macrobild
Avslutat medlemskap
Eller till kunden har samma bild tagen med Hasselblad 39mpix ,och bilderna liggande brevid varandra , först då då tror jag att de flesta skulle se en skillnad.Slowfinger skrev:
Jag har sett flera tester där bilder från digitalkameror interpolerats upp både 100 och 200% utan att tappa i kvalitet. Det finns specialprogram men går utmärkt även i Photoshop. Dock bör man inte göra hela interpoleringen direkt utan i steg om ungefär 20%.
Jag vet flera proffs som interpolerade upp bilder kraftigt när det fortfarande var 4 miljoner pixlar i proffsdigitalerna (och dom gör det fortfarande). Men dom berättade inte för kunden eftersom ingen skulle tro att det funkade. "Ibland måste dom tro att det är taget med mellanformat" som en uttryckte det...
Vilket inte föringar den första bilden- den duger sannolikt tills en jämförelse har gjorts, först då förstår man att det finns ett bättre alternativ.
Likadant med objektiv som jag testar. Det är i jämförelse man kan dra slutsatser, dvs säga att något ser bättre ut än det andra.
Mikael