Annons

Sänker Canon priserna på objektiv även i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Knappast troligt med prissänkningar i Sverige, eftersom den svenska kronan tappat rejält i värde gentemot dollar, euro och yen de senaste månaderna.

Sverige är en liten marknad av förklarliga skäl, har svårt att se att Sverige skulle särbehandlas utan vi slås förmodligen ihop med övriga Europa som en marknad, som exempel skulle priserna falla med ett x-antal procent i Tyskland eller England, ja, då anpassar sig kunden och köper därifrån.

Faller den svenska valutan, då korrigeras mot priserna gentemot omvärlden, det blir även dyrare att köpa varor från våra grannländer.

/Ulf

Knappast troligt med prissänkningar i Sverige, eftersom den svenska kronan tappat rejält i värde gentemot dollar, euro och yen de senaste månaderna.

Fast det beror på valutakursförsäkringar hos företagen som jag förstår inland göra årligen. Om dollarn och Euron fortsätter stiga får detta kanske först genpmslag då valutajusteringarna görs, som jag förstått hos många är i början av året.

Förvisso, men sänkningen för t.ex. 24-70 f/4 var ju närmare 1/3 av priset (med $500 till $999) så bara valutavandring kan inte förklara hela storyn och nog borde en så pass stor sänkning även slå igenom på andra marknader ?

Får erkänna att jag missade att det faktiskt var en signifikant sänkning på ett objektiv. En koll på Prisjakt visar att svenska priset redan är nere under 9000 kr.

Canon EF 85/1,2 L II USM har sjunkit från 19500 (nånting) till 18690 på cyberphoto. Har för mig att 24-70/2,8 också har sjunkit några 100-lappar där men är inte helt säker.

Det kostar 19000 kr i flera butiker, dvs motsvarande ungefär 2050 USD plus tull och moms. På BH Photo kostar det 2100 USD.

Fast så mycket som i Tyskland har det inte sjunkit. Går man och funderar på en CANON 24/3,5 L TS-E II så kan det vara värt att åka till Berlin.
Hos Leistenschneider kostar den 1749 Euro. Mer än 2000 Kr billigare än Scandinavianphoto!

CANON 100/2,8 L IS USM kostar 769 Euro, 1000 Kr billigare.

/Pär B

Fast så mycket som i Tyskland har det inte sjunkit. Går man och funderar på en CANON 24/3,5 L TS-E II så kan det vara värt att åka till Berlin.
Hos Leistenschneider kostar den 1749 Euro. Mer än 2000 Kr billigare än Scandinavianphoto!

CANON 100/2,8 L IS USM kostar 769 Euro, 1000 Kr billigare.

/Pär B

Här kan man beställa enkelt från Tyska Amazon: http://byggochverktyg.se/Canon-100-28-L-IS-USM/B002NEFLD2. Jag brukar handla från Amazon eftersom det är så stabila leveranser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar