Finns en del att tänka på här: Det ena är att hur OS:et hanterar lagringsenheter och hur de skriver av sig buffertarna. Det är det viktigaste skälet attvänta in bekräftelsen att "nu är allt skrivet och/eller avlämnat". Här kan man verkligen fundera på hur sunt det är att skriva på minneskortet med datorns OS och sedan lita på att kamerans filhanterare kan handskas med varje liten detalj, Inga program är felfria och kombinationerna mellan Flashkort, kamera och OS-variant kan bli många. Alltså, högnivåformatera alltid kortet i kameran, eller rör det inte alls med datorn (läsa bör gå bra, men töm det inte, dvs radera).
När det gäller kamera vs kortläsare, så finns det en nackdel med kameran som jag tror inte är mämnd och det är vad som händer om batteriet blir tomt mitt i skrivning/läsning. Det missödet har potential att ställa till det med kortets FAT/VTOC - motsvarar helt att dra kortet ur läsaren mitt i bearbetningen.
Sedan bör man veta att det finns en oundviklig risk med minneskort. Flashminnen har ändligt liv, och beroende på modell och fabrikat sprider de skrivningarna över hela ytan för att jämna ut "slitaget". Om man formaterar kortet på rätt sätt kan man identifiera svaga minnesceller, men jag tror inte någon kamerans formatering är samma lågnivåformatering som görs på fabriken, och då upptäcks inte begynnande fel.