Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säker borttagning av maskinvara (kameran)

Produkter
(logga in för att koppla)
Operativsystem har massor av saker för sig under skalet som man som vanlig användare inte har koll på och det är inte alls otroligt att det någon gång inkluderar en skrivning till det externa minnet. Det enda någorlunda säkra är alltså säker borttagning, när man pratar om lagringsenheter.

Jo, risken är mindre att man tappar brallorna om man har både hängslen och svångrem. Och jag är den siste att lita på Windows :) Men i just detta fall skulle jag inte oroa mig, eftersom det enda som verkligen skulle kunna hända är att filallokeringstabellen på kortet havererar. Och jag formaterar alltid kortet när jag tömt det, vilket gör att det får en ny tabell.

Efter att ha sabbat tre externa diskar genom åren, samt förstört en USB-sticka, så är jag numera väldigt försiktig när jag skall kopla ur något under drift.

D300an borde finnas som en enhet i utforskaren. I alla fall har jag den som en enhet (=som en hårddisk). Jag höger klickar på enheten och väljer "ejekt" (Jag kör Engelsk W7.) Samma som säker borttagning av hård vara.
Dyker upp en pratbubbla nere vid klockan som säger att det är säkert att kopla ur enheten.

Jag rekomenderar verkligen inte någon att ignorera denna funktion. Men valet är upp till var och en.

Finns en del att tänka på här: Det ena är att hur OS:et hanterar lagringsenheter och hur de skriver av sig buffertarna. Det är det viktigaste skälet attvänta in bekräftelsen att "nu är allt skrivet och/eller avlämnat". Här kan man verkligen fundera på hur sunt det är att skriva på minneskortet med datorns OS och sedan lita på att kamerans filhanterare kan handskas med varje liten detalj, Inga program är felfria och kombinationerna mellan Flashkort, kamera och OS-variant kan bli många. Alltså, högnivåformatera alltid kortet i kameran, eller rör det inte alls med datorn (läsa bör gå bra, men töm det inte, dvs radera).

När det gäller kamera vs kortläsare, så finns det en nackdel med kameran som jag tror inte är mämnd och det är vad som händer om batteriet blir tomt mitt i skrivning/läsning. Det missödet har potential att ställa till det med kortets FAT/VTOC - motsvarar helt att dra kortet ur läsaren mitt i bearbetningen.

Sedan bör man veta att det finns en oundviklig risk med minneskort. Flashminnen har ändligt liv, och beroende på modell och fabrikat sprider de skrivningarna över hela ytan för att jämna ut "slitaget". Om man formaterar kortet på rätt sätt kan man identifiera svaga minnesceller, men jag tror inte någon kamerans formatering är samma lågnivåformatering som görs på fabriken, och då upptäcks inte begynnande fel.

Delayed disk writing/write caching, som det är frågan om här, går att stänga av. Då behöver man aldrig bry sig om att hålla på och krångla med den där "säker borttagning", utan det är bara att dra ur sladden närhelst man så önskar.

Jag har stängt av funktionen för minneskortsläsare samt externa diskar. Jag märker ingen prestandaskillnad, det måste vara synnerligen marginellt.

Capture_015.jpg

D300an borde finnas som en enhet i utforskaren. I alla fall har jag den som en enhet (=som en hårddisk). Jag höger klickar på enheten och väljer "ejekt" (Jag kör Engelsk W7.) Samma som säker borttagning av hård vara.
Jag har som sagt ingen Nikon så jag vet inte. Kanske kan man ställa in i kameran hur den skall uppträda eller så kan det vara olika beroende på vilka drivrutiner/program man valt (eller låtit bli) att installera på sin dator?

Mitt råd blir att alltid använda de försiktighetsåtgärder som står till buds i det aktuella operativsystemet, exempelvis "säker borttagning" eller "mata ut". Samt att om man använt minneskortet någon annanstans, t.ex. en kortläsare i en dator, så bör man alltid formatera kortet direkt när man satt det tillbaka i kameran.

Delayed disk writing/write caching, som det är frågan om här, går att stänga av. Då behöver man aldrig bry sig om att hålla på och krångla med den där "säker borttagning", utan det är bara att dra ur sladden närhelst man så önskar.

Jag har stängt av funktionen för minneskortsläsare samt externa diskar. Jag märker ingen prestandaskillnad, det måste vara synnerligen marginellt.

Det är heller inte aktuellt att använda skrivcache om man LÄSER kortet, så det är helt naturligt att inte märka lägre prestanda.

Det är heller inte aktuellt att använda skrivcache om man LÄSER kortet, så det är helt naturligt att inte märka lägre prestanda.

Jo, det är väl underförstått? Jag menar självklart att det inte märks någon prestandaförsämring när man SKRIVER till enheter med skrivcache avstängt. Jag har som sagt stängt av funktionen för ALLA mina externa enheter. Vi pratar 6 stycken olika USB-diskar med total lagringskapacitet på en bra bit över 8 TB, så självklart har jag testat att skriva data...;)

För övrigt så skrivs det till kortet om man "klipper ur" eller "flyttar" bilderna. Det är då bara filallokeringstabellen som det skrivs till, men blir den skrivningen cachad och man tar ur kortet så är FATen på kortet med största sannolikhet rökt.

Senast ändrad:
Gjorde ett litet test som visade att när kameran slås av så försvinner D300-ikonen i utforskaren. Detta måste betyda att det är hyfsat säkert med att (först efter att kameran stängts av) bara dra ut sladden.

Inget kan ju bli skrivet till kortet (vad det nu av OS kan skrivas) eller på annat sätt skadar det eller kameran om kameran är avstängd och inte kan ses i utforskaren?

Det nämndes något om Eject och kolla med att bara högerklicka på D300-ikonen i utforskaren men valet fanns inte med i menyn.

Men du ska väl ändå formattera kortet i kameran så fort du kopplat loss USB-sladden? Då spelar det ju ingen roll om det råkar bli korrupt (för vilket risken redan är extremt liten) när du drar ur sladden...

Och om man händelsevis INTE formatterar kortet i kameran varje gång man tömmer det, så bör man lägga sig till med den vanan för att slippa korrupta filer och läs/skrivfel i framtiden.

Gjorde ett litet test som visade att när kameran slås av så försvinner D300-ikonen i utforskaren. Detta måste betyda att det är hyfsat säkert med att (först efter att kameran stängts av) bara dra ut sladden.

Inget kan ju bli skrivet till kortet (vad det nu av OS kan skrivas) eller på annat sätt skadar det eller kameran om kameran är avstängd och inte kan ses i utforskaren?

Det nämndes något om Eject och kolla med att bara högerklicka på D300-ikonen i utforskaren men valet fanns inte med i menyn.

Som sagt, alla gör som de vill. ;-)
Problemet med datorer av idag, är att det händer en massa saker under skalet som bara microsoft känner till. (Ibland undrar man om ens de vet..) även om kameran i grunden stänger av sig säkert, kan ju någonting bli fel i ditt OS. Det vet de flesta som ägt dator att någonting går fel, och en om installation står för dörren.

Finns inte "ejekt" under högerklick menyn? Beror möjligtvis på att du kör annat OS i datorn. Jag kör ENGELSK "Windows 7". Kommer inte ihåg säkert, men jag tror det stod "säker borttagning..." under högerklick menyn i min svenska Vista. XP är det så länge sedan jag körde, så den har jag ingen aning om.

Hoppas ni hittar något sätt att avsluta innan ni bara koplar loss enheten.

/Kristian.

du ska väl ändå formattera kortet i kameran så fort du kopplat loss USB-sladden? Då spelar det ju ingen roll om det råkar bli korrupt (för vilket risken redan är extremt liten) när du drar ur sladden...

Jag formaterar alltid kortet med kameran. Formatera kortet eller videokamerans hårddisk i datorn skulle aldrig falla mig in.

Visserligen inte altid gjort det (direkt efter överföringen) om man bara haft några få bilder i kortet (typ testbilder). Har inte tänkt det tidigare men kanske man ska/måste göra så direkt efter överföringen oavsset?

Finns inte "ejekt" under högerklick menyn? Beror möjligtvis på att du kör annat OS i datorn. Jag kör ENGELSK "Windows 7". Kommer inte ihåg säkert, men jag tror det stod "säker borttagning..." under högerklick menyn i min svenska Vista

/Kristian.

Kunde inte se "ejekt" eller "säker borttagning..." när jag kollade. Högerklickade på ikonen men såg inget.Kör W7 ultimate engelska versionen.

Jag kör windows 7 och haft en fundering till och från sen köpet av Nikon d300. Det är att när jag kopplar in till burken och slår på kamera , noterat att någon ikon för säker borttagning av maskinvara (eller vad det nu brukar stå när enheter kopplas in till burken) inte är tillgängligt nere vid klockan.

Undrar kort och gott om det är normalt, om det är samma sak hos er att ikonen inte tillgängliggörs nere vid klockan när kameran kopplas in eller om det är något fel på kameran. Som det är nu i och med att ikonen aldrig dyker upp vid inkopplingen av kameran så brukar jag när jag ska koppla bort den från datorn att bara slå av kameran först och sen bara dra ut själva USB kabeln.

Jag vill helt inte riskera något med kameran men det är enda sättet jag kan koppla bort kameran, huruvida säkert min nuvarande tillvägagångssättet är vet jag inte.

Slå av kameran och ur med sladden som du gör är säkert.

Och mina argument för varför man inte ska använda en kortläsare:

- Du slipper slita på kortkontakterna.

- Du använder samma diskoperativsystem hela tiden, kamerans, så du minimerar risken för bildförlust.

- Skulle USB-porten slitas ut kan du ju alltid börja med en kortläsare. Men tvärt om går förstås inte :)

Jag brukar inte ens formattera korten (utom nya) och har inte förlorat en enda bild sedan jag började med metoden att alltid köra med USB-kabel. Jag gör cut-and-paste, dvs bilderna flyttas, inte kopieras.

Jag tycker mycket talar för min nuvarande tillvägagångssättet är tillräkligt säkert enligt många inlägg här. Så jag forsätter göra så. Kortläsare och anndra sätt verkar mest jobbiga.

Brukar inte gilla metoden "säker borttagning.." och bara glad om man kan koppla loss utan det och att nuvarande tillvägagångssättet är tillräkligt säkert.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.