Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sammanfogning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Eliaz

Aktiv medlem
Jag skall fotografera ett konstverk som är målat i tak/Valv på en höjd av ca. 6 meter och bilden är ungefär 7 meter "hög"
Sedan montera ihop alla bilder till en bild. har försökt att bota enligt bifogad bild det var inga problem med bilderna från vänster till höger, men sedan slår det slint att sätta ihop bilden på "höjden"
Se bifogad bild hur jag tänkt att fota.
BengtE

Bilagor

• Hopläggning av bild.jpg
    Hopläggning av bild.jpg
    38.4 KB · Visningar: 37
Jag skall fotografera ett konstverk som är målat i tak/Valv på en höjd av ca. 6 meter och bilden är ungefär 7 meter "hög"
Sedan montera ihop alla bilder till en bild. har försökt att bota enligt bifogad bild det var inga problem med bilderna från vänster till höger, men sedan slår det slint att sätta ihop bilden på "höjden"
BengtE

Hej !

Vad är problemet ?

//MW

Använder Lighroon.

Enligt beskrivning i text.

BengtE

Din beskrivning är inte så tydlig.
Jag provade själv snabbt, tog 6 bilder (2 i bredd, 3 i höjd), markerade alla i Lightroom (Lightroom Classic CC), högerklickade och valde "Photo Merge>Panorama", vet inte vad det står på svenska. Fick ut förväntat resultat.

Kan du ladda upp dina orginalbilder och resultat som blir när du försökt så kanske vi kan hjälpa dig mer.

Kan man lägga ihop 1 och 2 och 3 och 4 osv i panorama. Därefter vrida de de 5 bilderna så det blir stående och göra panorama på de 5, därefter vrida tillbaka allt ihop som en bild

Windows eller Mac?

Jag experimenterade lite med storlekar och begränsningar och gjorde igår ett panorama på 4 * 8 bilder i TIFF på 247 Mb/st som blev ca 4,3 Gb stor i TIFF. Det funkade tror jag, kunde inte öppna bilden i något av mina program (alltför gamla) . Nytt försök med samma 32 och export i JPG och 12,5% upplösning mot original funkade bättre. Jag använder Microsoft ICE som är gratis att ladda ner från Microsoft . Men det är kanske inte efterbehandlingen som är problemet?

Hej jag lägger upp originalbilderna i morgon. Jag lyckas i sidled men när jag försöker att lägga ihop uppifrån och ned funderar det inte. Jag använder JPEG. format

Vet inte om det spelar någon roll men jag har lärt mig att fota bilderna stående när man skall göra panorama. Är det något hittapå eller har det betydelse för att underlätta sammanfogningen i PS? Sen kör alltid typ lens correction.

BengtE

Det där gör jag varje dag, du har nog lite för lite överlapp för att LR/PS ska kunna göra jobbet. Gjorde nyligen en bild av 18 (!) bilder. Ett panorama av 2x9 bilder tagna med min drönare som inte har så bra vidvinkel.

LR/PS föredrar att du jobbar sidledes men det går bra även på höjden. Du kan ju alltid vrida bilderna innan och se om det hjälper.

Vet inte om det spelar någon roll men jag har lärt mig att fota bilderna stående när man skall göra panorama. Är det något hittapå eller har det betydelse för att underlätta sammanfogningen i PS? Sen kör alltid typ lens correction.

Nej det spelar egentligen ingen roll men du kanske slipper köra två rader eftersom du får en 40% högre bild. Jag gör det ibland men det blir så väldigt många bilder pga överlappen.

Tack alla för bidragen till lyckat resultat, jag har nu koll på hur det fungerar med en nästan färdig första bild.
BengtE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar