Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung gx-1l

Produkter
(logga in för att koppla)

KjelleF

Medlem
Jag har en helt vanlig samsung gx-1L ingenting inköpt,

jag tänkte höra ifall det finns något som kan vara bra att inköpa för att fota lite fina bilder / och vad jag helst fotar är typ bilder på himmlen, vatten/hav/ stora öppna platser / bilar som åker snabbt :)

så ifall någon kunde berätta lite, stativ vet jag redan och det är på väg jag som e ganska ny inom det hära.

KjelleF skrev:
Haha, jadu det kanske skulle funka, men vare så du lärde dig? :)

Ja, faktiskt bland annat. Sen lärde jag en del av farsan också som tidigt skaffade systemkamera.
Det är väldigt bra att lära sig grunderna i fotografering genom att läsa böcker. Man lär sig hur kameran funkar, bländare, slutartider, ISO. Vad det har för inverkan på resultatet. Man kan även lära sig lite grundläggande komposition, färglära osv.
Sen måste man testa sig fram och till slut hittar man "sin" grej. Fördelen med digitalt är ju att man kan testa och testa utan att ruinera sig på film. Men för att inte uppfinna hjulet igen är det bra att lära sig lite grunder först. Det behöver inte vara purfärska böcker, fototeorin är densamma som för 25 år sen. Kolla på bibblan efter lite böcker.

Hihih då får jag tacka så mycket för ditt svar :), ska se ifall jag kan hitta någon bra bok som kanske kan hjälpa mig / Mvh Kjell

Det finns fler bra sätt att lära sig;

• Prata med farsam
• Lära en lärobok i foto
• Betala bronsmedlemskap på fs.se och läsa alla artiklarna
• Gå med i lokala fotoklubben

Med framförallt; plåta, titta på andras bilder och prata bild. När det gäller fotoböcker, favoriserar jag fortfarande de gamla böckerna som tvingade oss att läsa sig grunderna - ISO, tid, bländare, skärpedjup etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar