Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja D850:n eller D5:an??

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker du? Jag har inte lidit än. Möjligen för att jag inte köpt några objektiv med nya fattningen till min kamera. Att det inte är en Nikon borde inte göra någon större skillnad. Även om adaptern är 25 mm, inte 30.
 
Jag vill påstå att köra objektiv med adapter blir tradigt ganska omgående. Det blir en knepig balans mellan kamera och objektiv när där är en adapter på på 3cm emellan. Jag tror man ska vara inställd på att byta sina objektiv till Z med undantag för 400/2.8 som blir ruskigt dyrt att byta.
Håller inte riktigt med, nu vet jag inte hur Nikon´s adapter fungerar, men på Canon R5 och R5c så är det väldigt liten prestandaförlust att köra med adaptern.
Även om jag föredrar att köra med rf-objektiv, då själv objektivet är ruskigt bra, så störs jag inte allt för mycket av själva adaptern. Sen är det klart att det beror på vilka objektiv man använder, men på tex en 400/2,8 så har både vikten och tjockleken på adaptern rätt så lite betydelse.
 
Håller inte riktigt med, nu vet jag inte hur Nikon´s adapter fungerar, men på Canon R5 och R5c så är det väldigt liten prestandaförlust att köra med adaptern.
Även om jag föredrar att köra med rf-objektiv, då själv objektivet är ruskigt bra, så störs jag inte allt för mycket av själva adaptern. Sen är det klart att det beror på vilka objektiv man använder, men på tex en 400/2,8 så har både vikten och tjockleken på adaptern rätt så lite betydelse.

Att köra 400/2.8 via adapter köper jag rakt av. Som du säger spelar nog adaptern liten roll där.

När det gäller övriga objektiv är det inte prestandan jag tänker på i första hand utan handhavandet. Dels att systemet blir obalanserat i handen (min upplevelse). Dels att när du väl börjar byta ut objektiv och t.ex har med dig 1 st Z-objektiv och 2 st F-objektiv så blir det meckigt om du bara har en adapter. Då bör man (enligt min mening) ha en adapter på varje F-objektiv så att man slipper byta adapter mellan F-objektiven. Men visst, det är billigare än att köpa nya Z-objektiv :)
 
Jag har bara ett F mount objektiv kvar. Nikon 105mm f1.4, har funderat på 85mm f1.2 men pris och vikt och att det blir typ samma bild med skärpedjupet får mig att avstå.
 
Att köra 400/2.8 via adapter köper jag rakt av. Som du säger spelar nog adaptern liten roll där.

När det gäller övriga objektiv är det inte prestandan jag tänker på i första hand utan handhavandet. Dels att systemet blir obalanserat i handen (min upplevelse). Dels att när du väl börjar byta ut objektiv och t.ex har med dig 1 st Z-objektiv och 2 st F-objektiv så blir det meckigt om du bara har en adapter. Då bör man (enligt min mening) ha en adapter på varje F-objektiv så att man slipper byta adapter mellan F-objektiven. Men visst, det är billigare än att köpa nya Z-objektiv :)
Visst blir det lite bökigt ibland, speciellt som jag nästan bara använder fasta gluggar, nu har jag två adaptrar så det går rätt bra. Men att välja mellan att köra vidare med min gamla 5D IV för jag inte har råd att köpa nya RF-gluggar, eller köpa en R5 (eller Z9 i det här fallet) och adapter med mina gamla ef-gluggar så är valet enkelt för mig alla fall :)
 
Ptoblemet med ett F-hus och ett Z-hus blir väl den dagrn du köper ditt första Z-objektiv och enbart kan använda det på Z9 och inte på D850. Man sitter med objektiv som bara passar på ett hus. Därav mktt förslag att sälja båda F-husen för då är man fri att köpa de objektiv för Nikon som faller en i smaken utan att fundera på om det är F eller Z.
 
Vilka problem vissa har att våndas över. Jag har nog med att göra bästa möjliga med den utrustning jag har. 😉

Jag vet inte exakt vem du riktar dig till.
Jag delade några mina erfarenheter efter att ha använt diverse objektiv via adapter under de senaste 10 åren. Det är trots allt en tråd om att byta utrustning, inte kör med det man redan har (som såklart fungerar mer än utmärkt... ).
 
Tack för många kloka inlägg och intressant att se hur de olika resonemangen är. Behov finns av två kamerahus och objektivparken (400/2.8, 70-200/2.8, 24-70/2.8, 16-35/4 m fl tillåter inte ngt snabbt utbyte till objektiv med Z-fattning pga av kostnaden det skulle innebära. Väldigt blandad fotografering från reklambilder, konserter, sport till djur från gömsle mm gör att båda husen har sin plats. Lutar dock mot att först sälja D5:an (prio bildkvalitet som Fröderberg påpekar), snabbheten från D5 ersätts ju av Z9. Sen så småningom byta 850:n -Z?, och successivt utbyta av gluggar.

Egentligen är väl 400/2.8 TC ett av de bästa skälen för spegelös nikon om djur står på fotomenyn. Och sådant vill du förmodligen fotografera med ett snabbt hus som Z9. Så sälj d5:an Blir det för djupt hål i plånboken att köpa både hus och nytt tele,använd adapter på ditt nuvarande 400 tills ekonomin medger byte
 
Jag sparade min 850 när jag köpte Z9an. I nån vecka. Kändes synnerligen onödigt när kvaliteten var minst lika bra och jag kunde sälja det gamla huset och köpa en vass glugg till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.