Annons

Rykten om D2Xs

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer inte in på sidan så om någon orkar skriva en sammanfattning om vad det står hade jag varit glad!
 

D2Xs is indeed coming, my source expects it within 60 days for announcement.

The upgrade is minimum as the name suggests. Worth mentioning are the offcial support ISO range to 1600 and larger buffer.
Just wait for official announcement in the next few weeks.
 
Ett kanske intressantare rykte är att Nikon kommer att visa en protypkamera med 24 x 36mm sensor till Photokina i september , de jobbar intensivt med en bättre lösning av microlinsernas utformning i hörn och kanter enligt samma källa . Jag tror att det ligger mycket sanning i detta rykte, annars får Nikon i framtiden konkurrera med billiga kameror som ger likvärdigt resultat vad det gäller upplösning och bildkvalitet.
Mikael
 
macrobild skrev:
Ett kanske intressantare rykte är att Nikon kommer att visa en protypkamera med 24 x 36mm sensor till Photokina i september , de jobbar intensivt med en bättre lösning av microlinsernas utformning i hörn och kanter enligt samma källa . Jag tror att det ligger mycket sanning i detta rykte, annars får Nikon i framtiden konkurrera med billiga kameror som ger likvärdigt resultat vad det gäller upplösning och bildkvalitet.
Mikael

Undrar lite vad har du för källa till detta rykte? Ovanstående om D2Xs kommer från jeff-c, som alltid visat sig ha rätt. Vore fint om det du säger är sant, men en källhänvisning kanske vore på sin plats.
 
macrobild skrev:
Ett kanske intressantare rykte är att Nikon kommer att visa en protypkamera med 24 x 36mm sensor till Photokina i september , de jobbar intensivt med en bättre lösning av microlinsernas utformning i hörn och kanter enligt samma källa . Jag tror att det ligger mycket sanning i detta rykte, annars får Nikon i framtiden konkurrera med billiga kameror som ger likvärdigt resultat vad det gäller upplösning och bildkvalitet.
Mikael

Jag tror också att Nikon kommer med en FF när dom kan garantera full kvalitet även i hörn med vidvinkel, i motsatt till Canon som släpper teknik som inte är utvecklad.

kent.
 
Paypal skrev:
Undrar lite vad har du för källa till detta rykte? Ovanstående om D2Xs kommer från jeff-c, som alltid visat sig ha rätt. Vore fint om det du säger är sant, men en källhänvisning kanske vore på sin plats.


Kan tyvärr inte det, avslöja min källa, efter 6 Photokinor, varit med på ett stort antal pressvisningar, lärt känna en massa folk så blir källhänvisningen underteknad i detta fall.
Idag är det ett rykte, spekulation, inget annat.
I september vet vi mer hur sant eller fel detta är.
Mikael

PS kan tillägga att spekulationer har pågått de senaste 3 Photokinorna hur Nikon skall hantera situationen med ev full frame
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Kan tyvärr inte det, avslöja min källa, efter 6 Photokinor, varit med på ett stort antal pressvisningar, lärt känna en massa folk så blir källhänvisningen underteknad i detta fall.
Idag är det ett rykte, spekulation, inget annat.
I september vet vi mer hur sant eller fel detta är.
Mikael

PS kan tillägga att spekulationer har pågått de senaste 3 Photokinorna hur Nikon skall hantera situationen med ev full frame


-Det är alltså samma gamla vanliga. Ungefär som den på Dpreview omtalade Colorfoto-artikeln, där det med lite god vilja, kan tolkas som att en talesperson för Nikon Tyskland kan ha sagt att Nikon innom 18-24 månader kommer släppa sin första FF. Personligen kunde jag inte bli gladare än om det var sant. Jo föresten, skulle gärna se att de gjorde en 24x32 mm istället för 24x36 mm. -Lättare att kontrolera kantskärpa, 3x4 vilket skulle passa bättre än 2x3 i de flesta medier, och billigare tillverkning.
 
Zoso skrev:
Jag tror också att Nikon kommer med en FF när dom kan garantera full kvalitet även i hörn med vidvinkel, i motsatt till Canon som släpper teknik som inte är utvecklad.
Är det inte ganska bevisat att det inte är sensorn som avgör detta hos t ex 5D? Det som falerar hos Canon är väl objektiven, och det har ju inte med kameratekniken att göra så att säga. Det finns ju uppenbarligen objektiv som gör dessa kameror rättvisa.
 
Ju fler Dx-gluggar som släpps desto mindre chans att se en FF från Nikon. Hoppas verkligen att dom får fram en som är grym så att Canon får konkurans.
Ungefär som när Nikon släppte D200 och satte press på Canon.

Vill man ha en bra vidvinkel till Canon FF kamerorna så köper man ju inte en Canon glugg, finns många andra tillverkare som gör bra vidvinkelgluggar.
 
thefinger skrev:
Hur många pixlar skulle Nikon teoretiskt sätt kunna slänga in i dagens sensor?
Alldeles för många. Med lika många pixlar per måttenhet som man har på sensorn hos en mindre kompaktkamera så blir det ungefär 30 megapixel på en APS-C-sensor. Och det lär väl inte vara problem med fler heller, men den blir nog helt oanvändbar.

Observera förresten att 30 megapixel "bara" motsvarar 6000x5000 pixlar. Man vinner egentligen inte så mycket. Ska man dubbla upplösningen per sida så blir ju den totala mängden pixlar fyrdubblad.
 
Paypal skrev:
-Det är alltså samma gamla vanliga. Ungefär som den på Dpreview omtalade Colorfoto-artikeln, där det med lite god vilja, kan tolkas som att en talesperson för Nikon Tyskland kan ha sagt att Nikon innom 18-24 månader kommer släppa sin första FF. Personligen kunde jag inte bli gladare än om det var sant. Jo föresten, skulle gärna se att de gjorde en 24x32 mm istället för 24x36 mm. -Lättare att kontrolera kantskärpa, 3x4 vilket skulle passa bättre än 2x3 i de flesta medier, och billigare tillverkning.

Det som skiljer från "det gamla vanliga" är att fler personer, i olika omgångar har fått likartade uppgifter, möjligen ett medvetet drag hos Nikon att få de yrkesfotografer/pressfotografer som fortfarande använder Nikonkameror och har investerat stora pengar i objektiv att stanna kvar och inte överge märket.
Canon är på gång med en kamera som verkar bli ca 21 Mpix på 24 x 36mm sensoryta,och enligt rykte presenteras innan eller till Photokina.

Mikael
 
macrobild skrev:
Det som skiljer från "det gamla vanliga" är att fler personer, i olika omgångar har fått likartade uppgifter, möjligen ett medvetet drag hos Nikon att få de yrkesfotografer/pressfotografer som fortfarande använder Nikonkameror och har investerat stora pengar i objektiv att stanna kvar och inte överge märket.

Mikael

Hoppas & håller tummar.
 
thefinger skrev:
Hur många pixlar skulle Nikon teoretiskt sätt kunna slänga in i dagens sensor?

För att erhålla en signalnivå som skall ge ett liknande dynamiskt omfång, brusbild så som dagens Nikon kameror= inga mer pixlar än vad d2x har.
Redan hos D2x ses minskat dynamiskt omfång och brus vid högre förstärkning av signalnivån.

Upplösningsmässigt vinner man inte heller mycket utan specialoptik framtagen med hög kontrast , upplösning på öppen glugg.
21 Mpix på en 15 x 23mm yta ger enskild pixelstorlek på 4,3 micron , jämfört med 6.4 på 24 x 36 mm yta.
Diffraktionsproblem infinner sig vid redan bländare 5.6 - 8 om enskild pixelyta är 4.3 micron stor. (beror givetvis på betraktningsavstånd, syn, motivets art)
Men en detaljrik bild, kameran på stativ, exv naturbilder, repro,arkitektur så förvärras skärpan till det sämre med nerbländning pga diffraktion efter ca 5.6 -8.

Detta är troligen en av anledningarna att Canon inte la in mer pixlar utan behöll antalet pixlar/ pixelstorlek på nya 30d. Just 6.4 micron stora pixlar skall den nya Canon 21Mpix kameran innhålla, "enligt rykte"
 
Senast ändrad:
Kosmetiska skillnader vad det gäller brus kan göras i efterhand, detta betyder inte att signalnivån ändras och ej heller det brus som finns pga den lilla enskillda pixelstorleken i kameran.
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.