Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från dslr till spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var och klämde lite på en X-T1 idag och den kändes trevlig men den är ju inte direkt jättelite.

Därför "kapar" jag min egna tråd och frågar då vad är fördelarna med att köpa en X-T1 med 18-35WR jämfört med att köpa en Pentax K-3 med 18-135 Wr och sen Sigma Art 30 f1.4 för ungefär samma peng?

Pentaxen kommer blir större, speciellt med Sigma-objektivet men eftersom ingen av dom går ner i en ficka (förutom möjligtvis en stor jackficka) så kanske inte det spelar någon roll då jag ändå inte brukar vandra flera mil med kameran.

Finns det några andra fördelar än just storleken som skulle tala för en X-T1:a?

Skulle möjligtvis vara att man kan sätta nästan vilka objektiv som helst på spegellösa bara man hittar rätt adapter. K-3 är bland det bästa APS-C kameror du kan skaffa, men om din K-5:a inte kom med ut vad får dig att tro att K-3:an kommer att göra det. Problemet är att om du ska ha något fungerar bra för att fotografera med så blir det inte jättelitet. Mindre kamera blir pilligare att använda, mindre sensor ger sämre kvalitet även om det senare kanske inte är något man märker på alla motiv.
Det är svårt att både äta och ha kvar kakan.

Jag vet att det är uttjatat men … den bästa kameran är den man har med sig. Och det stämmer verkligen.

Om du lämnar din K5 hemma för att den är för stor för att ta med sig så tycker jag inte du ska titta på en kamera av samma storlek. Den kommer att följa med i början när den är ny och spännande men efter ett litet tag så kommer den med all sannolikhet att lämnas hemma oftare och oftare tills du är tillbaka på ruta ett igen.

Jag hade själv för länge sedan en Nikon d300 som jag släpade med mig i en stor väska eller ryggsäck. Tungt var det och så fort jag skulle ta upp den så vände sig alla om. Inte direkt smidigt. Köpte en Panasonic GF1 (micro43) som komplement. Bildkvaliteten var så klart sämre än min d300 men den kom med ut. Mer och mer. Plötsligt vart det roligt att fota eftersom kameran hela tiden var med. Alla bilder man såg kunde man nu ta istället för att önska att man hade kameran med eftersom den låg hemma väl inpackad i fotoryggsäcken, under trappen.

Efter GF1 blev den en GX1, sedan en Olympus OMD-EM5 som jag var väldigt nöjd med. Många pratar om nackdelen att man inte kan få så kort skärpedjup men jag såg det faktiskt som en fördel. Samma korta slutartid som ett 1.4 men med ett skärpedjup som ett 2.8 (kombinerat med IBIS). Det var perfekt när man fotade barnen, speciellt inomhus.

Men som med allt annat så sneglar man ju alltid på något bättre. Så när ekonomin tillät så började jag snegla på fullformatare. Man hamnar ju alltid där tillslut känns det som. Visst skulle man velat ha en d800 eller en d610 med ett par riktigt ljusstarka objektiv men man måste ändå vara ärlig mot säg själv. Vad kommer jag att använda och få mest glädje av. Det är så klart den kamera jag bär med mig.

Det slutade med en Sony A7. Den är inte lika rapp i AF som OMD-EM5 och visst, ibland saknar jag IBIS och det längre skärpedjupet. Men jag får ut helt andra bildfiler än vad jag fick med min Olympus. Och skillnaden i Af är inte särskilt stor. Kombinerat med Sonys 55mm 1.8 så är det verkligen en njutning att se bildfilerna när allt sitter. Det är också superkul att kunna hänga på ebay och tradera och hitta rolig optik att testa. Man kan ju sätta på nästan allt med rätt adapter och det är ett bra sätt att testa vilka brännvidder man gillar mest så att man sedan kan investera i rätt objektiv istället för att köpa en massa som man aldrig använder.

Men alla har ju olika behov och fotar olika. Är man van att göra utflykter med packning eller fotar man mycket sport, natur eller annat där man "planerar" att ta med kameran så är säkert en större dslr ett bättre val. Men fotar man som jag, mer spontant, så är vikten av yttersta vikt då jag vill ha den med mig till och från jobbet, när jag ska till stan eller när jag är ute med barnvagnen. Idag ger också alla kameror tillräckligt bra kvalitet så att den svagaste länken är fotografen. Kolla bara på Flickr.

Så välj den kamera du kommer att ta med dig. Det kommer att vara den kamera som ger dig mest glädje.
Det är i alla fall mina 2 cent. :)

En Samsung NX XXXX/XXX med en pannkaka går ner i störra fickor utan problem. Annars är det väl kompakter som är det logiska steget like Sony RX100 och Ricoh GR.

Eller en Panasonic GM5. Den är mindre än många kompaktkameror, men går att byta objektiv på.
(Eller dess föregångare GM1 om man inte tycker att en sökare är nödvändig.)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto