Annons

Samtax? Pensung?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Samtax? Pensung? Snygg tjej

Punkk skrev:
Om det vore en kille med perfekt kropp som stått halvnaken och istället en tjej som höll kamerorna, hade den också fällts i ERK?
Det var inte kameror mannen höll utan Bhar;)

Vad som skett med en sån bild du beskriver vet ju inte jag, men i mina ögon handlar det inte om de perfekta kropparna oavsett kön utan om hur budskapet nu framställdes. Texten behövde ju en "perfekt" kropp, men det blev ändå sååå fel.

(Bo, jag såg smileyn. Själv använder jag oftare den andra typen mos även fanns i mitt inlägg:))

Ha en god helg, nu lämnar jag Pentax även här;)

Re: Re: Re: Re: Re: Samtax? Pensung? Snygg tjej

lottawe skrev:
Det var inte kameror mannen höll utan Bhar;)

Vad som skett med en sån bild du beskriver vet ju inte jag, men i mina ögon handlar det inte om de perfekta kropparna oavsett kön utan om hur budskapet nu framställdes. Texten behövde ju en "perfekt" kropp, men det blev ändå sååå fel.

(Bo, jag såg smileyn. Själv använder jag oftare den andra typen mos även fanns i mitt inlägg:))

Ha en god helg, nu lämnar jag Pentax även här;)

Haha, det såg jag först nu att det var BH:ar....Jag kan väl inte skylla på den lågupplösta bilden heller :)

Re: Re: Samtax? Pensung?

lottawe skrev:
I dessa företags fall är det kanske det. Jag gillar Samsung, men håller fortfarande fast vid Pentaxbojkott efter deras skitreklam för några år sedan (och jag tvivlar på att jag är ensam.) Skulle de gå samman skulle alltså även Samsung förlora minst en kund..
Jag kommer ihåg den reklamen. Såg den i någon tidning och tänkte direkt att det här företaget ligger 10-20 år efter utvecklingen i Sverige. Kan inte ha funnits någon svensk som kollat på den innan den gick i tryck. Och gissa om jag blev chockad när jag såg att det stod Pentax längst ner på sidan... Måste ha varit någon central kampanj som svenskarna inte var inblandade i, det är enda förklaringen jag har. Men det kändes helt fel, den typen av reklam har man inte sett i Sverihge på länge. Förekommer dock fortfarande i många andra europeiska länder.

Hejsan Roland Mabo!

Jag är väldigt nyfiken på varifrån du får all din kunskap som du villigt delar med dig av. Självklart är man taxam för all din erfarenhet inom området, men är man nyfiken så är man!
Du - och givetvis ni alla andra på detta forum - får ha en riktigt trevlig fotohelg, dvs vindstilla, femton plusgrader och halvmulet...

Gällande hur mycket Hoya har spenderat på Pentax, så stod det i en intervju med Ned Bunnel (Pentax US) som jag länkade till i just det inlägget. I höstas skrev han och H Suzuki (chief Hoya) ett gemensamt brev med syftet att förklara Hoyas intention med Pentax. Och det har också publicerats pressmeddelanden från Hoya om tänket med Pentax, som främst var riktat till aktieägarna - i höstas lades det upp en PDF från Hoya om vad som händer med Pentax den 1 april och hur Pentax olika resurser smälts in i Hoyas divisioner - så detta är gamla nyheter egentligen. Helt officiellt, inga hemligheter.

Gällande samarbetet med Samsung Techwind så har det publicerats flera pressmeddelanden om det när avtalet undertecknades oktober 2005, sedan så har ju K D Torigoe (chief executive Pentax Imaging) och K Tatamiya (chief product development Pentax Imaging) pratat om detta samarbete i intervjuer (bl a i japanska DC Watch Impress) och vilket inflytande Samsung har haft. Det har sagts flera gånger att Samsung kommer att lansera kameror med egen design, (första gången det kom var i samband med PMA-mässan 2006) - men det har än så länge dröjt - men jag tycker det borde vara dags nu därför att det fungerar inte i längden att bara byta från runda till fyrkantiga knappar. :)
Så detta med hur Pentax-Samsung verkar ihop och Hoyas planer om vad som händer nu när Pentax som eget företag upphör sista mars, är inga hemligheter.

Senast ändrad:
Chewbacca skrev:
Vad är grunden till att Pentax (som såvitt jag vet) som gjort kameror länge, bjuder in Samsung till att vara med på kamerateknik?
Samsung kan tillverka bildsensorer. Det kan inte Pentax så de måste köpa av någon som kan. Sony är det uppenbara valet, som andra kameratillverkare köper sensorer av, men det kan ju vara mindre riskfyllt att köpa bildsensorn av ett företag som inte är etablerat som kameratillverkare.

Halvledartillverkning (och speciellt tillverkning av stora halvledarkretsar som bildsensorer) kräver enorma investeringar, vilket gör att det är ganska få bolag som sysslar med det.

Ok...
Vilka tillverkade sensorerna förut?
Eller har de alltid köpt av Sony eller nån annan?

Gäller det sensorer på kompakter också?

Samarbetet med Samsung fortsätter som vanligt.
Ursprungsavtalet tecknades mellan Samsung Techwind och Pentax.

Samsung Techwind existerar inte längre, som upplystes om förut - och samarbetet fortsatte ändå.
Samsung Techwind var en etablerad tillverkare av kameror, var rätt framgångsrika på filmtiden, de gjorde även ett SLR system (som dock aldrig nådde utanför Asien). Samsung Techwind hade egna distributörer och återförsäljare, de använde sig inte av Samsung Electronics, utan de var mer fristående. Detta är ändrat nu och Techwind har uppgått i Samsung Electronics.

Nu är det Pentax tur att upphöra - och samarbetet fortsätter ändå. Pentax smälter samman med Hoya, och Pentax fortsätter som varumärke för kamerorna, objektiv och andra bitar. Hoya har investerar massvis i Pentax, och det är fortfarande samma personer som designar och tillverkar kamerorna. K Tatamiya, chef över produktutveckling, fortsätter som förut. K D Torigoe, chief executive Pentax Imaging Business, fortsätter med samma position - och han är också en del av styrelsen, vilket han inte var förut. Detta visar att kamerorna är en viktig del, för annars skulle de inte göra chefen för den delen till ledamot av styrelsen.
So, same same but different.

Hoya är ett mer slimmat företag i sin organisation, alltså de har mer direktvägar i beslutsfattande, mindre hierarki, de är mer amerikanska i sin organisationsmodell och därmed mindre hierarkiska än traditionella japanska företag (som Pentax). Så det blir en del förändringar i arbetssättet och blir en del anpassning efter den nya managementstilen, men jag tror att det är positiva förändringar, de kan innebära snabbare reaktioner på marknadens svängningar än förut.

En grej i sammanhanget, det är att Hoya alltid går med vinst. De gör inte förlust, det finns inte i deras universum. Detta innebär att Hoya kommer satsa det som krävs för att göra vinst på kamerorna (de går med vinst nu). Om något inte ger vinst, så kommer Hoya genomföra de förändringar som krävs för att det ska gå med vinst. Så med Hoya så blir Pentax mer marknadsorienterade än förut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar