Annons

Samsung nx 30 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJam

Avslutat medlemskap
Jag är en amatör och jag har fått en Samsung nx 30 och jag letar efter två objektiv. Ett macro-objektiv för att kunna ta bilder på mindre saker och insekter. Ett teleobjektiv för att kunna ta bilder på det som finns längre bort. Har sökt på namnet men jag hittar inget som jag förstår mig på. Kan jag få lite hjälp att hitta och även kommentar om objektiven som finns?! Tack på förhand!
Med vänlig hälsning Sara

Det är bara att kolla blocket och FS. 55-200 dyker upp allt som oftast, ibland till bra pris med kamera. Annars runt 1500kr löst. Hittar du inget du nappar på kan jag nog undvara mitt för det priset (mitt är vitt och nyskick).

Det finns bara ett Samsungmakro - 60/2,8 som hamnar på 2500-3000kr beg.

Det finns adapters och makro kan köras med manuell fokus tack vare focus peaking. Det går utmärkt att köpa en gammal manuellt fokuserande Nikkor i 50-60 mm klassen eller en 105/2,5 macro och köra med adapter. Jag köpte en adapter för 150kr nyligen (glömt var men googla på det). Köp INTE en modern Nikkor med G beteckning då dessa saknar bländarring och går inte att använda på annat än största bländare med adaptern. Köp en äldre och betydligt billigare Nikonmakro (Nikons objektiv heter Nikkor).

Även Samyangs makro skulle kunna vara ett alternativ om man vill köpa nytt.

Manuellt fokuserat och med bländarring. Kör det på mina Nikon-hus, och även på mina spegellösa med adapter. Kiwi-fotos i mitt fall, som även finns till Samsung NX (men finns massor med liknande märken och vet inte vilket som är bäst, även om jag råkar vara nöjd med mina).

Sedan så får man ju alltid mer för pengarna om man köper beg. (så börja leta där).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto