Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S3is med focusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Orpheus

Medlem
På senare tid har jag märkt att min kamera har problem att fokusera när jag använder zoomen o ljuset inte är superbra,dock har det inte varit några problem förut tvärtom är det nått jag har varot mycket imponerad över.


Vad kan ha hänt?

Nått jag kan kontrollera själv eller måste den in på service,kan det vara nån inställning jag kommit åt av misstag???

tacksam för råd för det här är inget kul:(

Patrik
 
Hej!

Jag har en S3 IS själv. Jag skulle vilja att du förtydligade några saker.
1. Vad menar du med "problem att fokusera"? Vill den inte fokusera alls, eller fokuserar den fel, alltså att det blir dålig skärpa på bilderna?

2. Du skriver "använder zoomen". Menar du att du får problem när du överhuvudtaget zoomar eller t ex större problem ju kraftigare du zoomar?

3. Vad menar du med "superbra ljus"? Ge exempel på hur ljusförhållandena är när du får fokusproblem.

4. Är det bara vid kombinationen zoom plus dåligt ljus du får fokusproblem, eller räcker det med den ena av faktorerna?

Sedan undrar jag, har problemet börjat ganska tvärt, eller har det kommit gradvis? Om problemet börjat tvärt tyder det på kamerafel, men om det kommit gradvis skulle det kunna bero på att du ändrat dina fotovanor med tiden mer än du kanske tänkt på. Det kan ju naturligtvis röra sig om kamerafel även om problemet kommit smygande.

Jag har svårt tro att det skulle kunna vara någon inställning du kommit åt. De inställningar jag kommer på nu är i så fall att du råkat välja något av närbildslägena eller manuell fokus. Men dessa återställs när kameran slås av och på igen, såvida man inte använder C-läget och medvetet sparat de inställningarna.

En inställning som inte återställs är AF-hjälpbelysning på/av. Men det ska vara rätt dunkelt där man fotar för att hjälpbelysningen ska behövas så att kameran inte kan fokusera utan. Dessutom är räckvidden inte så stor. Den är bara till hjälp för att fokusera på objekt på relativt nära håll, kanske upp till högst två, tre meter eller så. Men jag är inte säker på avståndet. Jag har aldrig testat räckvidden noggrant.

Vad brukar du förresten använda för läge på fotograferingslägesratten? Om du t ex brukar använda något av de automatiska lägena, Auto, Landskap, Porträtt etc, och råkat slå över till ett läge som fungerar på ett annat sätt kan det ju få alla möjliga konsekvenser.

Det finns fokustester man kan göra själv, men jag känner inte till något gör-det-själv-test där zoom och olika ljusförhållanden är inblandade.
Själv brukar jag alltid vilja ha god koll på under vilka omständigheter felet uppstår innan jag lämnar in en sak för reparation eller koll. Men det kräver samtidigt att man är tillräckligt insatt i hur apparaten fungerar, vilket inte alltid är helt lätt. Det har hänt mig ganska många gånger att jag fått tillbaka tekniska produkter utan anmärkning från verkstaden fast det verkligen har varit fel på dem. Detta på grund av att felen varit för luddiga för att kunna framkallas avsiktligt och/eller på att jag inte hade kunskaper nog att kunna beskriva felet tillräckligt exakt. Det är verkstadsfolket och inte användarna som ska behöva vara experter. Tyvärr fungerar det inte alltid så i praktiken.

Mvh.
Lasse C
 
Oj vilket bra inlägg Lasse,lite krångligt att beskriva saker ibland.

Det är alltså autofocusen som inte vill låsa(gröna fyrkanten)utan den blir bara gul.
Detta är oberoende vilket program som valts

Med superbra(härlig beskrivning)ljus menar jag dagtid antingen utomhus eller inomhus med mycket fönster.

Jag har exprimenterat mycket på sistånde o kommit fram till att även utan zoomen i sämre belysning så får jag problemet.

Och detta är i situationer som jag upplever att kameran tidigare har kunnat focusera utan bekymmer.

Nepp,det verkar som det är dax för en liten service på min lilla kompis.

Måste den skickas iväg eller är det nån som vet ett bra servicställe i Norrköping med omnejd??

Tips på bra serviceställen mottages gärna
 
Hej!

Jag känner igen det där när autofokusen inte vill låsa så att rutan blir grön, utan bara blir gul samtidigt som kameran piper. Det händer ju ibland när kameran inte har tillräckligt att gå på.

Men det låter ju tyvärr som att det blivit något krångel med autofokosen på din S3 IS, i synnerhet eftersom den totalvägrar (gul ruta) under förhållanden där det fungerat utan problem tidigare.

Tyvärr känner jag inte till några serviceställen i Norrköping, men det enklaste är väl att fråga där du köpt kameran, även om garantin gått ut. De borde veta vart du kan lämna in den eller skicka den.
Har du köpt den i andra hand kan det ju vara lite knepigare. Hoppas någon annan kan tipsa dig om något lokalt i så fall.

Annars kan du alltid kontakta Canon via deras hemsida http://www.canon.se/ eller leta på sidan efter serviceställen. Det kanske finns några listor över serviceverkstäder på sidan.
Om du inte har garanti kvar och inte vet vart kameran är köpt är kanske Canons hemsida det säkraste sättet att hitta en pålitlig verkstad.
Hoppas det löser sig.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.