Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte om efterföljare till Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Priset på en EOS 1Ds är faktiskt rätt lågt om man jämför vad ett digitalt bakstycke kostar!

I 1Ds får man ju även med ett helt kamerasystem med exponering och ljusmätning.

En annan tankvärd tanke är följande, om jag lyckas förklara den.

Ett digitalt bakstycke har en platta som effektivt är ungefär 36x36 mm och har ca:16 Mpixel.
Dela nu denna platta i 3 lika stora delar och du har 3 st. 12x36 mm vardera på ca: 5 MPixel.
Tag 2 st. sådana och du har 1Ds.

1Ds är alltså kvalitetsmässigt lika som ett digitlat bakstycke men med ett beskuret format.

Men visst, det är volymen som sätter priserna, om alla köpte en 1Ds istället för 10D så skulle nog priset skjunka kraftigt,
 
Förvisso, men vad jag menar är att 1Ds platta har samm pixelstorlek, ljuskänslighet och signal till brusförhållande som ett digitalt bakstycke.
 
oskarson skrev:
Vad är det som hindrar att bygger en stor sensor av, låt säga, 4 hopskarvade mindre? Då kringår man väl problemen med låg yield vid stor sensorarea?

PS. Jag är inte någon expert på halvledartillverkning, kanske finns det hinder i hur sensorn ansluts till omvärden eller något. DS.

Så gjorde Minolta på sin första digitala systemkamera... man satte ihop två sensorer... o nådde nästan 3 megapixel... rekord då... så fullt möjligt är det.
 
Visst är sensorn dyr på Canon1D, men jag tror inte att det är bara det som avgör priset.
De har ingen konkurens, det finns ingen annan system kamera med bättre prestandan.
Kameran säljer bevisligen, så varför sänka priset.
Det händer ingenting på priset,
förrän försäljningen sjunker eller något annat kamersystem kommer med något som är bättre.

Detta är mina egna tankar om det hela.
 
De kan sänka priset just för att inte uppmuntra någon konkurrent att ge sej in också... anta att Nikon sitter med en 1DS likvärdig för 50000 o Canon sänker sin till 40000 innan Nikon ens hinner annonsera... snacka om att kväva i sin linda.

Canon har väl visat sej skickliga på det hittills, både 10D o 300D är ju rätt ensamma i sina pris/prestanda klasser...
 
Trevligt med så många synpunkter. Men för att nu återgå till pudelns kärna, så har jag kollat med den ovan nämnda butiken, och de känns inte vid någon efterföljare eller några nya modeller.

Vad synd :(

En 3D eller 5D i form av en 10D med fullformatsbildsensor hade ju suttit fint på önskelistan till tomten.
 
Men

jag förstår inte riktigt....

Skulle det bli bättre bilder med fullsensor??? Jag menar att 10D och 300D tar bra bilder likväl som 1Ds gör också men varför skulle Canon släppa ytterligare en fullsensor modell i lägre prisklass?? Då skulle väl försäljningen av 10D och 300D helt upphöra. Jag tror att Canon släppte 300D för att tjäna pengar på en bredare grupp fotografer...Varför släppa ny modell nu???
 
Bättre bilder vet inte JAG om det skulle bli, men jag tycker bl.a. att det är bökigt nu när jag ska välja objektiv.

Och eftersom jag hörde ett rykte om efterföljare så ville jag bara kolla om nån visste huruvida det låg nån relevans i detta.

Sen blev det en jättediskussion med 26 repliker...and counting :)

Jag håller med om att det verkar befängt att släppa nåt nytt nu. 10D är inte ens ett år.
 
Nåt nytt borde..

För några veckor sedan dumpade Canon priserna på EOS 1D med nästan 10 tusen kr. detta borde bero på att något nytt är på g. Även 10D har sjunkit rejält i pris.

Niklas.
 
Ojdå!!! Två år gammal teknik som visserligen är ledande i sin klass men guud vad gammalt! (Ironi).

Visserligen är tekniken annorlunda i en digitalkamera jämrför med en analog och teknikutvecklingen går fort men är två år inte en ganska kort livslängd ändå!

Så länge inga av konkurrenterna släpper något alldeles revolutionerande finns det ingen anledning att hela tiden uppdatera modellprogrammet. Risken är att marknaden blir orolig, som den redan börjar bli, och hela tider inväntar nästa modell som då är bättre och kanske även till ett lägre pris.

Personligen tror jag att de olika modellerna kommer att få en längre livscykel än vi tidigare sett och att när det väl kommer en ny teknik så är det en så pass stor förändring att hela modellprogrammet byts ut inom något år. Teknikutvecklingen kommer att få en mer trappstegslik utveckling än en jämn uppåtgående trend. Visst kommer det säkert att komma ut nya modeller men då handlar det mer om design, funktioner och image än om rena bildkvalitetshöjande nyheter.

Men detta är såklart bara mina egna funderingar och tankar om det hela. Kanske är det så att jag inte vill att det ska komma ut någon ny modell då jag nu äntligen köpt en 10D.
 
Man kan också fundera lite på hur mycket en 10D kan förbättras. Visst...större sensor kanske och snabbare startuptid, men sedan?
Det finns saker kvar på listan, tex. ögonstyrning, AF-tracking, 8fps mm. men det kommer nog för den som vill betala..
Jag tror värdet på en 10D kommer att sjunka långsammare än för ex. D30.
Alla skulle tjäna på om Canon sansar sig och släpper gedigna, mogna modeller och inte alltför ofta, dvs. varje år.
 
Rent generellt kan man önska sig ett större tonomfång så att högdagrar inte bränner ut så lätt. Detta kommer säkerligen att komma men frågan är när och vill man vänta tills dess.
 
Re: Nåt nytt borde..

Niklas Larsson skrev:
För några veckor sedan dumpade Canon priserna på EOS 1D med nästan 10 tusen kr. detta borde bero på att något nytt är på g. Även 10D har sjunkit rejält i pris.

Niklas.

Nej. Sänkningen på 1D var för att matcha Nikons D2h.. Den är nyare och snabbare (och med all sannolikhet bättre sensor). Alltså var Canon tvungen att sänka för att inte förlora för mycket andelar på den marknaden.
 
jonasandersson skrev:
Rent generellt kan man önska sig ett större tonomfång så att högdagrar inte bränner ut så lätt. Detta kommer säkerligen att komma men frågan är när och vill man vänta tills dess.
Där har du nog en rätt stor poäng! En tänkbar utveckling av framtida modeller, är att ha så stort omfång på sensorn, att man i princip inte behöver anpassa tid/bländare efter exponering utan kan använda dem helt kreativt. Nu när konsumentklasskameror i princip når samma upplösning som konsumtklassfilm, måste det ju bli andra saker som driver utvecklingen än antalet megapixlar.
 
Jag vill inte vara en sådan där jobbig typ men kan inte låta bli. Tråden startade med en fråga om någon visste mer angående rykte om en efterföljare till 10D. Det verkar inte vara någon som hört mer om detta men en väldigt massa personliga åsikter och spekulationer skrivs ändå.

Känns det inte lite meningslöst? Bättre att starta ett nytt inlägg med rubriken ”Vad tror vi om nästa generations DSLR”.

Sorry, om jag verker lite trångsynt. ;)
 
Jerker 77 skrev:
Jag vill inte vara en sådan där jobbig typ men kan inte låta bli. Tråden startade med en fråga om någon visste mer angående rykte om en efterföljare till 10D. Det verkar inte vara någon som hört mer om detta men en väldigt massa personliga åsikter och spekulationer skrivs ändå.

Känns det inte lite meningslöst? Bättre att starta ett nytt inlägg med rubriken ”Vad tror vi om nästa generations DSLR”.

Sorry, om jag verker lite trångsynt. ;)

Tack, Jerker, du har helt rätt. Detta är återkommande i de flesta trådar tycker jag. Jag bad om lite mer relevanta svar....

Starta nya trådar och referera till en tråd som du vill spinna vidare på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.