Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker ett allroundprogram till kameran som autoöverför bilder från kameran till dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Fordie

Medlem
Kort topic!

Iaf så hade jag ett utmärkt program till min förra HP-kamera. Jag kopplar i kameran och datorn hittar kameran, läser bilderna, för över bilderna till mindisk:\därjagvalt\månad\datumetbildentogs\bildensnamn

Jag har iaf nu en minolta dimage z10 och den har ett riktigt uruselt program för att föra över bilder. Jag har seriöst slutat att fotografera för att jag inte orkar gå in på f:\ och kopiera över filerna till en mapp jag skapat. mycket enklare att bara koppla in kameran, vänta en stund och sedan surfa genom..

Iaf, nu söker jag ett program som kan göra det jag vill och som funkar till min minolta dimage.

ENORMT tacksam.

/Fordie

Instämmer till fullo med Björns rekommendation. Downloader Pro gör allt det du vill (och lite till). Prova programmet och se om du tycker om det. Det kostar dessutom inte mycket ($30, dra nytta av den låga dollarn) och registreringen går blixtsnabbt om du gör det med vanligt kontokort. Jag hade min kod på under minuten.

Några av de för mig bäst spenderade slantarna på sistone.

Jag har Windows XP & Canon, och jag behöver inget extra program för att föra över bilderna automatiskt och lägga dem i en mapp döpt till dagens datum. Jag minns inte hur jag fick det att funka riktigt, men sök här på forumet för det var här jag lärde mig. Men det kanske beror på kameramodellen också?

Ett ord: UNDERBART!
Tack Björn, du är en ängel!
Nu blir det till att börja fota igen :)

Max, hehe. Jo, märkte det. Massor av inställningar, grymt!
Jag älskar det och jag har bara fört över 5st bilder än så länge och bara flummat igenom options.
Vanligt kontokort säger du? Kan jag betala genom internetbanken med föreningssparbanken? aldrig betalat på detta sätt tidigare.

Linda, jo. Tror det är olika för olika märken, bara HP som haft automatisering av dom kamerorna jag haft hittils...
:)

Fordie skrev:
Vanligt kontokort säger du? Kan jag betala genom internetbanken med föreningssparbanken? aldrig betalat på detta sätt tidigare.
Förlåt, jag menade visakort, men var lite luddig. Kommer inte ihåg vilken betaltjänst han använde, men de flesta betaltjänster tillåter också att man betalar även om man inte har Visa, AmEx etc men då kan det ta längre tid att få bekräftelse och serienummer.

Men du har väl trettio dagar på dig eller något sådant så det kanske inte spelar så stor roll att det kan ta lite extra tid om du inte har visa.

Har själv inte föreningssparbanken, men vet att vissa banker (dock ej min) tillåter att man kan skapa "virtuella visa-kort" för just nätbetalningar. Kolla om inte du har möjligheten att göra det. Jag använde mitt vanliga kort då transaktionen skedde via SSL och således borde vara lika säker som min vanliga internetbank. Men det finns de som är mer paranoida. Jag har ändå inga summor på mitt kort att prata om... :)

Så, nu är det betalat iallafall!
Kan man på något sätt ändra så att den skriver "mappnamnA" eller något ifall "mappnamn" redna finns? Kollat igenom alla options och readme och sånt, men hittar inte.

Själv vill jag inte ha det på detta sätt utan ha alla bilder från en viss dag i en katalog så jag har aldrig funderat i dessa banor ens.

Efter att ha tittat på de %-koder som Downloader har så finns det några som har med löpnummer att göra men jag tror inte de funkar per katalog utan har med filerna som tankas ned att göra.

Normalt skulle jag hänvisat dig till supportforumet för Downloader, men det är nere sedan någon vecka innan jul. Det bästa är nog att maila dem och kolla. Det kanske finns en enkel lösning eller så har de själva inte tänkt tanken heller och då kan det ju vara ett tips till dem inför nästa version.

Dator->kamera

Hej!

Hakar på denna tråd. Jag har en Sony HC90 och vill ha ett program där jag kan läsa in filmfiler från datorn till kameran. Vet ni något program som är lämpat för detta? Programmet som följer med kameran klarar bara kamera-->dator.

Mvh
Jörgen

Det finns två installningar för hur din kamera kommunicerar via USB. Den ena är när du får upp kameran som en disk och den andra "PC/Print connection" hanterar win XP på det sättet som du önskar.

Så, testa att ställa om din kamera till att använda PC/Print istället och se om det fungerar som du vill.

Fungerar ej..

Tack för alla tipsen, men jag har ej fått det att fungera på något sätt. Observera att det är filmfiler jag vill läsa in på mini-DV och inte vanliga stillbilder till memorystick.

Mvh
Jörgen

Har inga problem att mappa upp kameran i vanligt USB-läge, problemet aär att jag då bara kommer åt memorysticken och inte bandet!
Fungerar m.a.o som en vanlig stillbildskamera. Jag tycker inte att det borde vara några problem att föra över filmfiler från datorn till band. Det är ju inga problem att t.ex banda in från Boxer till band (visserligen via AV-in)

//Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar