Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang, AF-confirm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Funderar på en Samyang 135/2.0 till min Olympus OMD E-M5 och undrar om någon vet om jag kommer att få "AF-confirm" med denna kombination?

Tyvärr inte, objektivet är helmanuellt, finns ingen elektronisk kommunikation mellan objektivet och kameran. Det du kan få däremot är AF peaking assistans om du knyter den funktionen till en av Fn-knapparna.

Jag använder det på Samyang MFT 7,5 Fisheye med min E-M1.

Stort tack för svar!
Jag skall läsa på om AF peaking assistance, har hittills bara använt AF-objektiv.

Tyvärr inte, objektivet är helmanuellt, finns ingen elektronisk kommunikation mellan objektivet och kameran. Det du kan få däremot är AF peaking assistans om du knyter den funktionen till en av Fn-knapparna.

Jag använder det på Samyang MFT 7,5 Fisheye med min E-M1.

Får man AF om man har motor i huset?

Inte på något MFT system.

Nikon har den varianten på sina mer avancerade modeller men i fallet Samyang objektiv hjälper det inte eftersom dom är buggda för manuell fokus.

Det du kan få däremot är AF peaking assistans om du knyter den funktionen till en av Fn-knapparna.
Inte på EM-5. Den har inte Focus Peaking. Man kan ställa in en Art-mode som heter Keyline och få någon slags handikappad Focus Peaking, men JPEG-bilder blir väldigt konstnärliga. RAW-filerna påverkas inte (förstås).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar