Safari med Pentax
Tillåt mig komplicera safaridiskussionen (att inte gälla Canon eller Nikon).
Jag är glad ägare till en Pentak K5 (APS-C, 16 MP, vädertätad) och älskar normalzoomen Pentax SMC-DA 18-135/3,5-5,6 AL IF DC WR (också vädertätad). Dessutom har jag ett ZoomTamron AF 70-200/2,8 Di som kanske skulle kunna vara Safarikandidat tillsammans med en Teleconverter.
Jag är som Pentaxägare inte lika lyckligt lottad som ni med Canon eller Nikon i det att utbudet är begränsat.
-Har haft svårt att hitta någon vettig Teleconverter (X1,4 eller 2,0) Finns förslag på modell som funkar med Pentax+Tamron och på inköpsställe?
-.Ett alternativ är förstås att köpa Sigmas zoom 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS eller
Sigma 150-500/4,5-6,3 DG APO HSM OS. Vilken skulle ni rekommendera?
- Några riktigt vettiga långtelen verkar inte finnas för Pentax? Det närmsta (i rimlig prisklass) är Pentax SMC-DA* 300/4 ED (IF) SDM
- Sedan var det detdär med reservkamera. Har ett äldre Pentax K10 hus (APS-C, 10MP) och en ny kompakt Fuji x20 (12 MP, 28-112 mm). Ska jag verkligen släpa med alla tre kamerorna, eller satsa på kompakten och K5 an?
-Slutligen - alla verkar ense om att damm är ett stort bekymmer. Vilka rengöringsgrejer rekommenderar ni att man tar med?