fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Vadå godkänna?
Spelar väl ingen som helst roll vad lego tycker? De får väl tycka vad de vill.
Det är inte Lego som tycker något, utan lagen som säger något.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vadå godkänna?
Spelar väl ingen som helst roll vad lego tycker? De får väl tycka vad de vill.
Just det, det spelar ingen roll vad Lego tycker.Det är inte Lego som tycker något, utan lagen som säger något.
Det är inte Lego som tycker något, utan lagen som säger något.
Vilken lag? Vad säger den?
Konstigt inlägg.Upphovsrättslagen.
Hittade för övrigt en ett par år gammal tråd om Lego, där bland annat du diskuterade:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=145874
Konstigt inlägg.
Hur skall du ha det?
Gäller tråden eller ditt påstående om Upphovsrättslagen.
Och just den länken säger i #4 att det inte faller under upphovsrätten... o på fler ställen.Förstår inte varför inlägget skulle vara konstigt.
Jag svarade på en fråga samt bifogade en länk till en tråd som berörde samma ämne (Legofotografering).
Och just den länken säger i #4 att det inte faller under upphovsrätten... o på fler ställen.
Först skriver man ett ord och sedan skickar man med en länk som säger att ordet inte gäller.
Ledsen men jag förstår inte inläggets tanke utan tycker att det är konstigt.
Nej, upphovsrättslagen skyddar konstnärliga verk, inte legoklossar.Upphovsrättslagen.
Nej, upphovsrättslagen skyddar konstnärliga verk, inte legoklossar.
Nej, upphovsrättslagen skyddar konstnärliga verk, inte legoklossar.
Det du länkar till handlar om att man inte får tillverka kopior av legogubbarna och sälja dem. Det handlar alltså inte alls om samma sak som den här tråden.Nedanstående länk ger mer information:
http://www.internationallawoffice.com/newsletters/Detail.aspx?g=e1e2d039-0b11-43e7-82a6-881ab362f909
Nej, det gör den inte. Den skyddar just "litterära och konstnärliga verk". Inte ens Lego hävdar att deras plastgubbar är sådana.Upphovsrättslagen skyddar alla föremål som har Verkshöjd, inte bara konstnärliga verk.
Det du länkar till handlar om att man inte får tillverka kopior av legogubbarna och sälja dem. Det handlar alltså inte alls om samma sak som den här tråden.
Var och en får läsa och bedöma vad den texten handlar om.
Jag skulle inte utmana Lego i den här frågan.
Jag skulle inte utmana Lego i den här frågan.
Det handlar inte om att "bedöma" något. Att det är skillnad mellan att sälja en bild på legogubbar respektive kopior av legogubbar tror jag att alla förstår.