Annons

Epson R1900 felmeddelande - "filter" misslyckades

Produkter
(logga in för att koppla)
Svartvitt har jag också haft problem med med min R1900, men det verkar som en del av problemet försvann nu när jag ominstallerade printern. Hur ska man egentligen tänka kring svartvitt? Jag har trott att det borde bli bättre genom att välja "gråskala" och ignorera färgprofilen för printer/papperkombinationen, men de senaste utskrifterna gjorde jag med samma inställningar som för färg, med profilen ifråga vald, och då blev resultatet bättre än på länge. (Skriver alltid ut via Lightrooms utskriftsmodul). Bytte också cyan-kassetten då den tog slut nyligen, och det verkade också ha haft en inverkan på utskrifterna... Tror jag ska testa lite mer, synd bara att pappren är så dyra och bläcket likaså. Har kört med Canson Rag Photographique Duo matt papper, mycket trevligt papper men dyrt...

Testa Epsons läge Advanced Black&White. Du gör det genom att ange att skrivardrivrutinen ska sköta färghanteringen och sedan ange Advanced B&W Photo vid Color i skrivardrivrutinen.
 
Testa Epsons läge Advanced Black&White. Du gör det genom att ange att skrivardrivrutinen ska sköta färghanteringen och sedan ange Advanced B&W Photo vid Color i skrivardrivrutinen.

Tack för tipset! Men har aldrig sett nån sån här inställning. Om jag väljer "hanteras via skrivare" för färghanteringen kan jag välja mellan färg och gråskala, men har inte sett nån annan inställning. Är du säker på om det finns för R1900?

Printern innehåller för övrigt två patroner för svart; photo black och matte black, så man skulle ju tro att den kunde hantera svartvitt bra...
 
Tack för tipset! Men har aldrig sett nån sån här inställning. Om jag väljer "hanteras via skrivare" för färghanteringen kan jag välja mellan färg och gråskala, men har inte sett nån annan inställning. Är du säker på om det finns för R1900?

Printern innehåller för övrigt två patroner för svart; photo black och matte black, så man skulle ju tro att den kunde hantera svartvitt bra...

Nej, jag är inte säker på att det fungerar med denna skrivare. Den har ju en bläckuppsättning som avviker från de flesta andra Epson-skrivare i den storleken. Det finns i skrivare som Epson 2880 och 3000.

Och att det finns både Matte och Photo Black spelar nog inte så stor roll. Skrivaren endast en av dessa bläck, matte black med matta papper, photo black med blanka papper.

Stefan
 
R1900 är väl en uppgradering av R1800 som jag har. Jag kan inte hitta den inställning du tipsar om i R1800 i alla fall så det blir väl att skaffa sig en R3000 om man ska följa dina rekommendationer :).
 
Advanced B&W finns definitivt inte för R800 eller R1800 och jag är rätt säker på att R1900 saknar det också. Det ser ut så här i 3800:ans drivrutin och man kan printa i det närmaste helt neutrala svartvita bilder:
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    81.9 KB · Visningar: 185
Svartvitt är inte min skrivares paradgren. Det är färgutskrifterna däremot. Jag känner mig mer och mer styrkt att det snart är läge för en R3000.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.