Annons

Sälja begagnad Pentaxutrustning i butik/Sthlm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oki :)

Det är ju synd att 16-50/2,8 ev. inte är helt ok för det är ju det objektivet som är mest intressant och även dyrast, och även problem med 50/1,4 som också ska va ett bra objektiv.

Om du säljer privat
K-7 med 18-55/3.5-5.6 runt 3000:-
55-300/4,0-5,8 runt 1000:-
AF-540 FGZ runt 1000-1500:-

Tack för detta! Slutar kanske med att jag säljer en del av det på nätet ändå, när jag hinner ta tag i det. Jag får dock spara ett tag till det där 12000 kr-objektivet jag dreglar efter....;)

Säljer nog blixten till min far, han har erbjudit en tusenlapp och det är ju inte värt att sälja till ngn annan om jag bara kan tjäna max en femhundring. Telezoomen var någon som tipsade om att man kan använda med adapter med min lilla spegellösa och det blir då motsv 110-600??

Det motsvarar 110-400 i fullformat. Det kommer att zooma in lite mer på din spegellösa än på K-7. Adaptern måste vara av typen DA som kan reglera bländaren annars kommer den att vara på f/22 (eller var det f/32) hela tiden.

Låter som ett bra tips, får väl ta tag i det framöver när jag har tid att låta folk komma och kolla... Det är autofokusmotorn som spökat men det var egentligen ffa när jag använde den med min gamla K10d. Med k7:an har den varit piggare, dock har jag har använt den väldigt lite. Det är ju ett väldigt bra objektiv annars, fin bildkvalitet. Men jag har ingen aning vad som är rimligt att ta för det.

kanske inget fel på optiken överhuvudtaget kan vara att af med den optiken inte är det vassaste. Om jag hade varit dig hade jag sagt att ibland har inte af funkat som jag vill men att jag inte vet om det är något fel på den för jag. Bästa upplys trolig köpare o låt dom testa o bedöma o ta det därifrån.

för om det är fel på den så borde den vara lika seg oavsett hus därför tvivlar jag på att det behöver vara fel på den.

kanske inget fel på optiken överhuvudtaget kan vara att af med den optiken inte är det vassaste. Om jag hade varit dig hade jag sagt att ibland har inte af funkat som jag vill men att jag inte vet om det är något fel på den för jag. Bästa upplys trolig köpare o låt dom testa o bedöma o ta det därifrån.

för om det är fel på den så borde den vara lika seg oavsett hus därför tvivlar jag på att det behöver vara fel på den.

Tack! Vi får hoppas att det är så, och att det kan få en nöjd ny ägare framöver. :)

Det kan vara värt att notera att med rätt kameramodell kan man ställa om ett krånglande DA* 16-50 till att köra skruvfokus istället för SDM-motorn.
http://www.pentaxforums.com/forums/...screw-drive-autofocus-da-16-50mm-f-2-8-a.html

Tack så mycket! Låter bra. Då finns även en plan B för den som köper det, ifall det ändå skulle bli problem med motorn.

Vad kan vara en rimlig prissättning på detta objektiv? Jag kommer så klart köra med öppna kort redan i annonsen och rekommendera att presumtiva köpare testar det med sin egen kamera. Objektivet är i övrigt i toppskick, mycket sparsamt använt och levereras i originalförpackning + med ett Kenko UV-filter monterat.

Ok tack! Man undrar hur någon ens kan överväga att köpa ett nytt.... De kostar 9000! :)
Jag instämmer, men många vill bara köpa nytt och vägrar begagnat.
Själv kan jag nog räkna de kameror och objektiv jag köpt nya på en hand, resten köptes i andrahand från alla jordens hörn.
Halva priset och under gäller ofta för de mer svårsålda objektiven, beroende på skick, utanför garantitid och två tredjedelar för de mer eftertraktade med få sålda.

Just nu finns det ju till och med en av de legendariska FA 31mm F1.8 ute här för halva(!) nypriset. Det objektivet är byggt som en pansarvagn på alla sätt och kan överleva fotografen, ändå gäller halva priset.

Hur gammal är din 16-50? Om den inte är äldre än 3 år kan du hävda konsumentköplagen. Jag fick mitt lagat efter 2,5 år, dock var det andra bytet av SDM-motor.

/Mats

Hur gammal är din 16-50? Om den inte är äldre än 3 år kan du hävda konsumentköplagen. Jag fick mitt lagat efter 2,5 år, dock var det andra bytet av SDM-motor.

/Mats

Det är för sent. Jag lät det ligga i ett skåp i ett par år. :) under tiden hade jag även bytt kamerahus och det verkar som sagt funka bättre nu.

Till saken var att det var en lätt farsartad situation från början - jag köpte ett helt annat ex först som verkligen var defekt. Butiken vägrade först byta ut det så jag fick det i stället reparerat två gånger - den andra gången skickade de både objektivet och mitt kamerahus till Tyskland och behöll alltihop i ett par månader, så att jag var helt utan kamera. När även denna reparation misslyckades fick jag äntligen ett nytt, dvs detta. Det funkade förstås mycket bättre och gav trots allt fina bilder. Jag tänkte dels att jag kanske inbillade mig och dels att jag helst inte ville starta en ny diskussion med den butiken igen. Jag har förlåtit dem sen dess, men det satt hårt. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar