Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samma bild i flera pooler

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Är det verkligen vettigt att man kan lägga en och samma bild i flera pooler? Jag har just sett att en hel drös av bilderna i bilddiskussionspoolen också ligger i bildkritik. Ibland ligger också kritikbilder både i kritikpoolen och nybörjarpoolen. Det är uppenbart att det bara är för att exponera sin bild så mycket som möjligt, och det är förstås inget vidare att göra på det viset.
Kan man begränsa det så att man bara kan ha en bild i en av de tre huvudpoolerna åt gången?

Igentligen, varför är detta ett problem?

Jag har inte gjort så själv, och skulle väl inte göra heller. Men förstår inte varför man ska göra allt negativt hela tiden.
Bara massa pekpinnar, blir väldigt negativt.

Makten skrev:
Ibland ligger också kritikbilder både i kritikpoolen och nybörjarpoolen
Att just det är fel är ju uppenbart, speciellt om man gör det systematiskt. Men det kan ju vara OK om man börjar med några bilder i Nybörjare, får bra kritik och tycker man vill prova "en nivå upp" lite senare.

Dock tycker jag man skall kunna ja en bild i Bildkritik samt i tex en utflyktspool eller någon av de smala intressepoolerna. Så det måste till någon specialregel runt Bildkritik.

evalisen skrev:
Igentligen, varför är detta ett problem?

Jag har inte gjort så själv, och skulle väl inte göra heller. Men förstår inte varför man ska göra allt negativt hela tiden.
Bara massa pekpinnar, blir väldigt negativt.
Kolla gärna i bilddiskussionspoolen. Hälften av bilderna som läggs där har inget alls med diskussion att göra, och de ligger också ofta i kritikpoolen.

Jag menade nu bara dessa tre huvudpooler, inte de mer specifierade poolerna. Klart det kan finnas en idé att lägga i fler pooler, men både nybörjare och inte samtidigt?? Det är lite ego tycker jag att försöka ta massa plats så att säga, när det redan är så stort flöde. Det blir ju inte bättre av att en och samma bild stjäl motsvarande flera bilders utrymme bland poolernas nya bilder.

Edit: Att lägga bilden i en ytterligare pool efter ett tag är väl lugnt, men ibland har de ju inte ens fått en enda kommentar innan de ligger på flera ställen.

Makten skrev:
Är det verkligen vettigt att man kan lägga en och samma bild i flera pooler? Jag har just sett att en hel drös av bilderna i bilddiskussionspoolen också ligger i bildkritik. Ibland ligger också kritikbilder både i kritikpoolen och nybörjarpoolen. Det är uppenbart att det bara är för att exponera sin bild så mycket som möjligt, och det är förstås inget vidare att göra på det viset.
Kan man begränsa det så att man bara kan ha en bild i en av de tre huvudpoolerna åt gången?

Jag har en bild som jag först la i bildkritikpoolen och sedan i diskussionspoolen. Anledningen är att jag fick några kommentarer om att bilden väckte starka känslor (vilket även jag hade kring bilden), och jag ville därför testa att se om jag, via bilddiskussion, kunde få lite diskussioner kring detta.

I början när jag la alla bilder i nybörjarpoolen, "kände" jag lite på kritikpoolen med ett par bilder som jag fick hyffsad kritik på i nybörjarpoolen först (betyget "Fint, dags för Bildkritikpoolen!" antyder ju också att detta är OK).

Om jag nu gjort fel så ber jag om ursäkt, men syftet har, i alla fall i mitt fall, inte varit att exponera bilderna så mycket som möjligt utan att få nybörjarkritik+kritik resp kritik+diskussion kring en och samma bild.

Re: Re: Samma bild i flera pooler

mannbro skrev:
Jag har en bild som jag först la i bildkritikpoolen och sedan i diskussionspoolen. Anledningen är att jag fick några kommentarer om att bilden väckte starka känslor (vilket även jag hade kring bilden), och jag ville därför testa att se om jag, via bilddiskussion, kunde få lite diskussioner kring detta.

I början när jag la alla bilder i nybörjarpoolen, "kände" jag lite på kritikpoolen med ett par bilder som jag fick hyffsad kritik på i nybörjarpoolen först (betyget "Fint, dags för Bildkritikpoolen!" antyder ju också att detta är OK).

Om jag nu gjort fel så ber jag om ursäkt, men syftet har, i alla fall i mitt fall, inte varit att exponera bilderna så mycket som möjligt utan att få nybörjarkritik+kritik resp kritik+diskussion kring en och samma bild.
Det finns väl inget som är "fel", och de flesta hanterar det ju strålande. Men en inte alltför liten andel verkar faktiskt systematiskt lägga bilderna parallellt på ett lite för egoistiskt sätt.
Men det är väl inget att bry sig om kanske. Skitsamma...

Oscar. Att flytta in en bild som väcker känslor och såna diskussioner till bilddiskussion också tycker jag är topp! Det är en av tankarna med den poolen från ursprung också.

Martin håller jag med om att både nybörjare och bildkritik klingar fel till samma bild och har också känslan av att systemet utnyttjas på ett aningen tokigt sätt ibland. Sen, de som kommer in i bilddiskussion med samma fundering om tekniska saker som redan frågats i bildkritik håller jag med om är fel och de plockas eller ombes om ny beskrivning.

Och du Eva antar jag tänker göra allt för att behålla samma regering i höst?

Jag bara några få inetssepooler, men det är ofta som bilder som trillar in fast de inte alls hör hemma i dessa pooler. Om man kollar på kommentars historiken så ser man att bilderna studsar runt bland poolerna i en jakt på att få fler kommentarer. Ofta är det samma personer som gör detta upprepade gånger.

Jag har inte riktigt försått detta med att få så många kommentarer som möjligt? Men det är tydligen ett självändamål för några medlemmar.

Uppmärksammade just att vissa lägger "om" samma bild i samma pool med nån dags mellanrum under lång tid. Känns ju rätt onödigt, särskilt om man redan fått massa kommentarer på bilden.
Varför är en del så kåta på kommentarer? Bekräftelsebehov?

Att flytta till bildkritik efter att ha prövat i nybörjare förstår jag om "betygen"/kommentarerna talat för att det är dags. Tvärtom däremot verkar riktigt galet tycker jag, men vissa gör ju det med och i de fallen kan det väl knappast vara annat än bekräftelsebehov/antal kommentarer?

Som förslag tror jag det vore smart att ha en spärr för just den vägen (bildkritik till nybörjare) så inte de som redan publicerat i bildkritik tar upp platsen för nybörjarna. Samt en spärr för de som publicerar dag efter dag i samma pool också bara för att komma genom listan igen.

EDIT: Ett PS. bilddiskussion är editerad i beskrivningen nu med hopp om bättre fungerande.

Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Av samma anledning som någon skriver 1768 foruminlägg på 8 1/2 månad kanske ;-)?
Fast en fundering. Ligger samma av de inläggen i flera kategorier i forumet då? Först i fotosidan, sedan i natur och så vidare en gång till i porträtt, studio, modell typ?

Jag skrev att anledningen kanske var densamma, inte att det var samma sak att skriva många inlägg och att lägga samma bild i flera pooler.

Man ska nog akta sig för att lägga egna ord i andras mun.

Galaxens President skrev:
Av samma anledning som någon skriver 1768 foruminlägg på 8 1/2 månad kanske ;-)?
Nejdå, det gör jag bara för att jag inte har nåt liv;-) Jag är milt sagt aktiv på andra forum också. Har bland annat över 9000 inlägg på ett. Det är bara ett annorlunda sätt att kommunicera.
Har jag absolut inget att säga så skriver jag inget. Lika lite som jag häller ur mig menlösa bilder.

Ok. Jag tror anledningarna är annorlunda till de två sakerna. (och dessutom att det vore gött om det kanske gjordes något åt delar av den ena, men förslag försvinner ju ofta bland annat i forumet.)

Varför lägger man samma bild i flera pooler om och om igen. Eller varför bryr man sig över huvud taget. Kanske för att man inte har något liv.

*sjunger med mellodin från morsgrisar är vi allihopa:
Internetmissbrukare är vi allihopa, allihopa allihopa.
Internetmissbrukare är vi allihopa allihopa,
Jag med.*

... en "sabotör" promenerade in i forumtråååden, det tyckte h*n var så intressant så h*n hämtade en annan "sabotant"......

Nu drog du med mig in i det missbruket..

Senast ändrad:
Förresten, melodin var "En elefant promenerade...."
och poängen var det där om att driva framåt.

Idag såg jag en bild i nybörjarpoolen som hade kommit från bildkritik. Den hade typ 5-6 (berömande) kommentarer innan den lades i nybörjare och självklart kan man ju fundera på hur juste det är att ta upp platsen för i nybörjare också då. Flödet är ju rätt stort iaf.
Kan det fungera bättre?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar