Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Safarikamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan jag inte svara på :) Men om vi vänder på det. Köper du en d300 eller d300s och har i någon månad och testar d90...så vill du inte ha d90. Det är det enda svar jag kan ge...

Jag tror dock att jag inte kommer lägga dem extrta pengarna på d300s i dagsläget när det här ska bli min ingångskamera till systemvärlden.
 
Jag tror dock att jag inte kommer lägga dem extrta pengarna på d300s i dagsläget när det här ska bli min ingångskamera till systemvärlden.

Tycker du var inne på rätt spår från början,alltså en D90 ! D300s är för mycket bara att börja med då du då måste behärska slutare-bländare-ISO eftersom den inte har automatiska läge vilket kan vara bra att ha innan man lärt sig,grunderna ordentligt.Med en D90 får du i stort sett samma bildkvalite, och det är en snabb och lättarbetad kamera som kommer att göra dig hur nöjd som helst ! MVH.
 
Tycker du var inne på rätt spår från början,alltså en D90 ! D300s är för mycket bara att börja med då du då måste behärska slutare-bländare-ISO eftersom den inte har automatiska läge vilket kan vara bra att ha innan man lärt sig,grunderna ordentligt.Med en D90 får du i stort sett samma bildkvalite, och det är en snabb och lättarbetad kamera som kommer att göra dig hur nöjd som helst ! MVH.

Sant, nog för att jag ahr tid att lära mig lite av grunderna innan resan. Så kommer jag verkligen inte ha lärt mig den så mycket som jag skulle behöva fram tills resan, så autolägen är helt klart ett måste. Tack, för att du förtydligade att detta inte fanns på canon kameran!
 
Hej!

Jag avråder dig från att kasta ut alla pengar på ett kamerahus (som D300) och sedan köpa skit objektiv. Visst alla nya objektiv är bra men du får bättre för lite mer pengar!
Jag själv har en 50D och jag älskar den med allt jag har! Underbar kamera och ligger så perfekt i handen att det knappt är sant!
Jag valde mellan 50D och D90 och tyckte mycket bättre om 50D och Canons objektiv tycker jag mycket bättre om av någon anledning. Bättre urval med det jag gillar.

Jag tycker detta: http://www.blocket.se/stockholm/Canon_50d_paket_28290287.htm?ca=9&w=3&last=1

Eller något liknande!
Där har du allt en nybörjare behöver och lite till!
 
Hej!

Jag avråder dig från att kasta ut alla pengar på ett kamerahus (som D300) och sedan köpa skit objektiv. Visst alla nya objektiv är bra men du får bättre för lite mer pengar!
Jag själv har en 50D och jag älskar den med allt jag har! Underbar kamera och ligger så perfekt i handen att det knappt är sant!
Jag valde mellan 50D och D90 och tyckte mycket bättre om 50D och Canons objektiv tycker jag mycket bättre om av någon anledning. Bättre urval med det jag gillar.

Jag tycker detta: http://www.blocket.se/stockholm/Canon_50d_paket_28290287.htm?ca=9&w=3&last=1

Eller något liknande!
Där har du allt en nybörjare behöver och lite till!

50D känns inte som en rimlig kombatant när man har lyssnat runt bland elektrikkedjorna så har i stort sett ingen rekomenderat den, så det måste ju betyda någonting ändå.
 
Nej för dom vill ju att du ska köpa en Canon EOS 1D Mk IV för 44,000:- eller vad den nu kostar!
Istället för att lyssna på deras bullshit där dom vill suga ut dig på pengar så läs igenom recensioner!
Klart inte den bästa kameran, absolut inte men duger väldigt bra och lite till!

Läs detta istället: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17649

Dem har faktiskt inte rekomenderat någon dyrare modell när jag säger att jag är nybörjare och att det ska bli min första systemkamera, det har i stort sett endast talats om canon eod 550D samt nikon D90. Sen har en enda rekomenderat Pentax K-7, så det har inte varit nåt snack om att dem ska säkja på mig den dyraste möjliga!
 
Verkligen!?
Det är nog första gången i historien dom vill att du ska köpa något billigare! :D
Vart är det du snackar med dom? Media Markt?

Hur som helst!
Vad du än väljer kommer du bli mer än nöjd kan jag säga direkt nu!
En billigare kamera och bättre objektiv tycker jag. T.ex en 550D eller varför inte 500D? I princip samma kamera som 550D fast med "bara" 15mp (egentligen för mycket det med) men kan filma lika bra osv. Sedan är den billigare också!
Vet ej om det är skillnad på sensorerna men är det ingen skillnad på dom skulle jag tagit 500D. Är sensorn bättre på 550D så ta den.
Men D90 är ingen dum kamera heller!
Stod och velade verkligen mellan D90 och 50D och var sååååå nära på att köpa D90 men jag vet inte varför jag inte gillar objektiven på Nikon. Absolut ingen aning varför, gillar bara Canons objektiv bättre och valde då canon (Vet att det finns Sigma osv också).

Hur som helst, billigare kamera och dyrare objektiv! Zoom också! Ej fast objektiv. Du kommer ångra dig med ett fast.
Eller så köper du en kit kamera med 18-55 IS objektiv (typ 550D) och sedan hyr du ett Canon 70-200/2.8 IS USM objektiv! Bland de värre objektiven du kan hitta för en rimlig summa! Och att hyra blir ju bra ;)
 
har inte pratat om D300s. Beggad D300. I P-läge med auto.iso så kan man inte göra fel.
 
Hej!

Jag avråder dig från att kasta ut alla pengar på ett kamerahus (som D300) och sedan köpa skit objektiv. Visst alla nya objektiv är bra men du får bättre för lite mer pengar!
Jag själv har en 50D och jag älskar den med allt jag har! Underbar kamera och ligger så perfekt i handen att det knappt är sant!
Jag valde mellan 50D och D90 och tyckte mycket bättre om 50D och Canons objektiv tycker jag mycket bättre om av någon anledning. Bättre urval med det jag gillar.

Jag tycker detta: http://www.blocket.se/stockholm/Canon_50d_paket_28290287.htm?ca=9&w=3&last=1

Eller något liknande!
Där har du allt en nybörjare behöver och lite till!

50d levererar inte samma bilder rakt ur kameran som en d90, d90 har dessutom större dynamiskt omfång och ger en bildkvalitet som är enastående för en APS kamera, för en nybörjare som behöver en bra kamera är d90 ett fynd pga Nikons duktiga programmerare med enastående inlagda tonkurvor . Nikon har dessutom ett bättre jpg uttag baserat på sin evaluerade ljusmätning som 50d inte kommer i närheten av vad det gäller komplexa motiv.
Kan man hantera raw så är skilnaden inte så stor förutom det dynamiska omfånget
 
Senast ändrad:
50d levererar inte samma bilder rakt ur kameran som en d90, d90 har dessutom större dynamiskt omfång och ger en bildkvalitet som är enastående för en APS kamera, för en nybörjare som behöver en bra kamera är d90 ett fynd pga Nikons duktiga programmerare med enastående inlagda tonkurvor . Nikon har dessutom ett bättre jpg uttag baserat på sin evaluerade ljusmätning som 50d inte kommer i närheten av.
Kan man hantera raw så är skilnaden inte så stor förutom det dynamiska omfånget

Då känns det ju som att D90 är det bättre valet i och med det du säger angående att den är bättre direkt i jpeg, jag tror inte jag kommer efterarbeta bilderna allt för mycket så därför är det en stor fördel skulle jag tro.
 
Jag har testat båda kamerorna grundligt , om du inte vill jobba i raw och vill ha en bra kamera som levererar så är d90 att föredra, jag har en lång tråd om 50d här på fotosidan.
Själv har jag ägt och testat 30d, 40d,50d,7d och använder 5dmk2 i jobbet, ingen av dessa leverar i jpg som en d90 gör, mycket pga den evaluerade mätningen och inlagda tonkurvor som Nikon är duktiga på.
Försök hitta en d90 till ett rimligt pris då den kommer att ersättas i höst, själv hjälpte jag vänners barn med d90 under julen och då kostade kamerahuset under 6000:-
 
Jag har testat båda kamerorna grundligt , om du inte vill jobba i raw och vill ha en bra kamera som levererar så är d90 att föredra, jag har en lång tråd om 50d här på fotosidan.
Själv har jag ägt och testat 30d, 40d,50d,7d och använder 5dmk2 i jobbet, ingen av dessa leverar i jpg som en d90 gör, mycket pga den evaluerade mätningen och inlagda tonkurvor som Nikon är duktiga på.
Försök hitta en d90 till ett rimligt pris då den kommer att ersättas i höst, själv hjälpte jag vänners barn med d90 under julen och då kostade kamerahuset under 6000:-

Nu börjar jag nästan ångra mitt val av kamera då jag fotar endast i JPEG, hehe!
 
Nu börjar jag nästan ångra mitt val av kamera då jag fotar endast i JPEG, hehe!

För många år sedan visade jag skilnaden här på fotosidan hur evaluerad mätning, jpg rendering, tonkurvor påverkade resultatet när två dåtida kameror jämfördes 1dsmk2 och D2x
Nikon har en tradition att kunna internt ta fram bra jpg ut ur kameran.
D2x var ett mästerverk vad det gäller komplexa motiv, evaluerad mätning och inlagda tonkurvor samt färgåtergivning.Tyvärr var inte kameran bra om man gick över 400iso i jämförelse med canon
Canon har enligt egen utsago försökt förbättra 1dmk4 jpg uttag , jag har ännu inte jämfört den kameran mot exv D3, D3s vad det gäller intern programmering
 
Om du vill ha råd vad som gäller vid safari och objektivval/utrustning/träffa på djur så är återigen Huledal en klippa, jag tror han har varit nere 18 gånger på safari om jag minns rätt , själv har jag bara varit på 2 st och lärt mig något nytt vid varje tillfälle
 
För många år sedan visade jag skilnaden här på fotosidan hur evaluerad mätning, jpg rendering, tonkurvor påverkade resultatet när två dåtida kameror jämfördes 1dsmk2 och D2x
Nikon har en tradition att kunna internt ta fram bra jpg ut ur kameran.
D2x var ett mästerverk vad det gäller komplexa motiv, evaluerad mätning och inlagda tonkurvor samt färgåtergivning.Tyvärr var inte kameran bra om man gick över 400iso i jämförelse med canon
Canon har enligt egen utsago försökt förbättra 1dmk4 jpg uttag , jag har ännu inte jämfört den kameran mot exv D3, D3s vad det gäller intern programmering

Då låter det ju som att nikon är det bättre valet för en nybörjare som inte vill efterarbeta bilderna allt för mycket?
 
Jag var på Borneo förra året och tog nog upp mot 2000 bilder, mestadels på djur. Jag använde mig av ett 70-200 f4 och canon 50D. Jag upptäckte ganska snart att 200mm var i minsta laget när det kom till att fotografera djur. Jag fotade mestadels från båt då de flesta utflykterna var i regnskogens flodsystem, vilket innebar att man kom relativt nära djuren. Även om jag var som mest 50-100m från objekten så önskar jag att jag hade köpt mig ett 100-400mm innan resan. Djuren på afrikas savann är visserligen större än de djur som jag fotade i regnskogen men jag tror ändå att du hade haft nytta av en maximal brännvidd på 300 eller 400mm. Det finns många olika djur på savannen och somliga är skyggare/farligare än andra vilket betyder att du kanske inte alltid kan komma så nära. Jag har själv varit på safarin i Afrika (i Zimbabwe, innan det slog slint för Mugabe) men jag hade inte utvecklat mitt intresse för fotografering då tyvärr. Under en utflykt blev vi jagade av en arg elefanthona som tyckte att vi kommit för nära hennes unge (ca 100m). Guiden backade i högsta hastighet över stock och sten tills elefanten tyckte att vi var på behörigt avstånd och gav upp jakten på oss.
 
Jag var på Borneo förra året och tog nog upp mot 2000 bilder, mestadels på djur. Jag använde mig av ett 70-200 f4 och canon 50D. Jag upptäckte ganska snart att 200mm var i minsta laget när det kom till att fotografera djur. Jag fotade mestadels från båt då de flesta utflykterna var i regnskogens flodsystem, vilket innebar att man kom relativt nära djuren. Även om jag var som mest 50-100m från objekten så önskar jag att jag hade köpt mig ett 100-400mm innan resan. Djuren på afrikas savann är visserligen större än de djur som jag fotade i regnskogen men jag tror ändå att du hade haft nytta av en maximal brännvidd på 300 eller 400mm. Det finns många olika djur på savannen och somliga är skyggare/farligare än andra vilket betyder att du kanske inte alltid kan komma så nära. Jag har själv varit på safarin i Afrika (i Zimbabwe, innan det slog slint för Mugabe) men jag hade inte utvecklat mitt intresse för fotografering då tyvärr. Under en utflykt blev vi jagade av en arg elefanthona som tyckte att vi kommit för nära hennes unge (ca 100m). Guiden backade i högsta hastighet över stock och sten tills elefanten tyckte att vi var på behörigt avstånd och gav upp jakten på oss.

Nu är det dags för beställning av varorna, då dyker en fråga upp behöver man 30MB/s eller kan man nöja sig med 20 MB/s

In köpslistan ser ut somm följande nu:
1 st Nikon CF-EU03 Crumpler-Nikon fotoryggsäck
1 st Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR
1 st Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED
2 st minneskort SanDisk Extreme III SDHC 30MB/s 8GB , alternativt SanDisk Extreme III SDHC 20MB/s 8GB

Ser detta ut som ett bra paket eller har jag missat något som jag bör ha?
 
Jag var på safari i Sydafrika förra hösten.

Min utrustning för resan:
17-35 2,8
28-70 f2.8
70-200 2,8
200-400 f4
D300
D700
Monopod
Blixt (Viktigt)

För din budget skulle jag köpt följande (Rekommenderar endast Nikon då jag endast kan Nikon):
Beg D300 7000-8000kr
2st 8Gb kort
Nikon 18-70 1500kr
Beg Nikon 70-200 VR 2,8 11000kr alt. beg Nikon 80-200 2,8 AF-S 6000-8000kr
sb600 1500kr

Glöm inte att ha så du kan kopiera ner bilderna på en hårddisk samt att ha en andra hårddisk för backup!!!

Angående att kameran ska vara för avancerar så räcker de med att ställa kameran i A-mode sedan hålla koll på slutartiderna. Köp D300:an om du väljer mellan den och D90 då du kan jobba snabbare med D300:an när det gäller ändring av inställningar pga av reglagen.

Jag har lite bilder på www.fotografiskintuition.se om du vill se hur när jag kom djuren.
 
Ser detta ut som ett bra paket eller har jag missat något som jag bör ha?
Ser helt okej ut, tycker jag -- det handlar ju alltid om hur mycket pengar man vill lägga. Några synpunkter dock:

1. Jag tror det finns risk att du kommer att ångra att du inte köpte längre telezoom än 300.
2. Minneskort kan man aldrig få för mycket av och de kan aldrig vara för snabba. Har du något att spara över bilderna på under resan?
3. Om blixt är "viktigt" eller inte beror nog på hur man plåtar, jag har under 100+ dagar på safari de senaste åren saknat blixt vid ett tillfälle. (Lejon kalasar på buffel fem meter från min bil i sen skymning. Men eftersom det dessutom var ösregn hade det nog inte blivit så kul med blixt iaf.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.