Annons

Sålt är sålt för alltid?

Produkter
(logga in för att koppla)

D4nn3

Aktiv medlem
Om man säljer ett foto till en tidskrift för att ta ett exempel. Är bilden då deras för alltid eller kan man sälja samma bild till någon annan?
 
Det du normalt säljer är bara rätten att använda bilden i ett visst syfte. T.ex att publicera vid ett tillfälle i en viss upplaga.

Bilden äger du, och du kan sälja rätten att använda bilden till andra, i andra eller samma syften.
 
Du som upphovsman äger alltid rätten till dina bilder både ekonomiskt och ideellt.

En tidning kan köpa den ekonomiska rätten till en viss bild men då är priset flera gånger det normala. Detta är sällsynt och inget att rekommendera.

Du är normalt alltid fri att sälja dina bilder till vem som helst men det tillhör god sed att inte sälja till konkurrenter till dina befintliga kunder.

En tidningen kan köpa loss en bild så att de får använda bilderna flera gånger, de betalar man normalt tre gånger men det kan vara svårt att få ut. Det kallas delad fotorätt och du har fortfarande rätt att sälja dina bilder till andra.

Den ideella rätten till dina bilder kan du aldrig bli fråntagen och innebär att ingen kan använda dina bilder på ätt sätt som du skulle tycka är kränkande för dig eller som inte stämmer med dina värderingar.
 
Den ideella rätten till dina bilder kan du aldrig bli fråntagen och innebär att ingen kan använda dina bilder på ätt sätt som du skulle tycka är kränkande för dig eller som inte stämmer med dina värderingar.
Den ideella rätten handlar väl endast om att du erkänns som upphovsman till bilden. Om du väl sålt bilden, dvs sålt de kommersiella rättigheterna till bilden, kan du knappast komma och hävda att den individuella rätten förhindrar köparen att använda bilden under omständigheter som det kommersiella avtalet tillåter (t.ex. borde någon som köpt rätten att publicera bilden i tidskrifter inte i efterhand kunna bli fråntagen rätten att publicera den i tidskrifter som du tycker är omoraliska).
 
wsaar skrev:
Den ideella rätten handlar väl endast om att du erkänns som upphovsman till bilden. Om du väl sålt bilden, dvs sålt de kommersiella rättigheterna till bilden, kan du knappast komma och hävda att den individuella rätten förhindrar köparen att använda bilden under omständigheter som det kommersiella avtalet tillåter

Den ideella rätten är mer än bara rätten att erkännas som upphovsman. Som upphovsman har man rätt att kontrollera i vilka sammanhang bilden används - att styra sitt renomé.

Men har man gjort ett sådant avtal som du nämner så har man ju redan accepterat publiceringen och dess sammanhang. Sedan får ju ändå inte kunden använda bilden i andra sammanhang.

En bildbyrå måste t ex fråga sin fotograf om det är okej att de säljer bilden till sådana kunder som de inte är säkra på att fotografen gillar. Oftast gör man klart i förväg till vad bilden får säljas.
 
foo

froderberg skrev:

Du är normalt alltid fri att sälja dina bilder till vem som helst men det tillhör god sed att inte sälja till konkurrenter till dina befintliga kunder.

Om kunden vill ha en exclusiv rätt att använda bilden(även för en begränsad tid) är det väl upp till dom att be om detta(och ev. betala extra)?

(fast man skulle nog nämna det om man misstänkte att det kan bli missförstånd)
 
Re: foo

jakobnev skrev:
Om kunden vill ha en exclusiv rätt att använda bilden(även för en begränsad tid) är det väl upp till dom att be om detta(och ev. betala extra)?

(fast man skulle nog nämna det om man misstänkte att det kan bli missförstånd)

Ja det är vanligt att t ex Aftonbladet köper en bild med villkoret att Expressen inte (men alla andra) får köpa den förrän om någon dag senare och betalar extra för detta.

Men om du gjort ett uppdrag för ett företag lär du inte få fler uppdrag om du säljer till konkurrenten. Det tillhör god sed och är inte riktigt samma sak som exklusivitet vid nyhetsbilder.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar