** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sökning av fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Nej, detta är inte en tråd bara för att jävlas;-) Jag kom faktiskt på att jag funderat på denna ganska relevanta fråga i samband med snacket om ändringar.

Jo, jag undrar varför man inte som icke inloggad medlem kan söka efter en specifik fotograf. Det kanske finns nån jättebra anledning, men jag har faktiskt själv stött på detta som något av ett problem. Nämligen när någon frågar om man har några bilder på nätet, och man säger "sök på mitt namn på fotosidan.se så hittar du". Men det går ju inte! Däremot går det fint att skriva ner den ganska kluriga direktadressen till min sida, men den har man ju inte direkt i huvudet.

Jag undrar nu alltså om det verkligen inte är vettigt att även ickemedlemmar skulle kunna söka efter en viss fotograf. Jag tror det skulle kunna öppna FS för fler, och jag ser inga större nackdelar faktiskt.

Vad tycker övriga om detta?

Minnet sviker mig, men jag är rätt säker på att det infördes av integritetsskäl. Sedan dess har vi dock infört förändringar av profilsidan, som gör att det kanske inte är lika relevant att spärra sökningen längre?

Vi har ju lite speciella regler runt att man inte får vara anonym på sajten, och då får vi vara lite mer restriktiva runt hur lätt det skall vara att kolla upp en person.

Men som Martin säger, tyck till om detta.

Tror att det bottnar i två saker:

1. vissa saker tycker vi att man bara skall göra som inloggad. Och detta var en sak. Varför vi tycker så kommer jag inte ihåg.

2. Sen tror jag att det funnits som krav från medlemmar utifrån ett integritetsperspektiv. Ungefär som vissa saker i Profilen inte syns.

clindh skrev:
Vi har ju lite speciella regler runt att man inte får vara anonym på sajten, och då får vi vara lite mer restriktiva runt hur lätt det skall vara att kolla upp en person.
Det är förstås sant. Jag tänkte mest att man troligen i de allra flesta fall som medlem vill ha så mycket visningar som möjligt, men det finns ju alltid undantag. Själv har jag ett väldigt ovanligt namn som det bara finns EN av på hela jordklotet mig veterligen, men jag ser det inte som ett problem direkt;-)

elmfeldt skrev:
Nu du Martin, har du piskat upp redaktionen att stå i givakt när du lägger ett inlägg.
Haha, ja sån här respons vore inte helt fel alltid! ;-D

Äsch, just den här frågan är inte så viktig, så ta't lugnt. Jag kom bara på att det kanske är nåt gammalt mög som inte ens är nödvändligt längre.

Edit: Man kanske skulle kunna välja själv om man ska synas vid en sådan sökning? Förstås lite mer jobb, men fundera på det:)

Att söka medlem går redan nu att göra som oinloggad via sökning i forum. Då tycker jag inte man behöver spärra sökning direkt på medlem.

Arleklint skrev:
Att söka medlem går redan nu att göra som oinloggad via sökning i forum. Då tycker jag inte man behöver spärra sökning direkt på medlem.
Kan man? Det var fanken. Det borde väl nästan vara tvärtom då. Man kanske vill skylta med sina bilder, men inte åsikter;-)

Makten skrev:
Kan man? Det var fanken. Det borde väl nästan vara tvärtom då. Man kanske vill skylta med sina bilder, men inte åsikter;-)

Det beror nog snarare på att detta är en miss. Forumet är ju en tredjepartsprodukt med inbyggda funktioner som vi helst inte rör, men vi får väl kolla på det.

Om det gäller integritet så kanske det kan vara valbart i ens egna profil?

Ni vill väl inte att det skapas en massa "dummy" konton bara för att folk vill söka? Och om dom får fram tillräckligt med träffar på en sökning (tillräckligt många har tillåtit det i sin profil) så kanske dom struntar i att göra så?

I forumet kan man normalt bara söka med användarnamn
som man då måste ha snappat upp. Men jag märkte nu att har man blivit citerad i ett inlägg så är även denna text indexerad - så det går att söka på ens riktiga namn. Inte helt bra (eller inget problem, beroende på vad vi kommer fram till i tråden här...)

Fotosidan är ju tänkt att användas medlemmar/ fotografer mellan, inte som sajt där man har sina album och visar vänner och bekanta - därför har det inte känns så aktuellt att göra det lätt att söka vare sig bilder eller medlemmar för de oregistrerade. Eller snarare, vi har inte reflekterat över behovet att söka för "utomstående"

(Dummykonton dvs medlemmar som egentligen inte är så aktiva eller ens fotointresserade gör inte oss någonting, dom ligger och "skräpar" i databasen kanske men påverkar ingenting)

Fler synpunkter från andra runt detta?

Jag tänkte lite fel där att det gick att söka på namn i forumet som oinloggad. Jag tänkte inte på att det bara var användarnamnet man kunde ange, kanske för att det i mitt fall är samma som mitt riktiga namn.

Om det går att spärra sökningen i forumet för oinloggade tycker jag det skulle vara bra. De som är intresserade bör vara medlemmarna, och de kan ju lätt logga in.

Även om bilderna på FS är tänkta att vara för kritik och diskussion medlemmar emellan, så ser jag ingen nackdel om dessa skulle kunna vara sökbara för icke medlemmar, T.ex farmor.

Jag tackar för att det inte går att söka på medlemmar för utomstående.

Tycker fö inte det ska vara möjligt att söka alls i forum heller för ickemedlemmar och inte heller på bilder. T.ex. "Farmor" kan ju få en direktlänk av medlemmen till profilsidan istället.

lottawe skrev:
Jag tackar för att det inte går att söka på medlemmar för utomstående.
Nån särskild anledning?

Tycker fö inte det ska vara möjligt att söka alls i forum heller för ickemedlemmar och inte heller på bilder. T.ex. "Farmor" kan ju få en direktlänk av medlemmen till profilsidan istället.
Jo, det är ju sant, men då får man gå omkring med en lapp med adressen på sig. Det kan ju vara kul om nån frågar vad man pysslar med, att bara kunna hänvisa till fs och söka. Men å andra sidan så kanske det är svårt att hitta rätt ändå. Det är ju många dubbletter av namn. Där har jag själv en stor för- och nackdel.

Om man nu ska argumentera för integritet så är det väl egentligen inte värre att nån kan söka upp ens bilder här än att vem som helst kan ta reda på var du bor genom telefonkatalogen. Snarare tvärtom.

Edit:

Arleklint skrev:
Även om bilderna på FS är tänkta att vara för kritik och diskussion medlemmar emellan, så ser jag ingen nackdel om dessa skulle kunna vara sökbara för icke medlemmar, T.ex farmor.
Det var precis det jag tänkte. Faktiskt kom jag på det när min mors bekant undrade om hon kunde få se några bilder. Jag sade att hon skulle söka efter mitt namn på fs, men det gick ju inte. Så hon fick aldrig se några bilder.

Makten skrev:
Nån särskild anledning?
För dryga året sedan var jag en av de som nog var drivande i diskussioner och förslag om att önska bort vissa saker för integritetens skull. Jag är jätteglad att ändringar skedde och att oinloggade inte har möjlighet att gå rakt in från profilen till skrivna foruminlägg, kommentarer etc. Nanmnsökning på medlem fanns inte då heller mer än i forumet via användarnamn eller nyckelord, men detta tycker jag är något som borde tas bort. Ser ingen som helst anledning till varför ickemedlemmar ska kunna söka på detta men däremot någon väl så god till att det borde spärras. Tycker även att alla sökningar borde spärras för gratismedlemmar både av samma orsak samt för att markera skillnaderna mellan betalande och obetalande.

I november i fjol skrev jag ".....Är även för spärr på namnsökning i forumet vad gäller gratismedlemmar. Jag tror de flesta är här av goda skäl, men det kan enligt min tro vara rätt att spärra om risken så bara är att 0,001% hittar den vägen för fel grej. Det krävs ju bara något klick för att bli medlem." Igår morse upptäckte jag (ännu en gång) att en och annan fortfarande reggar sig av andra skäl än fotointresse.. Trist! och jag hoppas snarare på ändring med åtsträvning än öppning vad gäller sökfunktioner alltså.

Martin, du borde kanske skaffa en hemsida eller portfolio med lättare adress?

PS. Ang. telefonkataloger så går det inte att ta reda på vart alla bor via dem. Där går att vara hemlig.

Senast ändrad:
lottawe skrev:
För dryga året sedan var jag en av de som nog var drivande i diskussioner och förslag om att önska bort vissa saker för integritetens skull. Jag är jätteglad att ändringar skedde och att oinloggade inte har möjlighet att gå rakt in från profilen till skrivna foruminlägg, kommentarer etc. Nanmnsökning på medlem fanns inte då heller mer än i forumet via användarnamn eller nyckelord, men detta tycker jag är något som borde tas bort. Ser ingen som helst anledning till varför ickemedlemmar ska kunna söka på detta men däremot någon väl så god till att det borde spärras. Tycker även att alla sökningar borde spärras för gratismedlemmar både av samma orsak samt för att markera skillnaderna mellan betalande och obetalande.
Att söka i forumen verkar onödigt ja, men jag förstår inte riktigt vad det skulle kunna vara för skada om man kan kika på profilen och bilderna?

I november i fjol skrev jag ".....Är även för spärr på namnsökning i forumet vad gäller gratismedlemmar. Jag tror de flesta är här av goda skäl, men det kan enligt min tro vara rätt att spärra om risken så bara är att 0,001% hittar den vägen för fel grej. Det krävs ju bara något klick för att bli medlem." Igår morse upptäckte jag (ännu en gång) att en och annan fortfarande reggar sig av andra skäl än fotointresse.. Trist! och jag hoppas snarare på ändring med åtsträvning än öppning vad gäller sökfunktioner alltså.
Jag anar en viss paranoia;-) Vem skulle söka upp nån, och varför?

Martin, du borde kanske skaffa en hemsida eller portfolio med lättare adress?
Ja, det borde jag väl, men jag har inget större behov av att visa mina bilder för världen så att säga. Det skulle räcka med att de enstaka som nån gång frågar kan kika här.

PS. Ang. telefonkataloger så går det inte att ta reda på vart alla bor via dem. Där går att vara hemlig.
Det verkar väl dumt, för då kan ju folk inte få tag i en när det behövs:-D

Jag minns att jag själv argumenterade i nån gammal tråd om att man borde kunna vara anonym, men jag har för mig att det handlade om just forumen. Jag har nog ändrat mig där, men det känns fortfarande mer relevant än att ingen "utomstående" kan kika på bilderna. Det skulle ju som sagt kunna vara valbart också.

Jag misstänker att intresset är nära noll för en förändring, så vi kan nog släppa hela idén ändå, hehe. Jag tänkte bara kolla läget lite.

Makten skrev:
Att söka i forumen verkar onödigt ja, men jag förstår inte riktigt vad det skulle kunna vara för skada om man kan kika på profilen och bilderna?
I förmiddags skrevs denna frågan i fritt forum Vad ska du börja jobba med, Lotta? *nyfiken* Gissa varför jag lämnar en så simpel fråga obesvarad? Jag vill helt enkelt inte att alla som jag vet finns här på sidan nu ska kunna läsa det i forumet.. Därför skriver jag återigen sedan igårmorse inte heller upp mig på klubbträffar etc. Resten av funderingarna du har vill jag inte heller besvara närmare än med att jag inte är värst paranoid men däremot djävligt trött.

Vill inte att vem som helst ska se inläggen från profilen, men bilder tycker jag med är ok. bara att jag tycker man ska vara betalande medlem för att kunna _söka_ upp andras profiler mm, men hittar man ändå så ok.

lottawe skrev:
I förmiddags skrevs denna frågan i fritt forum Vad ska du börja jobba med, Lotta? *nyfiken* Gissa varför jag lämnar en så simpel fråga obesvarad? Jag vill helt enkelt inte att alla som jag vet finns här på sidan nu ska kunna läsa det i forumet.. Därför skriver jag återigen sedan igårmorse inte heller upp mig på klubbträffar etc. Resten av funderingarna du har vill jag inte heller besvara närmare än med att jag inte är värst paranoid men däremot djävligt trött.
Äh, det är väl inte så farligt? Jag tolkar det bara som att nån undrar lite nyfiket, eftersom man ju "lär känna" andra genom deras skriverier. Och du skriver ju en del, precis som jag. Jag skulle kunna publicera hela min livshistoria och lite till. Det är ju inte direkt så att nån kommer söka upp mig för det:-D

Vill inte att vem som helst ska se inläggen från profilen, men bilder tycker jag med är ok.
Det håller jag med om.

bara att jag tycker man ska vara betalande medlem för att kunna _söka_ upp andras profiler mm, men hittar man ändå så ok.
Det förstår jag inte riktigt heller faktiskt. Om man vill undvika psykopater så är nog 100:- inget bra skydd.

Makten skrev:
Äh, det är väl inte så farligt? Jag tolkar det bara som att nån undrar lite nyfiket, eftersom man ju "lär känna" andra genom deras skriverier. Och du skriver ju en del, precis som jag. Jag skulle kunna publicera hela min livshistoria och lite till. Det är ju inte direkt så att nån kommer söka upp mig för det:-D
Nä, frågan är artig och inte minsta farlig. HAn som ställde den gjorde ju inget fel och kanske får han svar med. På annat ställe.. Jag skulle personligen hellre skriva "mitt livs histora" här än om nu- eller framtid. Det finns ju faktiskt folk som orkar söka upp och besvära andra år ut och år in och när de som råkar ut för såna ledsnat på det är det väl bara att bli tystare, hemligare. (För sova utan ringande telefoner, dörrknackningar eller annat skit behöver alla människor.) Självklart är det då rimligt att också önska försvårade metoder för kartläggning av medlemmar, människor. Hela världens befolkning är inte trevlig.

Det förstår jag inte riktigt heller faktiskt. Om man vill undvika psykopater så är nog 100:- inget bra skydd.
Nä, det är sant men det borde vara lätt att identifiera person utifrån inbetalning om läget var sånt att någon myndighet ville hämta in de uppgifterna.

Vill förtydliga

Alltså, ordet "simpel fråga" var menat som "enkel fråga." Kanske inte är rikssvenska så därför vill jag förtydliga eftersom frågan verkade tolkas som att jag inte ville svara frågeställaren. Det skulle jag inte ha något alls emot att göra. Anledningen till att jag inte svarar (även om jag skulle vilja berätta) är att jag inte vill att _vem som helst annan_ ska kunna gå in i min profil, se mina senast skrivna och upptäcka vart jag arbetar, vad jag gör, vart jag nås. Jag vill inte heller att denna _annan_ ska kunna söka upp mina inlägg i forumet.

Och antagligen är jag väl inte ensam av alla medlemmar här till att vilja kunna slippa kartläggning heller även om jag kanske är den som ropar högst? Jag tror nog vi är fler fast kanske inte alla vill skriva det heller?

Jag håller med. Men det är alltid trevligt att själv kunna välja om man vill vara anonym eller inte. Egentligen tycker jag att man ska kunna regga sig som medlem under vilket namn som helst om man känner för det. Det var också det jag drog upp för länge sedan, minns jag nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar