Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Safariobjektiv till min 5D?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gott om goda tips här. Kan dock bara understryka: ta inte med för mycket, satsa på zoomar och glöm inte de vidare vinklarna. Ett 5D-hus med 24-70 eller 24-105 och ett crop-hus med 70-300 IS är praktiskt och hanterligt och bra också för att du ofta inte har tid att byta objektiv. Sist jag for på "safari" -- ett tiotal gånger hittills -- hade jag förvisso bara en Sony RX-100 i bagaget och fick fantastiska bilder. Det hjälpte mig också att inte fotografera sönder en fin naturupplevelse.
 
Gott om goda tips här. Kan dock bara understryka: ta inte med för mycket, satsa på zoomar och glöm inte de vidare vinklarna. Ett 5D-hus med 24-70 eller 24-105 och ett crop-hus med 70-300 IS är praktiskt och hanterligt och bra också för att du ofta inte har tid att byta objektiv. Sist jag for på "safari" -- ett tiotal gånger hittills -- hade jag förvisso bara en Sony RX-100 i bagaget och fick fantastiska bilder. Det hjälpte mig också att inte fotografera sönder en fin naturupplevelse.

Det sista är ett jättebra råd. Men jag tror det är mer naturligt att ta det lite lugnare med fotograferingen om man åkt så många gånger som du har. Annars är det nog svårare för man vet ju heller aldrig vad som ska hända på en safari. För många som har annat att prioritera i livet är en safari ofta "once in a life time" och då är nog många på helspänn med fingret på avtryckaren hela tiden.

Jag börjar också klinga av en del (det blir nog min sista safari i vinter) och har upptäckt att jag numera dessutom filmar alltmer. Jag har inte gjort det tidigare. Men min fru brukar faktiskt också se till att jag inte missar upplevelsen för ren och skär nördig fotografering. Landskapet är ju dessutom oftast den verkliga "huvudpersonen" när det gäller safari så jag tycker dessutom man kan varna för alltför korta skärpedjup hela tiden. Speciellt nu när FF-kameror alltmer blir var mans möjlighet. Djurbilder kan nörden ta på närmaste zoo men djur i sitt naturliga sammanhang finns bara live.
 
Och det väger 3Kg. utan IS och med vikten behövs åtminstone enbensstativ. Däremot så blir resultatet bra även med ett 2x TC (har provat både på versionen med och utan IS). Men då behövs definitivt ett stativ och gärna med gimbal huvud!

Jag har släppt det där med stativ helt och försöker istället alltid få en jeep med taklucka. Då kan man alltid stödja sig på biltaket och det funkar bra tycker i alla fall jag. Jag brukar bara lägga en lagom stor frottehandduk under som stöd men också för att inte repa sönder lacken på biltaket med objektivets stativfäste.
 
Svårt att avhjälpa motorvibrationer med IS. Be chauffören att stänga av motorn om du måste stödja objektivet och kameran mot någon del av bilen.
 
Hittade denna artikel på nätet som beskriver det mesta om Safarifotografering och utrustning. Den verkar vara skriven 2007, men mycket av informationen är allmängiltig.

http://www.luminous-landscape.com/essays/Safari-Tips.shtml

Med utrustningslistan på slutet så behöver man nog en assistent som bär. :)

Myhrvolds råd är nog bra för den professionelle safarifotografen, eller för den fanatiske amatören som reser för att enbart fotografera, men för mer normala safariresor bör man nog begränsa sin utrustning lite jämfört med hans lista.
 
Med utrustningslistan på slutet så behöver man nog en assistent som bär. :)

Myhrvolds råd är nog bra för den professionelle safarifotografen, eller för den fanatiske amatören som reser för att enbart fotografera, men för mer normala safariresor bör man nog begränsa sin utrustning lite jämfört med hans lista.

Myhrvolds råd är förvisso mest för proffset, men eftersom man är bilburen kan man ha med en stor mängd utrustning utan inbegripa bärare på utrustningslistan.

Artikeln är mycket bra enligt min uppfattning. Han glömmer dock att många öppna safarifordon numera har beanbags som man kan skruva fast på räcket. Fråga på lodgen efter det.
 
Ja, om man åker bil hela vägen till safarin. :)

Har man familjen med sig så kan man ju sprida ut grejorna lite. (Men det kanske räknas som "bärare".) Och man kan alltid klämma ner några objektiv i jackfickan. Min kameraväska ska jämföras med damernas handväskor. Då funkar flyget också.
 
Svårt att avhjälpa motorvibrationer med IS. Be chauffören att stänga av motorn om du måste stödja objektivet och kameran mot någon del av bilen.

Precis, och det är därför jag alltid försöker ha en privat jeep med chaufför. Då kan man be honom stänga av när man själv vill och man har bättre koll så att inga springer omkring i jeepen när man tar bilder. Annars räcker det med det också för att förstöra störa fotograferingen.

Att stänga av motorn har jag tipsat om tidigare och det är faktiskt ett av de bättre råden man kan ge. Många tänker inte på detta och jeepear har dieslar som dessutom går hårdare på tomgång än de flesta bensinmotorer.

Men Niclas kanske var ironisk men då missade jag nog det.
 
Nä jag vet att det är ovanligt med bilar med öppningsbar taklucka i Syd-Afrika och det tycker jag är en stor brist.

Det måste gå att hyra Toyota Landcruisers i Syd-Afrika också eller motsvarande. Jag ska kolla det med Anderssons för de öker ju på Syd-Afrika också numera tror jag. De jeepar vi åkte med i Krugerparken är de mest besvärliga jag överhuvudtaget åkt i när det gäller att fotografera. Ofta sex man och chaufför och i en del fall 9-10 man i en jeep. Det är ju inte bättre än att åka i en vanlig bil vilken som helst om vi bortser från fyrhjulsdriften och den extra säkerhet den ger. Minimikravet är ju att man ska kunna ta bilder på båda sidorna av bilen och det kravet är inte uppfyllt i de allra flesta fall med de lösningar jag sett i Syd-Afrika. Man kanske kan hyra dessa jeepar själv också men jag har bara sett välfyllda jeepar vad jag kan minnas.

Även om djur sällan eller aldrig attackerar bilar så tycker jag dessutom att det känns lite bättre att ha en möjlighet att stänga sidorna på bilen istället för att som i Syd-Afrika, där bilarna ofta är helt öppna på sidorna. Jag vet inte hur de ser på ormfrågan men jag vet från Serengeti att vår chaufför snabbt stängde även takluckan när han spottade en orm han först trodde vara en svart mamba i en liten buske några meter från vägen. En del ormar kan ju faktiskt hoppa.
 
Jag har mött en arg spottkobra på vägen mellan Lower Sabie o Croc Bridge i Kruger en gång, men det är enda tillfället jag känt anledning att stänga fönster.

Givetvis kan man hyra bil o guide för privat sällskap även på camperna i Kruger. Eller så kör man själv i vanlig hyrbil.

Även om man skulle ha en bil med taklucka i Kruger så får man inte använda den.
 
Får inte öppna takluckan? Grejen med Landcruisers är ju att man höjer hela taket. Man vevar ju inte upp ett stort hål som saker kan falla ner i. I Princip skapar man ju bara en glipa högre upp (kanske 1, 70 eller 1, 80 meter upp)

http://www.savannen.com/bilsafari.shtml


än du har på de vanliga jeeparna i Syd-Afrika som ju i en del fall är helt öppna ända från säteshöjd från knappt en meter och uppåt. Där sitter ju folk i princip helt oskyddade från sidorna.

http://www.google.se/imgres?imgurl=...a=X&ei=D59bUsP7LsSu4ATOxIHADQ&ved=0CGYQ9QEwBQ


På en del Sys-Akrikanska jeepear har man monterat en separat skärm utanför varje dörr som täcker upp till armhöjd men sedan är de helt öppna dessa också.

http://www.google.se/imgres?imgurl=...a=X&ei=D59bUsP7LsSu4ATOxIHADQ&ved=0CGgQ9QEwBg


Klart besvarande för fotograferna i de Syd-Afrikanska jeeparna är också dessa takpelare som håller upp taken och som alltid tenderar att sitta på fel ställe i förhållande till motiven. Problemet med det är betydligt mindre i de jeepar där man kan lyfta taket.
 
Så som din sista bild ser alla fordon ut i Kruger o andra nationalparker i Sydafrika. Alla bilar måste ha tak o dörrar, ingen kroppsdel får sticka ut genom t ex en taklucka.
 
Så som din sista bild ser alla fordon ut i Kruger o andra nationalparker i Sydafrika. Alla bilar måste ha tak o dörrar, ingen kroppsdel får sticka ut genom t ex en taklucka.

Som fotograf i en "Sydafrika-jeep" hamnar man bra om man sitter jämte föraren och framrutan går att fälla, vilket oftast går. Satt så i Botswana senast och det var kanonbra.

Allra bäst är förstås en "egen kuppe" dvs en hel bänkrad för sig själv.
 
Beanbag skulle jag lämna hemma. Ta en gammal plastskärbräda och såga till en sån här grunka. Den är mycket mer praktisk än en beanbag. Man kommer åt alla reglage, rattar, zoomringar och fokusering på objektivet utan att behöva lyfta det från beanbagen. Den är dessutom lättare att transportera än en fylld beanbag (alternativet till en fylld beanbag är att fylla den på plats, men då måste man leta rätt på något att fylla den med).

Här är en längre beskrivning av hur den är gjord och hur den används.

Jag håller med om att man har mycken glädje av en kikare.

Jag måste erkänna att jag fattar ingenting av din gamla plastskärbrädarekommendation. Var i Kruger nu under höstlovet och hade med två tomma Beanbags som jag på plats fyllde med 2,5 kg ris per styck samt en dyrköpt i förväg fylld beanbag . Kostnaden var försumbar och jag kommer givetvis åt alla reglage (fattar inte den kommentaren heller). Att ha med många beanbags gjorde dessutom att det var lättare att ha kamerorna (hade tre hus) redo i bilen.

Nästa gång ska jag nog skaffa två påfyllbara beanbags till.

Hälsningar

Traveler
 
Jag måste erkänna att jag fattar ingenting av din gamla plastskärbrädarekommendation. Var i Kruger [...]
I Kruger får man ju inte stå upp i en taklucka, tydligen, och det är i en sådan situation skärbrädeprylen kommer till sin rätt.

En bonuspoäng med den är att man inte behöver förflytta den separat från kameran eftersom kulleden ju sitter fast både i triangeln och kameran (eller snarare i objektivet, eftersom man oftast använder den tillsammans med teleobjektiv).
 
Är kanske inte alla som tycker att det är en bonuspoäng att en skärbräda följer med varje gång man lyfter kameran.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar