Bantad utrustning
Jag är nog en idiot, men jag beslöt ett par veckor innan en resa till Grekland som för övrigt avslutades igår, att jag orkar inte släpa på en tung och och tidsödande utrustning som min Canon 7D med diverse objektiv bestod av. Säkert 15 Kg metall och glas att släpa på och att inte tala om tiden att välja och byta gluggar efter behov.
Jag är inte ett proffs, och har inte behov av att se ut som ett heller. Inte heller oroad av de ytterst små svagheter en mindre sensor medför. Jag sålde delar av samlingen och köpte en Fujifilm HS50 EXR, en Fujifilm X20 som kompisar till min Canon S110 och en smidigare väska samt lite annat som filter och batterier och minnen. Minst 50% mindre vikt och jag kan fara mellan 24 mm och 1000 mm på sekunder och macro på ett par extra sekunder vilket jag upptäckt är ovärderligt på resan. Ena stunden en fågel 20 meter bort och nästa en blomma 5mm bred som vill fotas. Ja, med DSLR hade jag inte så ofta orkat eller hunnit byta glugg för varje tillfälle.
Sällan har det varit så smidigt och kul att fota under en resa. Jag kan ha tre kameror för olika bruk lika skjutklara hela tiden. Har haft SLR/DSLR sedan 1974, men jag är tveksam om jag vill lägga på de extra kilona och minutrarna igen.... Nu är jag nöjd!
Ja, det var bara mina erfarenheter av gluggar och resor.