eftersom kortet mycket snabbare får slut på tillräckligt många korrekt fungerande minnesceller ...

Aha men någon sa att man inte kan återskapa bilder då men det är ju tomt nu då jag gömmer det varje gång jag fotat, så jag kan alltså formatera den nu utan att det blir något knas? Gör jag det i kameran direkt eller är det enklare att formatera den när jag sätter i kortet i datorn?

Hej, om man har bilderna i tryggt förvar på nån annan plats än på minneskortet så behöver man ju inte längre möjligheten att kunna återskapa raderade bilder från minneskortet – då kan man lugnt välja lågnivåformatering. Formaterar minneskortet gör man lämpligast i den kamera man ska använda det, inte i datorn. (Det brukar i alla fall rekommenderas för att minska risken för strul.)

(Att återskapa från ett raderat minneskort har jag bara behövt göra en gång när min mor råkade formatera minneskortet innan hon tömt sin kamera – normalt sett är det inget man gör.)

Sen är nog folk lite olika nojiga när det gäller vad som ska ses som ”tryggt förvar på nån annan plats än på minneskortet”. Själv vill jag gärna göra en backup innan jag formaterar minneskortet, men det är kanske lite overkill.

Ett förslag till "procedur":
1. För över bilderna till datorn
2. Om du (som jag) är lite extra nojig - gör en backup så att de finns i två kopior. Hoppa över det här steget om du inte tycker det är värt besväret.
3. Formatera minneskortet i kameran. (Snabbformatering för det mesta, lågnivåformatering "nån gång ibland".)

När det gäller minneskortens livslängd har jag faktiskt aldrig råkat ut för något havererat minneskort. Det äldsta jag har är c:a 12 år gammalt nu men används inte längre (eftersom det är på 256 MB…). För skojs skull testade jag att knäppa ett par bilder med kameran som det sitter i (Canon Powershot A85), och både kortet och kameran ser ut att funka fint. Men som Martin också påpekade: Även om minneskort typiskt håller ”jättelänge” så kan man ha otur…

Saken är ju att alla kort egentligen, rent tekniskt, rymmer rejält mycket mer än vad som står på etiketten. Det kan vara två, tre, fyra gånger eller ännu mer än vad som står på utsidan. Under kortets livslängd flyttas ju data gradvis från minnesceller som använts et visst antal gånger eller från celler som börjar signalera fel, till nya hittills oanvända minnesceller. Hur stort "överskott" man har är en stor faktor i priset. Rent fysiskt kan ju ett 16 GB-kort vara identiskt med ett 32 GB-kort...

Intressant och helt nytt för mig. Vet du var jag kan läsa mer om det?

Intressant och helt nytt för mig. Vet du var jag kan läsa mer om det?

En kul och inte så lite skrämmande artikel är den här från 2013
https://www.bunniestudios.com/blog/?p=3554

Där de visserligen mer i förbigående tar upp det här med "extra" utrymme, men efter att ha läst den kanske fler inser varför militärer och andra som är petnoga med säkerhet inte vill veta av minneskort eller usb-pinnar i sina datorer :)

Sandisk minneskort förstört?

Hej,
Mina föräldrar har varit på semester med min kamera, en Canon IXUS med minneskort SanDisk. När de kom hem och jag öppnade minneskortet på datorn och tog upp filerna, så heter de massa olika konstiga tecken och senast ändrad med olika datum såsom 10-20 år framåt i tiden. Jag har försökt återställa filerna med PC Inspector file recovery. Men lyckades inte. Är det så att de är förstörda helt och att där inte finns några bilder alls? Jag försökte bifoga en bild när jag tog print screen, men det gick inte att ladda upp filen här.
De åkte kryssning och kameran gick igenom ett antal röntgenmaskiner.
Det verkar inte finnas något internminne i den.
Hälsningar Ann

Usch vad trist om alla bilder vore förstörda!
Själv undrar jag bara över en bild som jag ser hel som liten bild men halv när jag öppnar den? Undrar vad det kan bero på?
Jag vill gärna se den hel men det kommer en grå halva i halva bilden...varför?

Hej,
Mina föräldrar har varit på semester med min kamera, en Canon IXUS med minneskort SanDisk. När de kom hem och jag öppnade minneskortet på datorn och tog upp filerna, så heter de massa olika konstiga tecken och senast ändrad med olika datum såsom 10-20 år framåt i tiden. Jag har försökt återställa filerna med PC Inspector file recovery. Men lyckades inte. Är det så att de är förstörda helt och att där inte finns några bilder alls? Jag försökte bifoga en bild när jag tog print screen, men det gick inte att ladda upp filen här.
De åkte kryssning och kameran gick igenom ett antal röntgenmaskiner.
Det verkar inte finnas något internminne i den.
Hälsningar Ann
Har du lust att ta dig till Ängelholm kan jag göra ett försök. Låt i så fall bli kortet.

Angående röntgen påverkar inte det. Mina minneskort har röntgats dagligen i sex år.

Usch vad trist om alla bilder vore förstörda!
Själv undrar jag bara över en bild som jag ser hel som liten bild men halv när jag öppnar den? Undrar vad det kan bero på?
Jag vill gärna se den hel men det kommer en grå halva i halva bilden...varför?
Det beror på att det rör sig om två olika bilder. En tumnagel och den verkliga bilden.

Nej nu förstår jag inte...det är samma bild men när jag öppnar den så blir halva bilden grå men jag ser hela bilden när den är pytteliten??

Nej nu förstår jag inte...det är samma bild men när jag öppnar den så blir halva bilden grå men jag ser hela bilden när den är pytteliten??
Ja, det är två bilder. En stor och en liten. Samma motiv. Den lilla används för att snabbvisas i operativsystem. Skulle man använt den stora bilden skulle det ta tid att snabbt leta igenom en mapp på 100 bilder. När man väl hittat bilden bland de 100 bilderna i en mapp trycker man på den och den stora bilden visas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miniatyrbild

Att den lilla bilden är hel innebär inte att den stora är det och vice versa.

Hur då menar du? Kan man se det eller finns det verkligen inget man kan göra för att se hela bilden större?

Hur då menar du? Kan man se det eller finns det verkligen inget man kan göra för att se hela bilden större?
Om det blivit fel mellan överföring från minneskort till dator kan det hjälpa att byta överföringsmetod, t.ex. att använda den medföljande sladden man får till sin kamera.

Om bilden redan ligger på datorn och det blivit fel där är den stora bild du försöker öppna trasig.

Om det blivit fel under en återskapning av ett minneskort kanske återskapningsprogrammet missat nåt och man kan testa ett annat problem. Kortet kan också vara trasigt eller överskrivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar