ANNONS
Annons

Safariobjektiv till min 5D?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid årsskiftet skall jag åka till Sydafrika och en 3 dagarstripp till krugerparken...

Idag har jag diverse normalobjektiv och ett 70-200 4L och funderar på om jag borde skaffa nått längre tele....

Vad bör jag kika på? 400 5,6L, 100-400L? Eller nått som inte är canon?

Har du två hus kan du ha 70-200 på det ena och sedan ett annat med ett 400 5,6L som ger mycket skarpare bilder än 100-400L. (Detta enligt etablerade testsidor men också enligt min erfarenhet). Om bara ett hus hade jag valt Tamron 200-500, eftersom det har lång brännvidd, men många på denna sida förordar 100-400 vilket säkert är bra. Hur eller hur måste du då byta objektiv för att ta landskapsbilder, men då har man ju inte så bråttom.

Beanbag, kikare, tidiga mornar och skymningsfärder är också att föredra.

Beanbag, kikare, tidiga mornar och skymningsfärder är också att föredra.

Beanbag skulle jag lämna hemma. Ta en gammal plastskärbräda och såga till en sån här grunka. Den är mycket mer praktisk än en beanbag. Man kommer åt alla reglage, rattar, zoomringar och fokusering på objektivet utan att behöva lyfta det från beanbagen. Den är dessutom lättare att transportera än en fylld beanbag (alternativet till en fylld beanbag är att fylla den på plats, men då måste man leta rätt på något att fylla den med).

Här är en längre beskrivning av hur den är gjord och hur den används.

Jag håller med om att man har mycken glädje av en kikare.

Bantad utrustning

Jag är nog en idiot, men jag beslöt ett par veckor innan en resa till Grekland som för övrigt avslutades igår, att jag orkar inte släpa på en tung och och tidsödande utrustning som min Canon 7D med diverse objektiv bestod av. Säkert 15 Kg metall och glas att släpa på och att inte tala om tiden att välja och byta gluggar efter behov.

Jag är inte ett proffs, och har inte behov av att se ut som ett heller. Inte heller oroad av de ytterst små svagheter en mindre sensor medför. Jag sålde delar av samlingen och köpte en Fujifilm HS50 EXR, en Fujifilm X20 som kompisar till min Canon S110 och en smidigare väska samt lite annat som filter och batterier och minnen. Minst 50% mindre vikt och jag kan fara mellan 24 mm och 1000 mm på sekunder och macro på ett par extra sekunder vilket jag upptäckt är ovärderligt på resan. Ena stunden en fågel 20 meter bort och nästa en blomma 5mm bred som vill fotas. Ja, med DSLR hade jag inte så ofta orkat eller hunnit byta glugg för varje tillfälle.

Sällan har det varit så smidigt och kul att fota under en resa. Jag kan ha tre kameror för olika bruk lika skjutklara hela tiden. Har haft SLR/DSLR sedan 1974, men jag är tveksam om jag vill lägga på de extra kilona och minutrarna igen.... Nu är jag nöjd!

Ja, det var bara mina erfarenheter av gluggar och resor.

I sydafrikanska viltreservat står man inte i några takluckor på bilarna, utan sitter (om man inte kör själv) i öppna Land Rover/Cruiser.

Ja, då har man förstås inte så stor nytta av min triangel, men inte heller av en beanbag. Man behöver ju en yta att placera en sådan på. Vad man kanske kan ha användning av är en typ av beanbag som är tvådelad, som man kan hänga över en bildörr. Problemet med att fylla den kvarstår dock. Man vill nog helst inte släpa med sig en fylld beanbag som väger åtskilliga kilo.

Det finns även klämfästen med gänga för kulled som kanske passar ännu bättre i en öppen bil.

Jag gjorde egen beanbag som jag fyllde med små frigolitkulor (man kan köpa i hobbyaffär). Den brukar jag hänga över kanten på bilfönster.

Hej,
Det har kommit många tips.
Mina förslag.
2 kamerahus med monterade 70-200 på den ena och 400/5,6 på den andra.
Att byta optik kan ta den tid som gör att motivet hinner försvinna.
Är det redan monterade från början så minskar risken för damm och annat att komma in i kameran.

Kikare är naturligtvis ett måste.
En 1,4 konverter är bra till 70-200.
De flesta djur är betydligt mindre än man kan tro.
70-100 fungerar på elefant och giraff på nära håll samt om man vill ta djur i sitt sammanhang.

Lycka till
Stefan

Några kilo ris kan man köpa i vilken speceributik dom helst. Även i Sydafrika.

Förutsatt att man kommer till en butik. Bäst att planera in ett besök när man planerar sin resa.
Åker man "all inclusive" så är det stor risk att man aldrig passerar en speceributik.

Men är inte ett enbenstativ bättre än en beanbag i en öppen bil av den typ man brukar åka i på safari i Sydafrika? De bilder jag har sett på sådana bilar ser inte ut att ha någonstans att lägga en beanbag.

Förutsatt att man kommer till en butik. Bäst att planera in ett besök när man planerar sin resa.
Åker man "all inclusive" så är det stor risk att man aldrig passerar en speceributik.

Nu skulle ju TS till Kruger och där är speceributiker som säljer ris lättillgängliga. (För övrigt har jag svårt att tro att någon vettig människa skulle resa med en arrangör som inte tillåter en att titta i lokala affärer om man har lust med det.)

(För övrigt har jag svårt att tro att någon vettig människa skulle resa med en arrangör som inte tillåter en att titta i lokala affärer om man har lust med det.)

Visst, men man bör ju se till att planera in det. Det är ju synd att avbryta safarin, om än tillfälligt, för att åka långväga till en affär om man kommer på för sent att man behöver köpa ris.

Min kommentar var nog lite generellare än att bara handla om Kruger. Även om trådskaparen ska dit så kanske inte alla deltagare i diskussionen begränsar sig till det.

Min beanbag kommer från "The Pod", är inköpt på Scandinavian Photo, går att ha på en bilruta och dessutom att skruva fast i kameran. Den är inte tung.

Visste ni förresten att det sägs att ett stort antal människor dödas varje år i Krugerparken? Det sägs dessutom att 80 % av dem är Japaner. Varför - jo de går ut ur bilen för att fota.

Min kommentar var nog lite generellare än att bara handla om Kruger. Även om trådskaparen ska dit så kanske inte alla deltagare i diskussionen begränsar sig till det.

Jaha. Trodde att ditt förslag om beanbag byggde just på diskussionen om olika typer av fordon på olika ställen och de öppna bilar man använder i Kruger.

Någon som har provat Gorillapod på safari, som alternativ till bönpåse eller trekantsplatta? T ex http://joby.com/gorillapod/slrzoom
Mitt kamerahus Pentax K5 väger 740 g och objektiven jag överväger 1-2 kg.

Jag har ett Joby Zoom SLR. Jag använde den med en Canon 600D och kitzoom eller fasta 50. Jag testade lite snabbt med 70-200/4 L USM men övergav det. Jag har aldrig använt den till min D800E. Jag skulle nog inte ens prova med 70-200/2.8 (ca 1,5 kg). Skruvar du benen direkt på telet kan den säkert funka typ som beanbag men med kulleden, inte en chans.

PS: Den går att använda till att montera blixtar på konstiga ställen däremot.

Visste ni förresten att det sägs att ett stort antal människor dödas varje år i Krugerparken? Det sägs dessutom att 80 % av dem är Japaner. Varför - jo de går ut ur bilen för att fota.
Det är möjligt att det "sägs", men det är inte sant. Ytterst få turister dödas av djur i Kruger, däremot händer det att illegala immigranter stryker med på sin vandring från Moçambique.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar