Mechanic
Medlem
Hej. Tänkte slänga ut lite funderingar; har sålt min Canon EOS 60D med tillhörande utrustning. Var trött på framförallt storlek/vikt på prylarna. Bildkvalite'n uppfyllde mina önskemål. Jag fotar i RAW, efterbehandlar i LR. Har kompisar med FF bl.a Nikon D800 samt Canon 5DII. Visst har dessa sina ytterligare fördelar mot crop, men inget jag behöver/saknar. Har kikat runt efter kameror på bl.a forum samt handlare och kommit fram till att spegellöst har storleken jag kan tänka mig. De märken jag framförallt fastnat för är - Olympus,Sony och Fuji. Modellerna är - Olympus omd em1/-5/-10, Sony a6000 samt Fuji X-T1. Det är alltså både crop- och fourthirds här. Jösses, vad det är jobbigt med all ny teknik de slängt in i dessa kameror. Svårt att få en bra bild över vad som skulle passa en själv. Men....finns någon här som gjort samma resa? Jag är mest intresserad av bildkvalite'/blixtutbud/handhavande och inte noga med videoprestanda. Köper gärna bara huset och kompletterar med vassare optik. Använde mest 60D'n i Av samt manuellt. Fotograferar endast som hobby. Ett "rätt svar" finns inte, det vet jag men kom gärna med råd,synpunkter av allmän karaktär. Ska försöka svara/hänga med så snabbt jag kan (lite körigt emellanåt). -Tack.