Annons

Saft på kameran, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Ok, det som inte får hända har hänt. Jag har plockat isär allt som går. Batterier, optik och så. Kan jag göra något mer så här direkt för att öka hoppet om överlevnad?

(känns inte som tid finns att söka i gamla trådar.)

Risken att den aldrig mer kommer att fungera ökar nog ju mer du försöker plocka isär och fixa den själv tyvärr.

..och så undrar folk varför tillverkarna har väderskyddade/vattenskyddade kameror i sitt sortiment ;p

Skämt å sido.. Är det en betydande mängd? Om inte är det "bara" att rengöra med fuktad trasa några gånger. Saft är ju inte direkt svårt att få bort. Sen är det bara att hoppas att saften inte trängt in i några vitala delar. Problemet är ju at knappar kan bli lite "sega" att manövrera om saften trängt in.

Undvik att sätta på kameran under några dagar. Försäkra dig om att den är helt torr innan du gör det, du vill inte kortsluta något!

Tagentbord har jag lyckats vända uppochner, efter att ha gjort rent. Torkade det synliga på kameran med torrt bara. Det som tyvärr drabbat framsidan och, optiken värst men törs kanske ge mig på att torka lite till med vått då. Hoppas det inte trängt in, men det skulle inte förvåna mig med tanke på objektivfästet..

Kameran är en Eos 1ds första varianten.

lottawe skrev:
Kameran är en Eos 1ds första varianten.

Då är problemet löst ;)

Bara att hålla under kranen och låt torka ;)

Kanske inte riktigt så.. Men EOS 1-serien (från 1V) tåler en hel del innan det börjar hända saker. Ta en rejält fuktad trasa och torka av. låt stå ett tag.
Klart...

Bilagor

• blöt.jpg
    blöt.jpg
    42.6 KB · Visningar: 780
Jeppe skrev:
Problemet är ju at knappar kan bli lite "sega" att manövrera om saften trängt in.

Det känner man ju igen. När det var Melodifestival här i stan så sprutades det rätt friskt med champange. Resultatet av det var att det går numera inte att vara vrida på vredet för att få upp minnesluckan utan man behöver även gräva in med naglarna för att få upp den :)

Om det är nån tröst för dig Lotta så hade jag efter den duschen en dyngsur kamera helt dränkt i champange och den rullar på precis som vanligt med undantag för det jag skrev ovan. Det var en vanliga Canon 1D som råkade ut för detta så du ska nog inte vara alltför upprörd över det inträffade :)

Oh, tack för hoppet jag just fick! Den där bilden kan ju inte inge mig annat om kameran fortfarande går:)

Har torkat med fuktig trasa nu och låter den ligga några dagar. Klarar mig iaf utan just den fram till torsdag. Börjar tro att det kanske är optiken jag får mest trubbel med, men en ny sån har jag kanske råd med i värsta fall (efter att ha dragit in barnets veckopeng några år iaf;))

En timme i ugnen på 50 grader med alla luckor öppna gjorde susen på min 300D efter att jag fotat fotboll i regnet.
Den var helt död innan jag lade den i ugnen.

Dez skrev:
En timme i ugnen på 50 grader med alla luckor öppna gjorde susen på min 300D efter att jag fotat fotboll i regnet.
Den var helt död innan jag lade den i ugnen.
Tackar ödet för att ugnen är upptagen så jag slipper fundera på att ens testa:) Tror inte på att jag skulle ha samma tur (eller vad det kan ha varit) som du.. (Antagligen hade katterna besökt öppna ugnen också och hårat ner kameran däri.)

Bröd känns säkrare att stoppa in i den och med stängd lucka;)

Saft är mycket värre för elektronisk utrustning än vatten. Saft innehåller normalt socker, och sockret avdunstar inte med vattnet, utan klibbar fast samt förhindrar kontakt mellan kontaktytor.

Skulle jag själv råkat hälla saft på kameran, så skulle jag försöka få bort det med rikliga mängder vatten, då vattnet trots allt gör mindre skada än sockret. Det man ska tänka på om man har rengjort med vatten, är att det måste torka snabbt, innan syret i vattnet hinner korrodera med olika metaller. Torka i ugnen i upp till 50 graders värme eller med en hårtork brukar fungera bra. Annars är risken att det blir vatten kvar i något skrymsle och det kan ta flera dagar innan det försvinner. Då har det redan hunnit göra skada.

Ni är alltså allvarliga om ugnen?
Nåväl kanske ändå. 50° kan inte skada annant i den då?

Den är redigt rengjord med vatten, men jag ska erkänna att jag var rejält skraj för att gnugga/skölja in saftens socker värre ändå med den rengöringen. Vet faktiskt inte vad jag vågar tro heller än, men vill ju tro. Diggade Jeppes bild därför..

En 1D ska ju vara tät, så det har nog inte kommit in nå saft INUTI den. Det hade det däremot i min 300D, dessutom behövde jag en god anledning till att byta till 20D så jag hade inte så mycket att förlora. Men det funkade iaf.

Jag är inte helt säker på att det inte kommit in iom att det typ var ett helt glas i princip rakt över och kom vägen över optiken (85/1,8.) Optiken är förmodligen inte mycket att ha mer..

Har inte råd att "förlora" det huset (är ju bara fattig fotograf typ) och jag törs nog inte använda ugnen ändå. Min intitution säger mig att jag nog bara bör låta den ligga som den är nu. Ni håller väl tummarna trots att jag trotsar något råd?

Ifall du ger dig in i kameran med vatten, så avsluta med avjoniserat vatten (=bilbatterivatten), inte kranvatten. Även om kranvatten är betydligt renare än saft, så innehåller det en del salter som kan ge krypströmmar i elektroniken.

Det finns ett par trådar om minneskort i tvättmaskiner, mobiltelefoner i ölglas, osv.

...måste tillägga ficklampa i dassen också från inlägget ovan.

50 grader i ugnen lär inte vara något som helst problem, har själv fotat i sådana temperaturer.
Använd bara inte hårtorken, jag har en vän som smälte sin kamera på det viset. Det var alltså ingen värmepistol, utan en vanlig hårtork.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar