Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykten om D2Xs

Produkter
(logga in för att koppla)
Det handlar alldeles säkert om det som anges i länken i trådens första inlägg ;)

Större buffert och ISO 1600 som standard
 
Arleklint skrev:
Det handlar alldeles säkert om det som anges i länken i trådens första inlägg ;)

Större buffert och ISO 1600 som standard
[/QUOTE
Om iso 1600 skulle bli en standard, hur möta brus kontra detaljåtergivning?
Om signalnivån är densamma från sensorn så är det fråga om att bättre dölja de brusegenskaper/signalnivåer som återges och ses på 1600iso , men hur blir detalåtergivningen?
Vi vet så fort denna uppgradering kommer till stånd.
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Om signalnivån är densamma från sensorn så är det fråga om att bättre dölja de brusegenskaper/signalnivåer som återges och ses på 1600iso , men hur blir detalåtergivningen?
Vi vet så fort denna uppgradering kommer till stånd.
Mikael

Och isåfall kommer vi nog få en uppgradering av firmware, så att ISO 1600 blir standard även på D2X. Men som sagt, vi vet ju inte vad Nikon hittat på.
 
Signnalnivån är jag medveten om vad det gäller d2x, även detaljåtergivningen på högre iso.
Kommer Nikon kunna trolla med knäna?
Eller är det en maskering av brus? I vilket fall så är jag en av de första att se efter.
mikael
 
Nikon D2x i ny versjon

www.fotografi.no

(29.5.2006) Nikon har oppgradert sin bestselgende profesjonelle speilrefleks D2x. Det nye kameraet blir lansert i ettermiddag. Vi følger pressekonferansen.

Det nye kameraet har fått en rekke nye funksjoner som først og fremst skal bedre arbeidsflyten for fotografen. Det nye kameraet blir presentert for fagpressen på en pressekonferanse i ettermiddag, og akkurat hvilke forbedringer det er snakk om vil først bli klart da. Det er neppe snakk om radikale forandringer siden Nikon velger beholde navnet D2x, men mer forbedringer til glede for den profesjonelle Nikon-brukeren.
 
Nikon D2x i ny versjon

(29.5.2006) Nikon oppgraderer sin bestselgende profesjonelle speilrefleks D2x. Det nye kameraet ble presentert for fagpressen nå i formiddag. Nikon hadde en nyhet til: Ingen får si noe om det nye kameraet før torsdag. Ikke en gang det nye navnet får vi røpe.

Det nye kameraet har fått en rekke nye funksjoner som først og fremst skal bedre arbeidsflyten for fotografen. Fotografis Toralf Sandåker er blant dem som har fått se og prøve det nye kameraet, men Nikon har satt torsdag som frist for den verdensomspennende lanseringen. Vi kommer tilbake med spesifikasjoner og bilder da.
 
Blir till att vänta några timmar till då ...

Den som väntar på något gott väntar oftast alldeles för länge ;-)
 
Hi folks

De bidde en tumme.........Ingeting eller!!!! Någon som vet mer? Enligt vad jag kunde läsa mig till i går på www.fotografi.no[/url] så skulle Nikon i Norge komma med mer under torsdagen. Det var tydligen en pressvisning i Norge i måndags men om det har varit en pressvisning så borde något sippra ut. Notisen på fotografi.no är dessutom borttagen. Vilket hemlighetsmakeri.

Även den gode Björn Rörslett verkar ha haft fel denna gång. Han hävdade att något nytt skulle komma i måndags, verkade bara vara för pressen

Tusan vad det är spännande.

Mankan
 
Senast ändrad:
Nikon D3X

Pratade just med en vän som reser mycket på Kina. Han hade ryktesvägen hör att Nikon kommer att släppa en 24x36 Foveron chip 16.9 megapixlar utan den gamlas Foverons brusproblem. Detta chipp kommer också ha utökat ISO-område, 50-6400 och brusbilden är något som vi aldrig tidigare har sett. Priset kommer att bli ungefär som för D2x, dvs $6.000. I och med detta kommer D2X att sänkas ner mot $3.000, hur långt var han osäker på.

Den häftigaste nyheten är att D3 kommer att släppas i Finland just den 1 juni och att Lordi kommer att spela.
 
Att det skulle släppas nya h-modeller ser jag för otroligt. Nikon valde ju att dra ihop h och x i samma hus när man släppte D2X
 
Euroshots skrev:
Sitter och blir lite orolig och positiv på samma gång när man läser mikaels Rykten.

..har en 200-400 på G till D2x...utan den "förlängningen" som blir kommer jag ju få problem att komma så långt jag vill...

Samtidigt vore en FF trevlig. Tänk vilken kvalisort det skulle bli ?=)

Hur skulle en D3x med FF OCH VR eller iaf D2,5x med VR i huset kunna bli verklighet?...eftersom nikon inte gör några direkt anspråk på att göra ordentligt med VR-gluggar i alla brännvidder som Canon gör. ..ex 500mm/4 VR vart är det?

Någon som orkar ventilera mina fundisar?
Det blir ju tyvärr ingen "förlängning" utan enklare sagt beskuret. Man får ingen extra förstoring som T.ex en 1,5 konverter ger :-(
 
Euroshots skrev:
Hur skulle en D3x med FF OCH VR eller iaf D2,5x med VR i huset kunna bli verklighet?...eftersom nikon inte gör några direkt anspråk på att göra ordentligt med VR-gluggar i alla brännvidder som Canon gör. ..ex 500mm/4 VR vart är det?

VR i huset tror jag dog med KM. Det var en mycket god idé, men inte tillräckligt god för att slå på marknaden. Kanske är det svårt att göra en VR i huset som skall fungera bra på alla brännvidder.
 
Hi folks

Pentax har just lanserat en ny kamera med VR i huset.....

Det där med DX3...vem vet men enligt den information som fanns på fotografi.no igår så skulle D2X uppgraderas och en ytterligare kamera lanseras........
 
Arleklint skrev:
VR i huset tror jag dog med KM. Det var en mycket god idé, men inte tillräckligt god för att slå på marknaden. Kanske är det svårt att göra en VR i huset som skall fungera bra på alla brännvidder.

Du har nog både rätt och fel, enligt mina erfarenheter. Jag har använt en KM 7D i över ett år och Anti-Shake är *verkligen* effektiv, på alla brännvidder och ibland löjligt långa slutartider. Men man märker inte det förrän man använder en kamera utan AS igen. Jag skulle till och med vilja påstå att KM:s lösning fungerar bättre än mitt 70-200VR, som är något långsammare och missar stabiliseringen emellanåt. Nästan allt annat är fördel Nikon dock.

Felet för KM:s del var väl att de kom ut för sent på marknaden med sin första DSLR. Sony kommer med all säkerhet fortsätta använda AS i sina kommande kameror. Det får vi veta om ungefär en vecka tror jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.