Annons

Såga bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

skelett

Aktiv medlem
Nu är det tredje gången jag sågar nåns bild och personen i fråga gnäller tillbaks och säger otrevliga saker över mail eller icq och t.o.m går in och lägger betyg 1 på mina bilder "som straff". STÖRTLÖJLIGT! De är alla över 30 bast och jag trodde verkligen inte man skulle behöva bli bemött av sånt pubertalt beteende här! Urk! Tänker fortsätta såga bilder jag tycker suger så får ni göra vad &%¤#! ni vill.

Skärp till er!!

Patetiskt med folk som inte tål kritik. De har kanske av någon ougrundlig anledning missat att läsa igenom fotosidans "regler" när de laggt upp sin bilder.

Kommentera (såga) gärna någon av mina bilder ;-). Finns säkert några som är värda det.

Jo, det har man ju råkat ut för. Tycker jag försöker formulera ihop anledningar när jag sätter lägre betyg men förmodligen vill den som beter sig så här bara ha beröm. Håller med dig helt Ilan. Jag tänker inte heller sluta med låga betyg men jag hoppas lyckas formulera dem så bildägaren inte tar illa upp.

Håller med om att hämndaktioner är ett synnerligen barnsligt och omoget beteende.

Sen tycker jag oxå att den som sågar bör såga i en konstruktiv anda. En helkass bild förtjänar något litet tips om hur den kan bli bättre. Eller hur, Ilan?

En etta kompletterad med en konstruktiv kommentar ger sällan hämndaktioner, tror jag.

såga med förnuft

Att ´såga´ bilder utan att tala om varför eller med kommentarer som 'skitdålig', 'suddig' eller 'ful hund' tyder bara på två saker; dålig smak eller uruselt bildsinne. Ska man såga ska man såga med konstruktiv kritik! Vederbörande bör kunna ge en motivering till varför bilden är dålig... vem orkar bry sig annars??

Tycker du ska göra såhär Ilan, tona ned och strunt i de bilder som du inte tycker tillför något. Bilder som inte får någon kommentar/betyg har ju inte något intresse för medlemmarna på sidan då de förmodligen då inte tycker att den tillför något.

Sen är det ju inte speciellt moget att hämnas med 1:eek:r bara för man fått en eller två.. Sen håller jag med Ulf här att ska man såga så ska det vara konstruktiv kritik och inte bara jaha?

/Jeppe

Det borde ju vara betydligt viktigare att motivera ett lågt betyg. Själv törs jag påstå att jag inte ger en 1 eller 2 utan att motivera anledningen och kanske föreslå förändringar. Jag har aldrig fått ett lågt betyg tillbaka men däremot har jag fått email med utskällningar b l a när jag med en väl motiverad kommentar satt betyg 2 och gett förslag på annorlunda beskärning, vinkel. En person var rejält förbannad för att jag inte kommenterat hans andra bilder. Han struntade jag ju i fast fortsättningsvis har jag försökt komplettera upp kritiska kommentarer med att även kommentera någon av bildägarens bättre bilder (om det finns). Men visst finns det de som inte tål ens konstruktiv kritik, som endast är ute efter beröm på sina bilder.

Jag försöker att alltid säga vad jag tycker är dåligt med en bild men ibland är bilden bara så intetsägande att "förbättringar" inte hör till.

Ta typ en bild på ett hus. Huset står där och du tar en bild på det. Du har liksom kopierat huset till papper. (Dock aningen mer suddigt än vad huset ser ut på din näthinna) I resultatet finns sen noll teknik och noll estetik. Att föreslå "förbättringar" i ett sånt fall ger inget. Det jag oftast säger är att bilden kan göras skarpare och skärpa ger mycket, men ibland ger inte ens det bilden mening. Tycker det är extremt mycket sådana bilder här tyvärr.

Den "förbättring" jag oftast VILL ge är nog "ta en annan bild... på något annat... och lägg lite själ i det"

Senast ändrad:
Jag tycker som Lotta att man ska vara noga med konstruktiv kritik om man sätter ett lågt betyg.
Ilan, jag tycker att du ska vara lite ödmjuk i dina kommentarer (eller strunta i bilderna) istället för att försöka få bort bilder från fotosidan genom "såga" dem. Efter att ha läst en del andra foruminlägg du gjort får jag intrycket av att du gillar att provocera.

Provocera vill jag inte hålla med om. Säger mest vad jag tycker i de ordalag jag brukar använda. Lyckas jag provocera nån att anstränga sej lite mer så är jag nöjd men jag är inte ute efter nån diskussion när jag lämnat _mitt_ omdöme.

Och ändå har du ju nu själv inlett en diskussion på grund av att du har givit _dina_ omdömen.

Om du skriver vasst, får du räkna med att en och annan blir uppretad.

Jag säger inte att det är rätt beteende att hämnas genom att ge ettor tillbaks (jag kollade förresten på de kommentarer du fått på dina bilder - hittade inte en enda 1:a i betyg).

Skriv gärna vasst, och om någon (pubertalt) tycker du behandlat honom eller henne som skit, så ta då den diskussionen med honom eller henne istället för att gnälla i ett forum. Eller bara strunta i det.

Var bara inte förvånad för att någon reagerar - du reagerar ju också när de skriver tillbaks, eller hur?

Och dessutom - det är väl i sanningens namn ganska pubertalt att bara "såga" också, eller?

Det finns väl runt 40.000 bilder på fotosidan, säg lågt räknat att 10-15% av bilderna är "skit" alltså har man 4000 bilder som man kan såga hårt (om man har lust). Jag föredrar att ge kommentarer på bilder jag gillar (JA! jag har gett en eller två ettor).

Det är faktiskt så att av de 36000 bilderna som nu finns här för tillfället så har 2% eller 720 bilder då av dessa fått betyget 1. Likadant är det så att 5% eller 1800 bilder har fått betyget 2. Sen tillkommer det naturligtvis säkert lika många som har "fått" samma betyg. dvs att kanske totalt runt 3200 bilder som är under vad vi medlemmr tycker är genomsnittet. Alltså mindre än 10%. Tycker det är ett bra betyg då betydligt mer än 10% från mina filmer hamnar i papperskorgen vid ramning.

Jag tycker röstningen på Forumet har spårat ur faktiskt.
Det där med hämndröstning har jag faktiskt gjort mig lite skyldig till. Egentligen så har jag inte hämnats utan snarare sagt sanningen till dem som sågat mig. Jag har faktiskt bara haft turen att bli sågad av "rena" amatörer, då skriver jag bara ett sanningens ord om deras bilder. Jag har som regel annars att inte skriva något alls om jag inte gillar bilden.

Visst har det hänt att ett proffs sågat mig men då har jag "inte" sågat hans bild.

Själv kan jag förstå att man tar illa upp om någon som skelett totalsågar ens bild efersom man ställer sig frågan - Va fan vet han om foto?
Hans bilder visar inte hans nivå.

Jeppe skrev:
Det är faktiskt så att av de 36000 bilderna som nu finns här för tillfället så har 2% eller 720 bilder då av dessa fått betyget 1. Likadant är det så att 5% eller 1800 bilder har fått betyget 2. Sen tillkommer det naturligtvis säkert lika många som har "fått" samma betyg. dvs att kanske totalt runt 3200 bilder som är under vad vi medlemmr tycker är genomsnittet. Alltså mindre än 10%. Tycker det är ett bra betyg då betydligt mer än 10% från mina filmer hamnar i papperskorgen vid ramning.

Tack Jeppe!

Jag kan garantera att majoriteten av bilderna här som borde ha en 1:a eller 2:a aldrig får det pga att folk helt enkelt inte orkar eller bryr sej. De få ggr jag orkat har jag fått skit tillbaks. Den här tråden är menad till dem och andra som inte kan ta lite negativ kritik att ta åt sej av, inget annat.

skelett skrev:
Nu är det tredje gången jag sågar nåns bild och personen i fråga gnäller tillbaks och säger otrevliga saker över mail eller icq och t.o.m går in och lägger betyg 1 på mina bilder "som straff". STÖRTLÖJLIGT! De är alla över 30 bast och jag trodde verkligen inte man skulle behöva bli bemött av sånt pubertalt beteende här! Urk! Tänker fortsätta såga bilder jag tycker suger så får ni göra vad &%¤#! ni vill.

Skärp till er!!

Varför "sågar" du bilder? Varför ger du inte konstruktiv kritik? Jag har läst igenom en del av dina kommentarer och ibland är din kritik ganska tom. Du konstaterar att något inte är bra, men säger ingenting om hur bilden skulle kunna bli bättre. Ibland använder du även ett språk, som inte heller är vare sig städat eller konstruktivt. Du får gärna fortsätta "såga" bilder som du tycker "suger" (hur nu en bild kan göra det?), men man blir bemött på det sätt man bemöter andra. Det kan du inte ändra på.

Jag sätter ibland 1or på bilder av olika skäl, men har ytterst sällan problem med "motreaktioner"...

mvh Janne

Det är ingen tävling vi deltar i. Det bästa vore i mitt tycke att ta bort betygen.
Om en bild inte tilltalar mig det minsta så struntar jag i att kommentera den. Om jag däremot anser att jag kan hjälpa fotografen att ta bättre bilder så försöker jag komma med konstruktiv kritik istället för att "såga" bilden. Det är ju ingen hjälpt av. Vi är väl här för att hjälpa varandra.
Ilan, varför tog du bort din bild som hade fått en 1:a?

Loj: Jag har förklarat varför min kritik ibland är "ganska tom". Det tyckte du dock var "skitsnack" så då finns det inte så mycket mer att säga om den saken.

Håkan_s: För att den började bli gammal å rätt trist faktiskt och jag har tankat upp två nya instället. Tog bort andra oxå.

Fotosidan har ändrat så det inte längre går att titta på en förstorad (skarp) bild hos mej så just nu tycker jag skärpan i alla MINA bilder suger hårt! :) Ska nog skala om dem i PS och lägga upp dem och andra igen. Suck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar