Annons

Såga bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Men oj vilken energi vi lägger på att leta runt på vad vi sagt och inte sagt.. om ni letar riktigt länge bland mina kommentarer kommer ni nog oxå att hitta några lik där också.
Det där var väl knappast "några lik", med bakgrund till Jans inställning angående bildkommentarer. Om man ifrågasätter andras brist på konstruktiv kritik ska man leva upp till det själv.
Allt annat är väl hyckleri?
Men vi har nog alla några lik i garderoben, det är sant...

Sen är det inte så energikrävande att leta kommentarer, det är bara att kolla profilen.
Springa ett maratonlopp, det är enerikrävande;-)

Calle S skrev:
Det där var väl knappast "några lik", med bakgrund till Jans inställning angående bildkommentarer. Om man ifrågasätter andras brist på konstruktiv kritik ska man leva upp till det själv.
Allt annat är väl hyckleri?
Men vi har nog alla några lik i garderoben, det är sant...

Du har i och för sig missat några, Mats. Men jag kan till varje bild ovan tala om vad jag reagerar emot och komma med förslag på hur jag upplever att bilden hade kunnat bli bättre.
Det jag vänder mig emot i denna tråd är inställningen att det inte alltid går att konstruktivt kommentera en bild.

Att jag anser att all kritik kan/bör vara konstruktiv innebär inte att jag inte själv missat (grovt) ibland. Jag är inte stolt över de omdömen som Mats tagit fram, men jag har lärt mig att stå för det jag gör och ställer till med. Om det är hyckleri, Calle, får var och en bedöma.

Till de berörda fotograferna som utsatts för dessa kommentarer kan jag bara säga att jag gärna ger mer konstruktiv kritik till era bilder om ni vill. Maila i så fall!

Mats, vad anser du i själva sakfrågan? Är kontruktiv kritik alltid möjlig?

mvh Janne

Jag påstår med största bestämdhet att det går att ge KONSTRUKTIV kritik till alla bilder.

Om man (jag inräknad) inte lyckas med det är det en brist hos den som skriver kritiken. Inte i bilden.

Men övning ger färdighet, och jag försöker skriva fler kommentarer i takt med att jag lär mig att ge just konstruktiv kritik.

Senast ändrad:
Svaret på din fråga är ett rungande JA! Däremot är jag inte säker på att det alltid är nödvändigt, meningsfullt eller om inte "ta en annan bild" kan räknas som konstruktiv kritik.
Jag är nog även benägen att anse att t ex "Herregud!" eller "Jösses" kan var konstruktivt i vissa sammanhang. Konstruktivt behöver inte vara fylligt.
För att förtydliga vad jag menar vill jag åberopa historiens kortaste korrespondens. Victor Hugo telegraferade "?" till sin förläggare efter ett boksläpp. Jag tror att det var Samhällets olycksbarn". Svaret från förläggaren var "!". Succé med andra ord. Grymt konstruktivt.

joker skrev:
Svaret på din fråga är ett rungande JA! Däremot är jag inte säker på att det alltid är nödvändigt, meningsfullt eller om inte "ta en annan bild" kan räknas som konstruktiv kritik.
Jag är nog även benägen att anse att t ex "Herregud!" eller "Jösses" kan var konstruktivt i vissa sammanhang. Konstruktivt behöver inte vara fylligt.
För att förtydliga vad jag menar vill jag åberopa den historien kortaste korrespondens. Victor Hugo telegraferade "?" till sin förläggare efter ett boksläpp. Jag tror att det var Samhällets olycksbarn". Svaret från förläggaren var "!". Succé med andra ord. Grymt konstruktivt.

Vi är helt överens! Och Victor Hugos korrespondens är en pärla... :)

/J

Jag läste en gång att "jag" tillhörde den "ironiska" generationen.
Det sägs även att det krävs en gnutta intelligens för att förstå "ironi", det kanske förklarar varför vissa har så svårt att förstå.

Mina kommentarer var en parodi av "vissa" personers kommentarer, de hittar porr i allting..

Att just Mats utsattes för dessa komentarer var för att jag tycker det är konstigt att en person som "säger sig" inte gilla naket, letar reda på de flesta bilder på forumet och kommenterar dem.

Han antydde tex att min sons mor skulle vara nån slags strippa på en svensexa, då kan jag ju få göra antydningar om hans bilder, även om de var aningen fria...

Denna tråd bör nog avslutas.

Om alla bara kommenterar bilder på att artigt och anständigt sätt - på samma sätt som civiliserade människor talar till varandra öga mot öga - kommer allt att fungera utmärkt.

Håller med! Om man absolut känner att man måste klanka på någon så kan man väl göra det via mejl istället för att hänga ut folk i kommentarfälten. Kommentera bilder, inte fotografer.

Fast jag fattar inte detta när folk säger typ "dags att avsluta tråden". Det är väl bara att sluta bevaka den om man inte är nyfiken längre eller?

ace skrev:

Fast jag fattar inte detta när folk säger typ "dags att avsluta tråden". Det är väl bara att sluta bevaka den om man inte är nyfiken längre eller?

När en diskussion är på väg att spåra ur eller att det som i denna diskussion mer kommer att handla om en ensild person, mer än ämnet "såga". Så kan det väl vara på plats. Innan det barkar helt....

Senast ändrad:
flame, flame, flame...

pellapoo skrev:
Jag läste en gång att "jag" tillhörde den "ironiska" generationen.
Det sägs även att det krävs en gnutta intelligens för att förstå "ironi", det kanske förklarar varför vissa har så svårt att förstå.

Ironi: att du egentligen menar tvärtom, dvs du tycker alltså att bilderna du kommenterat är mycket bra. Jag uppfattade dina kommentarer som rent hån.

Hävdar du alltså på fullt allvar att du skulle vara intelligentare än de du kommenterat bilder för?

Min erfarenhet är att de som hävdar att dom är intelligentare oftast bara visar sig vara en klant med bra självförtroende.

...är det så svårt?

Ibland funderar jag på att lägga upp några bilder här på Fotosidan. Ibland är jag glad för att jag inte har gjort det.

Osäkerhet? Calle, läs igenom den här tråden från början. De kallar sig för ambitiösa amatörfotografer eller för yrkesfotografer. I vissa fall är deras attityd allt annat än ambitiös eller yrkesmässig. Tror du vekligen att jag har något intresse av att höra deras kommentarer på mina bilder? Knappast. Iallafall inte så länge som de beter sig så här.

Pej skrev:
Osäkerhet? Calle, läs igenom den här tråden från början. De kallar sig för ambitiösa amatörfotografer eller för yrkesfotografer. I vissa fall är deras attityd allt annat än ambitiös eller yrkesmässig. Tror du vekligen att jag har något intresse av att höra deras kommentarer på mina bilder? Knappast. Iallafall inte så länge som de beter sig så här.
Nä, en del dumheter har jag ju sett, det är sant. Men i stort är det mest sansade människor som är medlemmar här.
Jag har aldrig, tror jag iaf, gett en kränkande kommentar, och har inte fått någon heller. Och då har jag ändå laddat upp 66 bilder, fått 442 kommentarer och givit 350.
Jag är definitivt ingen ängel, men jag tror att det handlar om ärlighet och fair play.

Det är en superklyscha, men att behandla andra som man själv vill bli behandlad stämmer faktiskt riktigt bra.

Sådärja, dags o nanna nu. Ska till Den Kungliga Hufvudstaden på morgonen...

Jag har faktiskt fått kritik av folk som sedan via mejl erkänt att det var för att de ville sätta mig på plats. Jag hade ju för bra självförtronde menade man. Så nog finns det tokar, men man måste lära sig att ta dem med en nypa salt. Oftast mår de nog inte så bra själva.

Pej, lägg upp dina bilder i alla fall. Orkar du inte med så kan du ju alltid ta ner dom igen. Men det är värt ett försök, för det finns en hel del trevliga tomtar på det här stället också.

Åsa, det är inte frågan om att bli sågad eller att orka. Mina fötter är väl förankrade i den skånska myllan så jag kan nog ta en del smällar och dessutom är mina bilder rätt harmlösa. Frågan är snarare om det är värt energin med tanke på de levande ursäkterna som tydligen har förirrat sig hit. Vänta... jag ska bara hämta megafonen...

-- sprak --

Lystring! Detta är inte Lunarstorm. Ni som har gått vilse ombedes att gå ut genom närmaste nödutgång.

-- sprak --

Visst är jag cynisk men jag är kvar och jag markerar min åsikt. Det är mer än vad många andra gör. Vad vet jag, det kanske till och med gör nytta?

Pej en fråga bara vem e du?!
Uppenbarligen är det ju du som bestämmer innehållet här på fotosidan... eller?! Det med megafonen var ju såpass moget så att jag antar att du surfar runt på lunar för tillfället.

En bra sak med fotosidan är ju att den består av både "gamla" och "unga". Detta för ju också med sig vissa nackdelar som tex.. Unga medlemmar har en tendens att agera barnsligt (som mig..), medans äldre har en tendens att vara oerhört inskränkta. Fördelarna är, De ungas exprimentlusta och de äldres kompetens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar