Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Safarikamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte samma erfarenhet av alla kameror du nämner, men har tillbringat ganska mycket tid på safari. Ett stativ har man mycket liten nytta av (däremot kan en liten och lätt monopod vara bra att ha). Men brännvidd får man sällan nog av. Det finns alltså anledning att fundera på t ex Sigmas 120-400 istf Nikon 70-300.

Det är bra ha två kamerahus - det kan hända något med grejorna. 2.8 är bra men hur många bilder tar man med 2.8!! VIktigare kanske kolla hur auofokusen fungerar, speciellt i teleobjektiv. Snabba rörelser kräver snabb fokus. Stativ skulle jag inte släpa med mig - även om det kan vara bra att ha om man vill ta landskapsbilder. mvh arvonen. ps. Ta kamerorna med i handbagaget!
Minneskort, köp ett antal så har du backup av bilderna om något händer.
 
Nu har det blivit dags för beställning, men en fråga kvarstår, vilken väska skulle vara den mest praktiska?

Paketet ser ut som följande:
1 st Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR
1 st Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED
2 st SanDisk Extreme III SDHC 30MB/s 8GB
1 st Nikon EN-EL3e Li-ion batteri till D50,D70s,D80,D100
 
"Kapacitet: 1 DSLR med 80-200mm f/2,8 objektiv monterat, samt 1-3 extra objektiv eller blixtar, 1 stativ, plats för kablar, minneskort, manualer eller andra tillbehör. "

Bör inte vara några problem =)
 
"Kapacitet: 1 DSLR med 80-200mm f/2,8 objektiv monterat, samt 1-3 extra objektiv eller blixtar, 1 stativ, plats för kablar, minneskort, manualer eller andra tillbehör. "

Bör inte vara några problem =)

Den där beskrivningen bör man nog ta med en nypa salt. Den stämmer dessutom bättre in pá 400-modellen.
Jag har en 400, och i den får mitt 100-400, 24-105, 16-35, 5d samt hdd och minneskort mm plats, men det är på gränsen.Bg bör nog inte var monterat, då detta kan göra att huset "sticker upp" lite, vilket inte är så skönt, när man bär den. Ett tips är att man besöker butik och tittar på den. I stockholm t ex kameradoktorn, rajala, japan photo eller scandinavian samt möjligen fotokungen.
 
diverse råd

Grattis till ditt val. Jag skulle köpa flera minneskort eftersom jag rekommenderar att plåta i raw (du kan fixa exponering mm efteråt, och göra hdr bilder). Allt skall rymmas i en väska - ryggsäck.
Jag rekommenderar att inte ha teleobjektivet på i kameran i ryggsäggen. I fall du tappar ryggsäggen blir det lätt skador vid obejtiv fästet (har hänt mig). Varför inte prova konverter på teleobjektivet. Hade du haft råd att köpa 70-200 2.8 så hade konvertern varit mkt bra. Har du provat att hyra grejor? Du kommer att ha mkt nytta av korta gluggar därför att man kommer ganska nära djuren och glöm inte allt annat som finnes i naturen, småkryp, växter och människor. Jag skulle fokusera på bilder som fångar helheter och inte bara djurbilder!!!!
Lycka till/// arvonen ps i mitt album finns några fågelbilder från SA, en av dem fick 2:pris i tidningen digitalfoto. Tagen med sigma 50-500mm!!/ arvonen.
Glömde en grej. Du skall ha en laptop med dig (inkl överförign kamera/dator), skall rymmas i väskan. /arvonen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.