Annons

Samutställning för kvinnor.

Produkter
(logga in för att koppla)
fotoskåp skrev:
Jag är helt säker på att det blir en fantastisk utställning, och att tjejerna är otroligt duktiga. Men jag är FORTFARANDE nyfiken på reaktionerna från "andra läktaren" om motsvarande förslag kommit från en av oss "gnällgubbar"...
Stilla min nyfikenhet!

Kom med ett seriöst initiativ Amir, så får du se vad som händer.
 
Jag tycker carolas inledande inlägg utstrålade "kvinnor kan inte fota" precis som den pågående kampanj som kan ses i bussar och t-bana i stan "kvinnor starta eget" utstrålar en baksida.

De kvinnor som uppfostrats till att inte vara boskap kan fota och kan starta eget utan att samlas i nåt jävla nätverk för att peppa varann bara för att de är kvinnor som INTE kan.

Passiv sexism är vad det är.
 
på tal om jämställdhet

jag ser en skillnad på att man frivilligt anluter sig till en grupp och att det i ett system som man inte lika lätt kan påverka innehåller orättvisor/särbehandlingar. det är lättare att som man ordna en utställning bara för män än för en man att starta en egen lumpen där kvinnor också måste göra lumpen. tex.

sen kan man ju förstås tycka vad man vill om att man ansluter sig till en viss grupp. tex kvinnor, män, ungdomar, pensionärer, revisorer, bagare whatever.
men frågan om kvinnor/män är antagligen så infekterad att det blir diskussion. för mig så är syftet det intressanta.

att man är för jämställdhet innebär ju inte att man tycker alla grupper i alla sammanhang ska inkluderas. på samma gång.

lycka till förresten med utställningen!
 
Endast två ynka platser kvar nu. Skynda skynda!!

Carola ( Som har svårt att sova pga all positiv energi som flödar runt detta projekt)
 
Carola, kan du inte lägga upp listan på anmälda så man får lite koll. Kanske kan inspirera andra till att anmäla sig oxå.

Piha
 
Då vill jag först ha klart av alla att det är okej.
Kan ni som anmält er maila mig svar rätt omgående då kanske?!
 
skelett skrev:
Jag tycker carolas inledande inlägg utstrålade "kvinnor kan inte fota" precis som den pågående kampanj som kan ses i bussar och t-bana i stan "kvinnor starta eget" utstrålar en baksida.

De kvinnor som uppfostrats till att inte vara boskap kan fota och kan starta eget utan att samlas i nåt jävla nätverk för att peppa varann bara för att de är kvinnor som INTE kan.

Passiv sexism är vad det är.
Och så finns det en jättestor skillnad mellan män och kvinnor. Kvinnor föder barn, och i alla tider så har män sammanslutit på olika sätt då kvinnorna stannat hemma med barnen. Hårddraget alltså. Men visst finns det en grund till att det ofta uppmanas med kvinnor starta eget o s v?

Nu i vår tid så har det blivit mer jämställt. Män ordnar fortfarande egna sammanslutningar/aktiviteter liksom även vi kvinnor gör. Skillnaden är att folk faktiskt i regel inte hoppar på män som utesluter kvinnor i hockeylaget på samma sätt. Eller män som väljer arbetet framför familjen. Men jobbar jag sent som mamma så är jag ingen bra förälder?.
/Lotta som blivit nobbad istider med tjejlaget till förmån för männen i två kommuner)
 
Senast ändrad:
skelett skrev:
Jag tycker carolas inledande inlägg utstrålade "kvinnor kan inte fota" precis som den pågående kampanj som kan ses i bussar och t-bana i stan "kvinnor starta eget" utstrålar en baksida.

De kvinnor som uppfostrats till att inte vara boskap kan fota och kan starta eget utan att samlas i nåt jävla nätverk för att peppa varann bara för att de är kvinnor som INTE kan.

Passiv sexism är vad det är.

de som ÄR uppfostrade till att vara "boskap" då, de ska inte få peppa varann eller?

nätverk passar kanske inte alla, men för dom som det passar och kan göra nytta är det väl bra?

alla kvinnor, eller män för delen, är inte likadana.

att kunna genomföra nånting rent praktiskt är inte samma sak som att man verkligen känner inom sig att man har kraften att genomföra nånting.

jag tycker det verkar som om det är mest män som reagerar på kvinnonätverk, inte kvinnorna själva,dvs kvinnor som inte vill delta eller inte känner igen sig. de väljer bara att inte ansluta sig. fast det är bara en känsla, har inga fakta.
 
Vädjan

Kan jag få be alla som vill diskutera vad och om kvinnor eller män kan det ena eller andra starta en egen tråd!!??!!
Denna tråd ska gälla vad som händer om och kring utställningen.

Mvh Carola
 
Detta handlar inte om manligt eller kvinnligt!

Detta handlar inte om manligt och kvinnligt! Denna tråd handlar om att vi är några tjejer som vill ställa ut tillsammans. Anledningen till det är att det inte ofta händer att man gör det och att det därför kan vara kul.
Diskussionen om vad män respektive kvinnor kan, kan föras på en annan tråd så att vi kan få koncentrera oss på utställningen här. =)

Detta är inte "kvinnor kan" utan fotografer som ställer ut tillsammans och råkar ha det andra gemensamt att de är tjejer och är medlemmar på Fotosidan!
Andra uppslag till möjliga utställningar är teman, som bilar (eller vad säger du Carola *blink*), industri, mode, blommor, havet, barn, känslor mm! Det finns inga begränsningar när det gäller vad som kan vara den gemensamma nämnaren. Och fler utställningar där allmänheten kunde få se fler fotografers verk kan kanske höja statusen på fotokonsten i kulturvärlden. =)
 
Hej alla stora, starka och förnärmade MÄN!! Är det inte dags att sluta gnälla nu, vad gäller saken? Här kommer ett antal tjejer och vill genomföra en fotoutställning tillsammans och vad händer? Jo ett antal sk MÄN börjar att förnärmat tala om att dom inte får vara med , att det skulle bli ett jävla liv om män gjorde samma sak (som om dom inte redan har gjort det genom de senast 2000 åren), att det är någon fråga om att formuleringarna i början inte var bra och så vidare. Jag trodde detta var ett fora för fotograferande människor som delade ett intresse och genom detta intresse stödde och utvecklade varandra, men det sträcker sig tydligen inte så långt som jag trodde!! Jag skulle vilja föreslå att du Carola med detta fina initiativ skapade en ny tråd som gällde denna samutställning som ni skall genomföra och att denna tråd kan fungera som ett informationsfora för er och oss andra här på forat så vi kan följa eran planering, svara på frågor som ni eventuellt skulle vilja ha svar på och om så skulle vara behövligt ge andra möjlighet att stödja detta initiativ med vad vara månde. Denna tråd hoppas jag vidare inte blir nedskitad av diverse mannliga kommentarer av det slag som denna tråd blivit. Och för att slippa kommentarer om mitt eget jäv i detta så, ja det är sant, jag är gift med en av deltagarna i den kommande fotoutställningen, och jag är jävligt stolt över att vara det.
Hälsningar Lars

PS. Jag skulle vilja tillägga en sak som kanske har viss relevans i denna fråga och det beteende vi ser här, i min tidigare ledningsgrupp bestående av 9 chefer som rapporterar till mig var bara 3 kvinnor tyvärr, men när jag möter chefer av båda könen på samma nivå så har jag genast en respekt för kvinnan för jag vet att hon har kommit dit på grund av att hon är kompetent vilket tyvärr inte gäller männen i samma utsträcknig. Sug på den ni :).
Vidare så föreslår jag alla att fundera över hur många föreningar bestående av män det finns och som inte släpper in kvinnor, det är några stycken men det tycks vara helt i sin naturliga ordning:)
DS
 
Ja vi får väl se hur vi gör med en ny forumtråd så småningom.

Nu kan jag med glädje meddela att det är FULLT !!
Kanske blir vi tom 21 utställare. Det kom två anmälningar i samma mail och det kan jag ju inte dela på.

Återkommer med ny lista senare.

Carola (som är oerhört glad)
 
Hallå alla tjejer som ska vara med på utställningen!
Fick just ett SMS från Carola att hon inte kommer åt internet, så all kontakt måste ske via telefon tills vidare.

Helena
 
fotoskåp skrev:
OK, en fotoutflykt där ENDAST män får deltaga. Är det tillräckligt seriöst?

Nej, men det visar den nivå du väljer att lägga dig på..

Respekt Amir, är ett viktigt ord! Jag förstår verkligen inte vad det finns att gnälla om.

/Johan
 
ANNONS