Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker ljusstark optik till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag söker ett ljusstarkt fast objektiv till min D50 för foto vid ruttna ljusförhållanden... Lånade en Nikon 50/1,8 av en polare, och den var ju finfin! Men brännvidden är lite för lång tycker jag.
Frågan är då om det existerar nåt fast objektiv nånstans runt 25-35mm som är ljusstarkt OCH relativt billigt? Antagligen int3, men det lönar sig kanske att fråga;-)

Beror ju på vad man menar med billigt, men Sigmas 30/1.4 är ju ljusstark och vidare än den 50:a du testat. Fått många bra recensioner och några halvbra, jag är nöjd med min iallafall.

Vad räknar du som billigt? Sigma gör ju en hel del fasta, ljusstarka vidvinkellinser. Och en del av dom verkar få bra kritik.

OJ vad sist jag var ;)

"Billig" beror ju på vad man får för pengarna, men låt oss säga under 2000:-. För det priset kan man kanske hitta nåt begagnat?
50:an kostar bara 1300:- ny, och det får man väl verkligen säga är billigt:)

35mm 2 eller 1,4 låter ju som nåt som jag söker!

Edit: Förresten, det behöver inte ens vara AF om den är billig:)

Sisådär, nu har jag inhandlat en Nikkor 50/1,8D! Kändes som det enda min stackars plånbok hade råd med, och jag fick GAS (gear acquisition syndrome), hehe...
Jag snackade med nån filur hos Fotokungen, och alternativet med kortare brännvidd ur Nikons sortiment var 35/1,4 som kostar runt 5 papp... För dyrt för att köpa nytt för mig, men säkerligen nåt jag kommer att hålla ögonen öppna för senare, men antagligen vill jag nog ha under 25 mm i så fall...

Med denna glugg funkar det att ta trevlig bilder med bländare 1,8 och iso 200 med relativt korta tider även i skumt ljus... Man får helt enkelt backa lite för att få med saker i de fall man inte vill ta närbilder, men för priset har jag svårt att se att det skulle finnas nåt bättre. Mycket trevlig bildkvalitét och gedigen byggkvalitét:) Brännvidden är väl egentligen bäst för porträtt.

Med tanke på sitt pris är den gluggen faktiskt helt fantastisk. Lycka till med fotograferandet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto