Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Såga bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
pellapoo skrev:
Den kommentaren jag gav honom var lika seriös som den han gett mig och många andra. Han gör påståenden om bilder som han inte har någon aning om. Jag bara skrev kommentaren så att han kan kännas hur det känns, även om den var aningen överdriven.
Sen de bilder han lagt ut kan ju knappast anklagas för att hålla någon högre kvalité.
Tycker det är sorgligt att du sjunker så lågt i dina kommentarer. Att kalla någon "porrtokig gubbe, och antyda att man har tagit snuskiga bilder i Thailand är inte bara en överdrift, det är faktiskt snudd på ärekränkning och åtalbart.
Kan du inte maila admin. och be dem ta bort kränkande kommentarer mot dig i stället?

Om du har åsikter angående kvaliteten på hans bilder kan du väl säga det utan att kalla honom för porrtokig gubbe. Även om han har varit taskig mot dig och skrivit en del tveksamma kommentarer?

pellapoo skrev:

Den kommentaren jag gav honom var lika seriös som den han gett mig och många andra. Han gör påståenden om bilder som han inte har någon aning om. Jag bara skrev kommentaren så att han kan kännas hur det känns, även om den var aningen överdriven.
Sen de bilder han lagt ut kan ju knappast anklagas för att hålla någon högre kvalité.

Tobias, den hämnd-kommentar du skrev är den värsta jag sett. Förbannat patetiskt att du inte klarar att hantera en så pass oförargerlig, om än meningslös och okunnig, kommentar bättre.

Tobias, jag tycker du med råge har kvalificerat dig för avstängning och att bli utslängd härifrån.

Skulle admin vilja vara vänlig att ta en titt på pellapoo's bildkommentarer om ni inte redan gjort det.

Finns det möjlighet att helt enkelt radera kontot och alla hans kommentarer?

Jag är medveten om att jag kommer att dra på mig hans eld i o m detta. Vi får se vad som händer.

anderse skrev:
Skulle admin vilja vara vänlig att ta en titt på pellapoo's bildkommentarer om ni inte redan gjort det.

Jag är medveten om att jag kommer att dra på mig hans eld i o m detta. Vi får se vad som händer.

Ja då drar jag också på mig den elden för att anklaga någon för att syssla med tidelag måste väl för hondan vara att gå över gränsen.

anderse skrev:

Tror ni på fullt allvar att admin hinner läsa allt som skrivs här i forumet ?

Maila till dom om ni har nått problem, som ni inte kan reda ut själva !

LeadHead skrev:

Inte det? Har du någon bättre idé?

När någon laddar upp ogenomtänkta bilder på sina kompisar som ölar i en park så måste man väl iaf. säga ifrån?

Ärligt talat så tror jag inte att du skulle se skillnaden på bilder av mina kompisar som ligger och ölar i parken och bilder jag tar en sommarkväll på andra som ligger och ölar i parken.

Dålig kvlité betyder inte automatiskt att det är en familjebild. Det kan vara brister i kunskap, utrustning osv. Det går inte heller att säga ta en annan bild. Om man nu vill ha en bild på en viss bil, säg en fräsigt lackerad volvo. Då går det inte att säga "ta en bild på en saab istället!".

Som fotograf väljer jag ofta först ett motiv, sedan vill jag göra det bästa möjliga utav det. Det är det man vill få råd om. Inte att jag borde ha valt ett annat motiv. Varför är det så då? Jo, för de flesta av oss har väl antagligen råkat ut för att släkt och vänner har bett oss fotografera en viss händelse. Ett dop, bröllop eller något idrottsevenemang. Då är motivet låst, ofta är perspektivet begrännsat. Det är långt ifrån självklart att man kan arrangera bilder i en kyrka av olika anledningar. Vid idrottsevenemang är det ofta avspärrat. Det man då vill lära sig är hur man avbilder det givna motivet på det efter omständigheterna bästa sättet.

Många tycks tro att all fotografi går att arrangera som en modelltagning.

Mvh
Maverick

ace skrev:

Ja då drar jag också på mig den elden för att anklaga någon för att syssla med tidelag måste väl för hondan vara att gå över gränsen.

Tidelag? Det är väl ingen som anklagat någon för umgänge med djur...

Men jag håller med. Kommentarer likt pellapoos är helfel. Även om dom skrivs i besvikelse.

Men jag har inte lust att vara kommentarpolis. Dom som blir utsatta får väl kontakta admin. Det är väl det bästa.

Fredrik H skrev:

Tror ni på fullt allvar att admin hinner läsa allt som skrivs här i forumet ?

Maila till dom om ni har nått problem, som ni inte kan reda ut själva !

Jodå..det mesta läses och övervägs, problemet med det här är att det finns så många viljor och så många personligheter. Vissa har en vass personlighet och andra har en mjuk. Detta är ingen bra kombination, men det är så det är. Konflikter uppstår lite varstans i samhället, så varför inte här.
Naturligtvis vill vi inte ha rena personangrepp på sidan och kommentarer såsom "Jasså har du vart i Prag.... Vi kan ju tänka oss vad en porrtokig gubbe som du gjorde där...suck!
Visa oss bara inte dina bilder från Thailand också."
är inte önskvärda, dock tycker jag att Tobias andra inlägg inte går över gränsen, även om dom knappast är konstruktiva.

Att såga bilder...

...för att hämnas eller för att man har en dålig dag eller inte gillar själva motivet, tycker jag inte bara är omoget beteende utan även dålig stil mot alla andra på fotosidan.

Man lär sig inte bara på ens egna bilder som man laddat upp, utan även andras. Så personliga angrepp går inte bara ut över DEN personen utan även alla andra.

Sen tycker jag att många här kan tänka mer på att människor har olika smak. Någon kanske BARA vill se macrobilder medan en annan tycker att det är det tråkigaste som finns. (Och samma sak med alla andra kategorier). Det går inte att behaga alla, men det finns sökmotor och ingen TVINGAS titta på bilder som inte intresserar dem.

Och det här med att många skulle använda fotosidan som familjealbum tror jag inte riktigt på. Fotosidan ÄR en himla bra sajt för den som är fotointresserad på riktigt, men jag tror inte att den skulle ge så mycket för andra (som bara vill ha fotoalbum alltså). Det finns hur många ställen som helst på nätet där man kan ha gratis fotoalbum, varför skulle just fotosidan vara så speciell för någon som inte ens är fotointresserad på riktigt?

Mvh Kriss

Jeppe skrev:

... dock tycker jag att Tobias andra inlägg inte går över gränsen, även om dom knappast är konstruktiva.

Kommentarer skrivna av pellapoo:

"Jag tycker att du borde sluta besvära oss på fotosidan med ditt intresse för tidelag. Låt de stackars djuren vara."
Bilden föreställer en get.

"Fotfetishm e detsamma som porr. Du e allt bra grov du. Hade bara kortet varit lite skarpare så hade det varit en klockren 2:a."
Bilden föreställer ett par badande fötter.

"Tycker det är tragiskt att man skall blanda in porr i bilder.
2 st fallosliknande torn bakom leende kvinna. Bilden är pervers rakt igenom."

Bilden föreställer en kvinna framför ett torn och en lyktstolpe.

Jeppe skrev:

Jodå..det mesta läses och övervägs, problemet med det här är att det finns så många viljor och så många personligheter. Vissa har en vass personlighet och andra har en mjuk. Detta är ingen bra kombination, men det är så det är. Konflikter uppstår lite varstans i samhället, så varför inte här.
Naturligtvis vill vi inte ha rena personangrepp på sidan och kommentarer såsom "Jasså har du vart i Prag.... Vi kan ju tänka oss vad en porrtokig gubbe som du gjorde där...suck!
Visa oss bara inte dina bilder från Thailand också."
är inte önskvärda, dock tycker jag att Tobias andra inlägg inte går över gränsen, även om dom knappast är konstruktiva.

Precis vad jag menade "det mesta" läses, men kanske inte allt.

Vad jag också menade var att det finns väldigt många som tror att bara man "ropar" på admin i en tråd så löser det sig, istället för att själva kontakta er att göra nått åt saken.

Samma sak med bilder, jag har många gånger läst kommentarer som "denna bilden borde admin ta bort bla bla bla", men det är ju inte säkert att admin har tid att gå igenom 40.000 bilder på kvällstid efter jobbet.

En annan åsikt som jag också har är att många ställer väldigt höga krav på just "admin", utan att veta/tänka på att hela sidan är än så länge på frivillig basis från er sida.

Jag kanske har fel, rätta mig i så fall. :)

Precis Fredrik!

De som tycker att någon medlemma har gått över gränsen kan ju skicka ett mail, antingen till mig eller till David. Kommer det in många klagomail från flera olika medlemmar så får vi ju diskutera vad man i så fall bör göra.

Det är ju samtigt precis så som Mats skriver, att man måste se mellan raderna när man jämför fotografiet med kommentarerna. Nu är det ju så att ironi aldrig blir bra i denna typ av kommunikation, så det kan vara svårt för vissa att inte förstå undermeningen.

Hursomlhelst, så började denna tråd med en sågning av en av Ilans bilder och har nu gått över till ett korståg mot Tobias. Så jag tycker vi avslutar detta, nu när admin är medveten om att det kanske finns ettt problem. Men som sagt maila om ni känner er missnöjda.

Vissa kommentarer är ju bara FÖR mongo asså! :)

Jag ska hursomhelst försöka bättra mej när jag sågar bilder. Men jag är fortfarande övertygad om att vissa bilder bara förtjänar att "sågas" och inget annat. Att skita i dem är fel lösning, en bild som är så likgiltig att ingen kommer på nåt att skriva om den är egentligen det värsta betyget. Jag är nästan beredd att radera mina bilder som ingen orkat kommentera.

Håller inte med Loj om att man kan häva ur sej massa "förbättringar" om en dålig bild. En bild som totalt saknar teknik, estetik och engagemang går inte att förbättra. Det är liksom inget fel på bilden i sej. Man ser vad det är, det är en avbildning av objektet, och det går inte att "förbättra" den genom justeringar. Förbättra betyder att göra något bättre, det bygger på att originalet redan är någorlunda bra eller har en glimt av estetik.

skelett skrev:
Håller inte med Loj om att man kan häva ur sej massa "förbättringar" om en dålig bild. En bild som totalt saknar teknik, estetik och engagemang går inte att förbättra. Det är liksom inget fel på bilden i sej. Man ser vad det är, det är en avbildning av objektet, och det går inte att "förbättra" den genom justeringar. Förbättra betyder att göra något bättre, det bygger på att originalet redan är någorlunda bra eller har en glimt av estetik.
Meningen med bildkritiken är ju inte att ge förslag på hur man kan "förbättra" bilden i photoshop eller liknande program. Utan att tala om hur man skulle kunna ta bilden annorlunda. Att ta bättre bilder, det är i alla fall vad jag menar med att bli bättre som fotograf. Inte att fixa till bilderna i datorn i efterhand.

skelett skrev:
Jag ska hursomhelst försöka bättra mej när jag sågar bilder. Men jag är fortfarande övertygad om att vissa bilder bara förtjänar att "sågas" och inget annat.

Såga på du, Ilan, om du trivs med det.

skelett skrev:

Håller inte med Loj om att man kan häva ur sej massa "förbättringar" om en dålig bild. En bild som totalt saknar teknik, estetik och engagemang går inte att förbättra.

Jo, det gör det. Men det kräver engagemang och seriositet. Det är F-n så mycket enklare att "såga"...

/Janne

Men oj vilken energi vi lägger på att leta runt på vad vi sagt och inte sagt.. om ni letar riktigt länge bland mina kommentarer kommer ni nog oxå att hitta några lik där också......

Lite som Jan säger..

Såga på du, Ilan, om du trivs med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar