Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Safarikamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var på safari i Sydafrika förra hösten.

Min utrustning för resan:
17-35 2,8
28-70 f2.8
70-200 2,8
200-400 f4
D300
D700
Monopod
Blixt (Viktigt)

För din budget skulle jag köpt följande (Rekommenderar endast Nikon då jag endast kan Nikon):
Beg D300 7000-8000kr
2st 8Gb kort
Nikon 18-70 1500kr
Beg Nikon 70-200 VR 2,8 11000kr alt. beg Nikon 80-200 2,8 AF-S 6000-8000kr
sb600 1500kr

Glöm inte att ha så du kan kopiera ner bilderna på en hårddisk samt att ha en andra hårddisk för backup!!!

Angående att kameran ska vara för avancerar så räcker de med att ställa kameran i A-mode sedan hålla koll på slutartiderna. Köp D300:an om du väljer mellan den och D90 då du kan jobba snabbare med D300:an när det gäller ändring av inställningar pga av reglagen.

Jag har lite bilder på www.fotografiskintuition.se om du vill se hur när jag kom djuren.

Vad är det somgör blixten så viktig? Nikon d90 ska ha en väldigt kompetent blixt inbyggd som jag har förstått det och huvudsakliga korten kommer att tas dagtid.
 
Ser helt okej ut, tycker jag -- det handlar ju alltid om hur mycket pengar man vill lägga. Några synpunkter dock:

1. Jag tror det finns risk att du kommer att ångra att du inte köpte längre telezoom än 300.
2. Minneskort kan man aldrig få för mycket av och de kan aldrig vara för snabba. Har du något att spara över bilderna på under resan?
3. Om blixt är "viktigt" eller inte beror nog på hur man plåtar, jag har under 100+ dagar på safari de senaste åren saknat blixt vid ett tillfälle. (Lejon kalasar på buffel fem meter från min bil i sen skymning. Men eftersom det dessutom var ösregn hade det nog inte blivit så kul med blixt iaf.)

1 Hur lång zoom rekomenderarDU som ett minimum under resan?
2 Jag ska ta med en dator med en extern hårddisk att spara över bilderna till under resan.
 
1 Hur lång zoom rekomenderarDU som ett minimum under resan?
Jag kan inte säga att något är "minimum" men jag har, som jag skrivit tidigare, själv ett 100-400 på Canons crophus och det är inte sällan jag skulle vilja ha lite längre brännvidd.

En helt annan sak som det finns anledning att fundera på och undersöka är hur det är med strömförsörjningen på resan. Kameror, datorer osv behöver laddas då och då och det är inte helt självklart att det finns vägguttag överallt (beroende på hur man reser, förstås).
 
Jag kan inte säga att något är "minimum" men jag har, som jag skrivit tidigare, själv ett 100-400 på Canons crophus och det är inte sällan jag skulle vilja ha lite längre brännvidd.

En helt annan sak som det finns anledning att fundera på och undersöka är hur det är med strömförsörjningen på resan. Kameror, datorer osv behöver laddas då och då och det är inte helt självklart att det finns vägguttag överallt (beroende på hur man reser, förstås).

Som jag har förstått det så ska elektricitet finnas på samtliga lodger som vi ska bo på under resan, så det bör inte vara något större problem, men jag ska ändå ha ett extra batteri med mig uti fall att detta inte skulle stämma.
 
Som jag har förstått det så ska elektricitet finnas på samtliga lodger som vi ska bo på under resan, så det bör inte vara något större problem, men jag ska ändå ha ett extra batteri med mig uti fall att detta inte skulle stämma.
Ja, bor man på lodger är det nog lugnt. Då finns det förmodligen iaf ett elverk som de kör några timmar på kvällen.
 
Ja, bor man på lodger är det nog lugnt. Då finns det förmodligen iaf ett elverk som de kör några timmar på kvällen.

Som jag har förståt det så bör det vara det i alla fall. Du som är en rutinerad safariresenär vad är viktigt att tänka på när man ska fotografera naturen samt djuren? Är stativ något viktigt för hur resultatet ska bli, eller finns det nåt annat tillbehör som man bör packa med sig?
 
Det beror, som sagt, på vad och hur man plåtar. Men jag har mycket sällan saknat ett trebensstativ. Däremot brukar jag ha en monopod liggande i bilen -- ibland sitter jag flera timmar och tittar t ex på en leopard ett träd, då blir man lite trött i armarna och en monopod ger bra avlastning.
 
Det beror, som sagt, på vad och hur man plåtar. Men jag har mycket sällan saknat ett trebensstativ. Däremot brukar jag ha en monopod liggande i bilen -- ibland sitter jag flera timmar och tittar t ex på en leopard ett träd, då blir man lite trött i armarna och en monopod ger bra avlastning.

Jag har läst på nån sida att det är starkt rekomenderat att ta med en rispåse att ha som stöd i jeepen, är detta något som du anser som en bra sak eller är det lättare att hålla helt på fri hand?
 
Vad är det somgör blixten så viktig? Nikon d90 ska ha en väldigt kompetent blixt inbyggd som jag har förstått det och huvudsakliga korten kommer att tas dagtid.

För att du ska få ett fint "sting" i bilderna med en lätt reflektion i ögonen på djuren så bör du ha en extern blixt. Varför en extern blixt har med att du behöver mer kraft och mer riktat ljus än den inbyggda kan ge dig samt att du behöver öka distansen från blixtens källa relaterat till objektivet. Men även att du inte vill ta allt batteri i kameran till blixten. Det är just under dagsljus som den är så viktig för att "mjuka" upp skuggor mm.
 
Nu är det dags för beställning av varorna, då dyker en fråga upp behöver man 30MB/s eller kan man nöja sig med 20 MB/s

In köpslistan ser ut somm följande nu:
1 st Nikon CF-EU03 Crumpler-Nikon fotoryggsäck
1 st Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR
1 st Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED
2 st minneskort SanDisk Extreme III SDHC 30MB/s 8GB , alternativt SanDisk Extreme III SDHC 20MB/s 8GB

Ser detta ut som ett bra paket eller har jag missat något som jag bör ha?

Nikons 1200-1700 har du missat den är ett måste ;)
 
Vad är detför något?

Ett överdrivet objektiv som bara förstör din ekonomi och ger dig skulder för resten av livet.

Det du räknade upp var väldigt bra, något jag skulle köra på!
Vet inte riktigt om lång zoomen räcker men 300 är en hel del men 400 är nog fasen nästan det du skulle ha faktiskt.
Då kommer du verkligen inte missa något men 70-300 är inte dåligt på något sätt alls nej nej nej.
 
Jag skulle satsat på en Nikon D300s pga av vädertätningen som kan va ett stort +i varma och dammiga klimat. och ett 70-200/2.8 har du pengar köper du Nikons annars är Sigmas 70-200/2.8 ett bra allternativ. Skaffa även en x.1.4 konverter så får du mer bränvid.
 
Jag skulle satsat på en Nikon D300s pga av vädertätningen som kan va ett stort +i varma och dammiga klimat. och ett 70-200/2.8 har du pengar köper du Nikons annars är Sigmas 70-200/2.8 ett bra allternativ. Skaffa även en x.1.4 konverter så får du mer bränvid.

Försämras inte kvalitén avsevärt när man använder en converter?
 
Jag har läst på nån sida att det är starkt rekomenderat att ta med en rispåse att ha som stöd i jeepen, är detta något som du anser som en bra sak eller är det lättare att hålla helt på fri hand?

När jag åkte på safari ,i samma område som du f.ö, använde vi beanbags när vi stod i jeeparna och djuren var s a s var på fel sida. Vi hade våra stativplattor på ena sidan av bilen, och använde påsarna som stöd vid fotande på andra sidan. Väldigt behändigt då vi använde oss av bl a 500mm-gluggar, vilket tydligen roade andra turister som tjoade "dont shoot me" eller "national geographics!" när de såg oss.

Dock kanske du kan fråga researrangören om du kan få låna på plats. Verkar lite onödigt att släpa med sådana. De brukar ju väga en del. I annat fall tag med en utan fyllning. Vilken arrangör åker du med - eller är det eget arrangemang?
 
När jag åkte på safari ,i samma område som du f.ö, använde vi beanbags när vi stod i jeeparna och djuren var s a s var på fel sida. Vi hade våra stativplattor på ena sidan av bilen, och använde påsarna som stöd vid fotande på andra sidan. Väldigt behändigt då vi använde oss av bl a 500mm-gluggar, vilket tydligen roade andra turister som tjoade "dont shoot me" eller "national geographics!" när de såg oss.

Dock kanske du kan fråga researrangören om du kan få låna på plats. Verkar lite onödigt att släpa med sådana. De brukar ju väga en del. I annat fall tag med en utan fyllning. Vilken arrangör åker du med - eller är det eget arrangemang?

Vi ska åka med jambo tours. hur stora bör bean bagsen vara optimalt?
 
Tim beskriver du bilar på samma sätt? xD

Aldrig i livet! Haha! :D
Nejmen, ett objektiv för över 100 papp har sina anledningar. Avancerat! Mer avancerat än bil nästan för ett objektiv måste allt verkligen gå ihop till 100%! Varenda lins!
I en bil, en bugg i mjukvaran kan vara enkelt fixat :)
 
Nu är det dags för beställning av varorna, då dyker en fråga upp behöver man 30MB/s eller kan man nöja sig med 20 MB/s

In köpslistan ser ut somm följande nu:
1 st Nikon CF-EU03 Crumpler-Nikon fotoryggsäck
1 st Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR
1 st Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED
2 st minneskort SanDisk Extreme III SDHC 30MB/s 8GB , alternativt SanDisk Extreme III SDHC 20MB/s 8GB

Ser detta ut som ett bra paket eller har jag missat något som jag bör ha?

Tycker det ser bra ut ! Köp också till ett extra batteri så du har ett fulladdat i reserv,senare kan du om du vill köpa till ett batterigrepp,köpte mitt nytt orginal för 1200kr.Sedan tycker jag att om trådskaparen redan bestämt sig för en D90 så behöver folk inte fortsätta tjata om att han ska ha en D300,det är overkill för en nybörjare att börja med en sådan,även om den så klart är vassare.Skillnaden mellan 300 och 400 mm är i brännvid är obetydlig så ska du märka riktig skillnad ska du upp i 500-600 mm.Nikons 70-300VR är ett riktigt bra objektiv som är snabbt och skarpt och räcker väl till för vilda djur på inte allt för avlägset avstånd. MVH.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.